Dr. Oana Nicolescu, șefa DSP București, a explicat într-un interviu acordat News.ro că cei vaccinați cu schema completă și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei de vaccinare nu sunt considerați contacți direcți cu o persoană confirmată pozitiv pentru Covid 19 și deci își pot realiza activitățile zilnice, fără să fie nevoiți să stea în carantină.
Șeful DSP București a spus că, odată ce au aflat diagnosticul, persoanele infectate nu trebuie să sune la DSP, ci că acestea vor fi sunate de un reprezentant al DSP pentru a face ancheta epidemiologică după ce laboratorul unde s-a făcut testarea introduce rezultatul în aplicația Corona forms. Tot cu ajutorul acestei aplicații, cei care au boala Covid 19 pot obține concediu medical pe baza unui raport medical trimis spre DSP și către medicul de familie.
Persoanele infectate cu virusul SARS-CoV-2 nu trebuie să sune la DSP, acestea fiind contactate de un reprezentat al DSP pentru efectuarea anchetei epidemiologice, după introducerea rezultatului pozitiv, de către laborator, în aplicația informatică Corona Forms.
Persoanele pozitive pot obține concediu medical pe baza raportului medical emis de aplicația Corona Forms și transmis de DSP pe adresa de email atât persoanei pozitive (daca aceasta a indicat o adresă de email), cât și medicului de familie (pe adresa de email furnizată de SIUI), conform Oanei Nicolescu.
Persoanele vaccinate cu schema completă nu sunt considerate contacți direcți ai unui caz pozitiv
”Persoanele vaccinate cu schemă completă și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei de vaccinare nu sunt considerate contacți direcți ai unui caz pozitiv și pentru acestea nu va fi instituită măsura carantinării. Contacții direcți pentru care se instituie măsura carantinării sunt stabiliți de către DSP în urma anchetei epidemiologice”, a declarat pentru News.ro Dr. Oana Nicolescu, șeful DSP București.
DSP București are 225 de angajați, iar în prezent lucrează cu persoane detașate sau delegate din alte instituții. De ieri s-au alăturat DSP București 32 de medici rezidenți
“DSP București are un număr de 225 de angajați și lucrează în prezent cu 185 de persoane detașate sau delegate din alte instituții la care s-au alăturat 32 medici rezidenți din 23 septembrie, pentru operaționalizarea Centrului de comunicare, analiză și coordonare epidemiologică COVID-19”, precizează lefa DSP.
Ce transmite șeful DSP București celor care se plâng că le răspund greu cei din instituție. Dr. Nicolescu: Persoanele care preiau apelurile sunt circa 10/tură
“Îi rugăm să acceseze exclusiv numărul de Call Center 021-9462 și nu pe cele aparținând altor departamente ale instituției și să vizualizeze informațiile aflate pe site-ul instituției.
CITEȘTE ȘI Un nou studiu IRES identifică factorii-cheie pentru trecerea consumatorilor români de la fumat la produse cu risc redusȚinând cont că la numărul unic de Call Center 021-9462 s-au înregistrat și 4086 de apeluri în 24 de ore, iar persoane care preiau apelurile sunt în număr de circa 10/tură, se poate deduce dificultatea în preluarea apelurilor, motiv pentru care, începând din data de 23 septembrie, a fost suplimentat numărul personalului din Call Center astfel încât să asigurăm un număr de 21 de persoane / tură. Precizăm faptul că persoanele care apelează acest număr de telefon solicită testarea anti-covid prin intermediul SABIF, solicită rezultatul testului efectuat, informații despre izolare/ carantinare, informații despre situația contacților vaccinați, informații privind deplasarea în străinătate, informații privind suspendarea măsurii carantinei pentru persoanele revenite în România din țări aflate în zone cu risc epidemiologic, informații cu privire la situația copiilor, care sunt contacții unui elev pozitiv, informații privind testarea în a -8-a zi, etc.
