Consultanții fiscali și contabilii merg din ce în ce mai rar să aplece capul la ghișeele ANAF, datorită e-Factura și e-Transport, dar există temeri legate de munca neplătită a contabililor pentru erorile ANAF la e-TVA, spune consultantul fiscal Veronica Duțu pentru Profit.ro.
“Ce a făcut corect Ministerul Finanțelor din 2023 până acum este că a continuat digitalizarea ANAF. Noi - antreprenorii, consultanții fiscali și contabilii - ne ducem din ce în ce mai rar să aplecăm capul la ghișeele din instituții. Ne rezolvăm problemele tot mai mult din fața calculatorului de la birou, ceea ce este un lucru extraordinar. Însă, dacă avem probleme urgente, tot trebuie să ne deplasăm la ANAF în vederea rezolvării acestora pentru că ANAF nu răspunde la mail-urile pe care i le trimitem.
Am avut un exemplu chiar luna aceasta, pentru o companie nou-înființată. Noi am depus acea declarație privind înregistrarea în scopuri de TVA și timp de o săptămână și jumătate - două săptămâni nu am primit niciun răspuns de la ANAF. Am trimis pe cineva acolo și am fost informați că certificatul de înregistrare în scopuri de TVA a fost emis dar nimeni nu ne-a informat”, spune consultantul fiscal.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Dacă e-Factura și e-Transport ajută, consultantul se teme cu privire la viitorul e-TVA.
“e-TVA cred că va complica foarte mult viața contabililor, pentru că noi n-ar trebui să dăm justificări în legătură cu diferențele pe care le are ANAF. Dacă noi am greșit, e normal să informăm că TVA-ul nostru nu este egal cu cel calculat de stat.
Dar dacă ANAF greșește, tot eu trebuie să corectez, contabil, erorile date de acel sistem informatic.
Mai mult decât atât, ANAF nu știe și nu are de unde să cunoască ajustările pe care fiecare companie este obligată să le facă pe TVA, totul conform Codului fiscal. Nu are de unde să știe că eu îmi deduc TVA-ul doar 50 % sau poate nu îl deduc deloc. E o mare problemă. Și mă întreb cine plătește faptul că lucrăm pentru stat, nu pentru clienți” spune consultantul.