Brânza roquefort, un simbol al gastronomiei franceze, sărbătorește 100 de ani de denumire de origine protejată, o aniversare pe care producătorii mizează pentru relansarea vânzărilor în scădere, transmite AFP.
La data de 26 iulie 1925 a fost adoptată legea 'pentru garantarea denumirii de origine a brânzei roquefort', o premieră mondială pentru un produs alimentar, care va fi sărbătorită joi la un colocviu organizat la Adunarea Națională, la care vor participa maeștri bucătari, istorici și parlamentari.

Chiar dacă există și alte denumiri de brânzeturi centenare, roquefort este mult mai veche, subliniază istoricul Sylvie Vabre, responsabil de conținutul științific al colocviului. 'Găsim urme încă în secolul 11', susține Sylvie Vabre.
Brânza roquefort înseamnă în primul rând satul Roquefort-sur-Soulzon (sud-vestul Franței), unde să găsesc toate peșterile de maturare ale celor șapte firme producătoare ale acestui tip de brânză. În 2023, din peșterile din acest sat au ieșit 14.336 de tone de roquefort, al treilea sortiment de brânză franțuzească care beneficiază de denumire de origine protejată după comte și reblochon, cu peste 5.000 de locuri de muncă directe.
Însă pentru filiera roquefort 'de câțiva ani, situația nu este una ușoară', subliniază Jean-Francois Ricard, patronul firmei Vernieres, care produce 1.000 de tone de brânză roquefort pe an cu 50 de angajați, scrie Agerpres.
'Are loc o scădere structurală a consumului', precizează Sebastien Vignette, secretar general al Confederației producătorilor de roquefort, potrivit căruia de la un declin de 1% pe an s-a trecut, începând din 2021, la o scădere de 3% până la 4% pe an.
Pentru a explica această tendință, actorii din sector arată spre modificarea obiceiurilor de consum ale francezilor, prin diminuarea bugetului alocat alimentelor și dispariția tradiționalului platou cu brânzeturi. 'Avem o provocare cu reînnoirea generațiilor de consumatori', explică Sebastien Vignette.
Pe acest fundal, sărbătorirea centenarului este un 'eveniment major', un vector de comunicare pentru 'a stimula consumul', afirmă Anne-Julia Goutte, directoare de marketing la Lactalis, societatea mastodont din sectorul roquefort, cu o cotă de 51,2% din piață, o producție de 7.200 de tone pe an și 1.000 de salariați.

O modalitate pentru stimularea consumului, în opinia lui Sebastien Vignette, este coborârea 'regelui brânzeturilor' de pe piedestalul său pentru a-l face să 'intre în bucătărie', dezvoltarea momentelor și modurilor de consum, vorbind în același timp clientului despre alegerile care sunt orientate spre 'consumul local și bun'.
Exportul (28% din piață) este o altă pistă de relansare, în condițiile în care vânzările cresc în mod regulat. Există însă o problemă, situația din SUA, 'o piață istorică' și pe care 'o privim cu îngrijorare', spune Anne-Julia Goutte, din cauza amenințărilor de majorare a tarifelor vamale vehiculate de Trump.
Istoria poate fi foarte utilă, subliniază Sylvie Vabre, care reamintește că legea din 1925 își are rădăcinile într-o criză foarte gravă apărută la ieșirea din primul război mondial. La acea dată, sectorul a trebuit să se unească pentru a relua controlul asupra pieței, reamintește istoricul.