Munca angajaților DSP este mai grea acum decât în valurile anterioare, întrucât grupul Call Center activează cu un număr mai mic de persoane, însă s-au făcut demersuri pentru detașarea a încă 32 de medici rezidenți, care vor trebui instruiți pentru a putea furniza informații complete și corecte. Au fost luate măsuri pentru suplimentarea numărului de persoane detașate/delegate și vor exista și alte solicitări pe măsură ce numărul cazurilor confirmate cu virusul SARS-CoV-2 va crește” a explicat dr. Oana Nicolescu.
Call-center-ul DSP constituit la jumătatea lunii noiembrie a anului trecut la Arena Națională și care avea 272 de linii telefonice la care răspundeau echipe de voluntari de la Universitatea de Medicină și Farmacie Carol Davila și de la Institutul Medico-Militar din cadrul MAPN nu mai există acum. Dr. Oana Nicolescu spune că există un Centru de comunicare, analiză și coordonare epidemiologică ce funcționează în prezent în mai multe locuri din Capitală.
“Centrul de comunicare, analiză și coordonare epidemiologică COVID-19 funcționează în prezent în două locații, una situată în incinta Spitalului Clinic de Psihiatrie Prof. Dr. Alexandru Obregia, în care activează astăzi un număr de aprox. 165 de persoane, și alta într-un sediu secundar al instituției în care activează un număr de aprox. 25 de persoane cărora li se vor alătura și cei 32 de medici rezidenți. În plus față de acestea, un grup format din circa 20 de persoane activează în Aeroportul Internațional Henri Coandă, pentru triajul epidemiologic al pasagerilor”, a spus Dr. Nicolescu.
Corona Forms este o aplicație care a eliminat birocrația legată de anchetele epidemiologice făcute pe hârtie, spune șeful DSP București. Dr. Nicolescu: “Am ajuns să avem tot istoricul persoanei în această aplicație”. A fost creată și aplicația rapter.g4d.ro care permite centralizarea și raportarea testelor rapide făcute în cabinete, școli și farmacii, care nu pot raporta în Corona forms, mai spune Dr. Oana Nicolescu
“Încă de anul trecut, din luna august, DSP București s-a implicat activ alături de STS și de Ministerul Sănătății pentru dezvoltarea aplicației informatice Corona Forms. Dacă la începutul pandemiei, direcțiile de sănătate publică gestionau un caz pozitiv de SARS-CoV-2 prin efectuarea anchetei epidemiologice pe hârtie, am ajuns ca astăzi să avem tot istoricul persoanei în această aplicație, respectiv câte teste a efectuat, anchetele epidemiologice, perioade de carantină/izolare, contacți direcți, decizii emise pentru acesta, dacă persoana este vaccinată, etc. Pe scurt, a fost digitalizată activitatea Centrului de comunicare, analiză și coordonare epidemiologică COVID-19 și astăzi avem nevoie de mai puțini oameni pentru a gestiona situația epidemiologică. Totodată, alături de societatea civilă, DSP București a creat aplicația rapter.g4d.ro care permite centralizarea și raportarea testelor rapide efectuate în cabinete/școli/farmacii, care nu au posibilitatea de a raporta direct în Corona Forms. În prezent, aplicația rapter.g4d.ro este folosită de majoritatea direcțiilor de sănătate publică din țară, motiv pentru care a fost eficientizată considerabil activitatea acestora. DSP București, cea mai mare direcție de sănătate publică din țară, a avut ca prioritate principală digitalizarea și eficientizarea fluxurilor de lucru și încă suntem într-un continuu proces de îmbunătățire a activității. În luna august 2021, DSP București a demarat campania de informare în școli cu privire la avantajele vaccinării și a creat posibilitatea vaccinării în cadrul unităților de învățământ, pe baza solicitărilor primite de la acestea”, a declarat Dr. Oana Nicolescu.