Numărul total al elevilor și studenților în anul școlar și universitar 2016 – 2017 a fost de 3.597.300, în scădere cu 45.300 comparativ cu anul precedent, numărul absolvenților din 2016 a fost cu 10,2% mai mic decât în 2015, iar învățământul profesional a fost singurul în care populația școlară a crescut, relevă datele publicate vineri de INS. De asemenea, raportul mediu dintre numărul elvilor sau studenților și cel al profesorilor a fost de un profesor la 15 elevi sau studenți, iar în învățământul superior, cele mai căutate specializări au fost cele de afaceri, administrație și drept și inginerie, în special în domeniul construcțiilor.
Conform INS, în anul școlar/universitar 2016-2017, aproape jumătate din populația școlară s-a regăsit în învățământulul primar și gimnazial (47,1%), iar circa o treime în învățământul liceal și cel antepreșcolar și preșcolar (18,1%, respectiv 15,1%), scrie News.ro.
Din totalul populației școlare cuprinsă în sistemul de educație, 50,2% au fost elevii și studenții de sex masculin, iar 70,8% au studiat în mediul urban.
Comparativ cu anul școlar/universitar precedent, învățământul profesional este singurul nivel care a înregistrat o creștere de 15.700 de elevi, ajungând la 84.400 de elevi, dar rămânând în continuare nivelul educațional cel mai puțin reprezentat în totalul populației școlare (2,3%).
În învățământul liceal, primar și gimnazial s-au înregistrat cele mai vizibile diminuări ale numărului de elevi înscriși în anul școlar 2016- 2017 față de cel anterior, acesta fiind mai mic cu 22.800, respectiv cu 16.600.
Unitățile de învățământ care au funcționat în anul școlar/universitar 2016-2017 au aparținut în principal, nivelurilor de educație primar și gimnazial (57,3%), liceal (21,9%), respectiv antepreșcolar și preșcolar (16,7%).
Populația școlară a fost cuprinsă cu preponderență (95,7%) în unitățile școlare publice, iar restul de numai 4,3% în unități școlare private.
Pe niveluri educaționale, cele mai reduse ponderi ale elevilor/studenților înscriși în unitățile din învățământul public s-au regăsit în învățământul superior (87,4%), respectiv postliceal (58,3%).
Gradul de cuprindere în învățământ al elevilor din grupa de vârstă 11-14 ani a înregistrat cel mai ridicat nivel (90,6%), comparativ cu cel al celorlalte grupe de vârstă.
În anul universitar 2016-2017 au fost înscriși în învățământul superior 531,6 mii studenți, din care 53,9% femei.
Cele mai atractive specializări din învățământul superior au fost cele de afaceri, administrație și drept (23,9% din totalul studenților), respectiv de inginerie, prelucrare și construcții (21,6% din totalul studenților), anunță INS.
În profil teritorial, populația școlară din anul școlar/universitar 2016-2017 a înregistrat cele mai ridicate valori în regiunile Nord-Est (632.400 de persoane), respectiv Nord-Vest (499.800 de persoane).
Distribuția populației școlare pe regiuni de dezvoltare și niveluri educaționale față de totalul fiecărei regiuni, arată că cea mai ridicată pondere s-a înregistrat în învățământul primar și gimnazial din regiunea Sud-Muntenia (54,5%), în timp ce învățământul superior a fost preponderent în regiunea București-Ilfov (35,0%).
La polul opus, cele mai scăzute ponderi s-au înregistrat în învățământul postliceal și de maiștri din regiunile București-Ilfov și Centru (2,0% fiecare în parte).
În anul școlar/universitar 2016-2017, personalul didactic din cadrul sistemului educațional a însumat 235,8 mii persoane. Astfel, raportul mediu dintre populația școlară și numărul cadrelor didactice a fost de 15 elevi/studenți la un cadru didactic.
Ponderea personalului didactic de sex feminin este majoritară atât la nivelul întregului sistem educațional (77,3%), cât și pe nivelurile de educație: antepreșcolar și preșcolar (99,7%), primar și gimnazial (79,7%), postliceal și de maiștri (78,3%), liceal (70,9%) și profesional (69,9%).
Numărul absolvenților din anul școlar/ universitar 2015-2016 aparținând nivelurilor educaționale gimnazial, liceal, profesional, postliceal și de maiștri, respectiv superior (licență, master și doctorat, cursuri postuniversitare și programe postdoctorale) a fost de 498.900i elevi și studenți. Preponderente au fost absolventele, în număr de 261.000, reprezentând 52,3%.
În învățământul superior, numărul absolvenților cu diplomă a fost de 121.800 de studenți. Studentele au reprezentat 58,5% din numărul totalul al absolvenților cu diplomă.
Absolvenții cu diplomă ai învățământului superior au provenit cu preponderență din facultățile cu profil afaceri, administrație și drept (28,4%), inginerie, prelucrare și construcții (18,1%), respectiv sănătate și asistență socială (10,3%).