Asirom își anunță partenerii că va majora comisioanele RCA, într-o perioadă în care nimeni nu se aștepta. În stilul caracteristic, anunțul a venit cu doar câteva zile înainte de aplicarea efectivă a măsurii, unii dintre brokeri fiind notificați duminică. În august 2016, Asirom a fost prima care a scăzut comisioanele, fiind urmată de toți ceilalți asigurători RCA. Un fenomen în oglindă nu este exclus nici de această dată, consideră șeful patronatului brokerilor.
Comisioanele plătite de Asirom către brokeri pentru vânzarea de RCA crește de la 8% la 12%-13% începând cu 10 ianuarie. Majorarea nu se aplică și pentru camioane, taxi-uri, autocare, microbuze și celelalte mijloace de transport folosite în scopuri comerciale.
Ca și în cazul reducerilor de comisioane din luna august, despre care Profit.ro a scris în premieră, Asirom nu doar că este prima societate de asigurare care ia o astfel de măsură, dar își anunță partenerii în ultimul moment.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În ultima parte a anului trecut, deciziei ASF de a diminua comisioanele pentru intermediarii i-au urmat măsuri similare luate de toși ceilalți jucători din piață. Un astfel de fenomen nu este exclus nici de această dată.
“Piața reintră în normalitate. Urmează și alte majorări de comisioane de la alți jucători din piață”, crede Viorel Vasile, președintele nou înființatului Patronat Român al Brokerilor de Asigurare și Reasigurare din România (PRBAR).
Nu toți intermediarii din piață susțin această opinie, însă. De altfel, unii dintre ei, nume importante în domeniu, nici nu mai au relații contractuale cu Asirom, având în vedere că au refuzat să semneze, în august 2016, actul aditional care consemna scăderea comisioanelor.
“Este o măsură din categoria managementului unităților de pompieri, luată pe repede înainte, care arată “respectul” conducerii Asirom față de o categorie de colaboratori care aduce anual asigurătorului business de sute de mii sau milione de euro. La momentul deciziei de reducere a comisioanelor, în august 2016, managementul Asirom a ignorat reproșurile venite din partea tuturor brokerilor. La prima vedere, decizia Asirom pare ca fiind una pozitivă, dar de fapt pune nivelul comisionului pe care îl va practica asigurătorul pe segmentul RCA în zona decenței, rezonabilității. Cu 8%, niciun broker nu poate rămâne în business, nu-și acoperă cheltuielile, închide prăvălia”, comentează proprietarul unui important broker local.
De altfel, posibilitatea ca măsura Asirom să fi fost luată “la disperare”, este susținută de mai multe voci din piață, având în vedere că Asirom și-a construit și o strategie extrem de agresivă de vânzări care poate fi susținută doar printr-o relație bună cu intermediarii.
“Probabil că decizia Asirom survine rezultatelor înregistrate de companie în ultimele 4 luni ale anului trecut, când s-a confruntat cu o diminuare a dinamicii creșterii subscrierilor. De altfel, la 9 luni, compania a pierdut primul loc în ierarhia de profil, fiind devansată de Allianz-Țiriac, fostul lider din 2015 și din primul trimestru al anului trecut”, comentează un broker.
Mulți dintre brokerii contactați de Profit.ro sunt sceptici în ceea ce privește posibilitatea ca și alte firme de asigurare să urmeze exemplul Asirom și consideră această decizie drept o reparație pentru măsurile luate în august 2016.
CITEȘTE ȘI Un sfert dintre angajați au salariul minim, șoferii de camion sunt cei mai mulți astfel plătiți. Care sunt toate meseriile plătite preponderent la nivelul minimImprevizibilii de la Asirom: schimbare de atitudine în doar câteva luni. S-a discutat inclusiv la Viena
Decizia luată de fostul lider al pieței, firma care a înregistrat cea mai mare creștere anul trecut, este cu atât mai surpinzătoare cu cât conducerea sa se plângea, în august 2016, că brokerii aduc portofolii neprofitabile.
În acest moment, cu cei 12% oferiți, Asirom se plasează în topul comisionelor, alături de Euroins și City Insurance.
Sursele Profit.ro spun că măsura luată de Asirom vine inclusiv ca urmare a mai multor discuții purtate cu preșdintele Lelkes, dar și cu responsabilii de la Vienna Insurance Group, acționarul majoritar al Asirom.
În acest moment, pe partea de servicii pentru clienți, Asirom nu stă deloc bine, fiind una dintre cele mai reclamate societăți din România.
Așa cum arăta Profit. ro, într-o analiză bazată inclusiv pe observațiile unor oficiali ASF, compania a mizat totul pe o creștere a vânzărilor, ignorând serviciile oferite clienților.
Acesta este și motivul pentru care ASF a efectuat mai multe controale la firmă.
Datele incluse în rapoartele oficiale ale Asirom arată clar că societatea era pregătită mai degrabă pentru o conservare a afacerilor decât pentru explozia care a avut, de fapt, loc. La începutul anului trecut, Asirom a dat afară nu mai puțin de o treime din inspectorii de daună și a rămas în doar 72 de oameni care se ocupă de lichidarea daunelor, față de peste 120 cât lucrau în companie în 2013.
CITEȘTE ȘI BMW, obligat să plătească despăgubiri de 53,5 mil. euro clienților cu credite luate pentru mașini pe care nu și le permiteauPrecizăm că cele 72 de persoane se ocupă doar de lichidarea efectivă a daunelor, partea finală a activității de gestionare a unui dosar. Pentru celelalte etape, cum ar fi constatarea sau evaluarea, Asirom poate apela la serviciile unei firme specializate în domeniu, care aparține VIG și care lucrează și pentru Omniasig.
Evoluția numărului de inspectori este invers proporțională cu cea a vânzărilor și a numărului de daune, aceasta fiind una dintre cauzele pentru care Asirom nu mai reuește să gestioneze dosarele în parametrii impuși de normele ASF.
De București, de exemplu, cel mai mare furnizor de dosare, se ocupă 22 de oameni cărora li se adaugă o angajată însărcinată cu introducerea datelor în sistemele informatice ale firmei. În aceste condiții, spun surse care nu au dorit să își facă publică identitatea, apar situații în care pentru a înregistra în sistem dosarele apărute într-o singură zi este nevoie de până la o săptămână. Necesarul pentru București, mai spun sursele Profit.ro, ar fi de cel puțin 100 de oameni.
"Aici nu e vorba doar despre numărul de oameni. Este vorba și despre cum este pus la punct sistemul. Contează inclusiv cât este de eficient soft-ul informatic. Dacă ai un sistem bine pus la punct, poți lucra cu puțini oameni. Cele 72 de persoane ar putea chiar să fie mult.", explică un specialist în domeniu.
Pe de altă parte, Asirom operează cu trei sisteme informatice diferite care, după spusele unor intermediari care operează cu aceste sisteme, returnează date diferite.
Asirom încheia anul 2014 cu 791.000 de polițe noi vândute și cu prime brute totale de 611 milioane de lei. De dosarele de daună se ocupau 103 oameni.
În 2015, Asirom a înregistrat prima creștere importantă a vânzărilor după preluarea de către VIG și a ajuns la prime brute subscrise de aproape 800 de milioane de lei.
Numărul polițelor noi a urcat la aproape 854.000. Cu toate acestea, de dosarele de daună, al căror număr a crescut cu peste 50% pe parcursul respectivului an, se ocupau doar 72 de angajați, cu peste 30% mai puțin decât în anul precedent.
Pe de altă parte, numărul angajaților specializați în vânzări a scăzut cu doar 10%, în timp ce numărul agenților colaboratori a rămas aproape constant. Comisioanele oferite brokerilor s-au menținut și ele la un nivel destul de ridicat, în imediata apropiere a societăților care se bazează exclusiv pe vânzarea de RCA.
CITEȘTE ȘI Ce transformări sunt așteptate anul viitor în industria autoAsirom este parte a grupului austriac Vienna Insurance Group, alături de Omniasig VIG și BCR Asigurări de Viață VIG.
Compania are un capital social de 340,4 milioane de lei, care va fi majorat cu 84,92 milioane de lei, la 425,29 milioane de lei, prin aport în numerar al acționarilor, pentru susținerea activității de asigurări generale.
Majorarea de capital va fi însoțită și de prime de emisiune în sumă de 84,92 milioane de lei, conform unei hotărâri a acționarilor din prima parte a lunii august.
Pentru anul 2016, firma își propusese să subscrise prime în valoare totală de 800 de milioane de lei, însă acest obiectiv a fost deja depășit după primele nouă luni ale anului trecut.