Benzina continuă să se scumpească. Diferența față de prețul motorinei a scăzut sub 80 de bani/l

Benzina continuă să se scumpească. Diferența față de prețul motorinei a scăzut sub 80 de bani/l
scris 17 mai 2022

Diferența dintre prețul motorinei și cel al benzinei comercializate în România a scăzut de la peste 90 de bani/l la sub 80 de bani/l în urma scumpirii accelerate a benzinei din ultimele 2 săptămâni. Marți, în timp ce prețul combustibilului diesel a rămas același în stațiile principalilor distribuitori, nefiind modificat decât marginal în ultima săptămână, prețul benzinei a fost majorat cu 4 bani/l în stațiile OMV și Petrom, cu 5 bani/l în stațiile Lukoil și cu 2 bani/l în cele MOL. În București, mai există doar 3 stații Lukoil cu preț situat sub 8 lei/l, mai exact 7,99 lei/l.

Cea mai semnificativă scumpire a benzinei standard, de 5 bani/l a fost efectuată marți de Lukoil, în urma acesteia un preț de sub 8 lei pe litru (7,99 lei/l) putând fi achitat doar la stațiile de pe Șoseaua Chitilei, de pe Poligrafriei și Coralilor. În rest, prețul benzinei vândute în stațiile Lukoil se situează între 8 și 8,04 lei/l.

Urmărește-ne și pe Google News
VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, analist eToro: Anxietate pe piețe. Efectele inflației ridicate încep să se vadă CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, analist eToro: Anxietate pe piețe. Efectele inflației ridicate încep să se vadă
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Lukoil este singura companie care a scumpit și motorina, cu un ban pe litru, prețul acesteia ajungând la 8,79-8,82 lei/l.

Benzina continuă să se scumpească. Diferența față de prețul motorinei a scăzut sub 80 de bani/l

Liderul pieței, OMV Petrom a scumpit marți benzina standard atât în stațiile Petrom, cât și în cele OMV, aceasta ajungând la 8,04-8,09 lei/l, respectiv 8,12-8,17 lei/l. Motorina stagnează de 10 zile la un preț de 8,79-,8,8 lei/l, în stațiile Petrom, și de 8,85-8,88 lei/l în cele OMV.

MOL a aplicat o majorare de preț de 2 bani/l la benzină, care a ajuns la 8,08-8,14 lei/l, în timp ce motorina a rămas la același preț din urmă cu 7 zile, 8,85-8,9 lei/l.

PROFIT NEWS TV Radu Puiu, Financial Analyst XTB România, despre inflație: Este posibil să ne mai aștepte încă o jumătate de an destul de grea CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Radu Puiu, Financial Analyst XTB România, despre inflație: Este posibil să ne mai aștepte încă o jumătate de an destul de grea

Rompetrol vinde în prezent carburanții la prețuri apropiate de MOL și OMV, de 8,83-8,88 lei/l în cazul motorinei, și de 8,08-8,13 în cazul benzinei standard.

Dacă în urmă cu 2 săptămâni diferența dintre prețul motorinei standard și cel al benzinei standard era de peste 91 de bani/l, în prezent acesta este de 75 de bani la OMV Petrom și Rompetrol, 80 de bani la Lukoil și de 77 de bani la MOL.

Din momentul anunțului anunțului președintelui CE, Ursula von der Leyen privind intenția UE de a interzice importul de țiței și produse petroliere din Rusia din 4 mai și până în prezent, majoitatea distribuitorilor au scumpit benzina cu 29 bani/l, iar motorina cu 13 bani/l. Singurele excepții sunt MOL, care a majorat prețul benzinei cu 20 de bani/l și Lukoil, care a crescut prețul diesel-ului tot cu 20 de bani/l.

O treime din țițeiul procesat în rafinăriile autohtone, în special la Petrotel, deținută de gigantul rus Lukoil, este de proveniență rusă. De asemenea, tradițional, o treime din motorina comercializată pe piața internă provine din Rusia.

În prezent, țițeiul rusesc se tranzacționează la un preț considerabil mai redus decât cel extras din alte state, iar ecartul de preț va continua să crească. O interzicere a importului de țiței din Rusia în UE va scădea cererea pentru acesta, însă o va majora considerabil pe cea pentru sortimente alternative, cu caracteristici similare țițeiului Ural. De altfel, CEO-ul OMV Petrom, Cristina Verchere, a anunțat că renunțarea la procesarea țițeiului rusesc în favoarea celui de altă proveniență, majorează costurile de achiziție ale OMV Petrom cu 16 dolari pe baril.

Un alt motiv pentru care țițeiul se va scumpi în perioada următoare este decizia anunțată a UE de a interzice asigurarea de către companiile europene a navelor utilizate pentru transportul țițeiului rusesc, inclusiv în țări terțe.

VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, analist eToro: Deprecierea acțiunilor la companiile din zona tehnologică poate reprezenta o oportunitate pentru investitori CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, analist eToro: Deprecierea acțiunilor la companiile din zona tehnologică poate reprezenta o oportunitate pentru investitori

În prezent, prima de asigurare în Marea Neagră depășește, potrivit calculelor Bloomberg, costul închirierii unei nave. Un cargo cu o capacitate de un milion de barili și o vechime de 5 ani, în valoare de 50 milioane dolari, este taxat cu o primă de risc de 5 milioane de dolari, cu 1,5 milioane de dolari peste prețul închirierii sale.

Însă nu numai primele de asigurare au crescut, ci și costul închirierii navelor.

Conform calculelor Bloomberg, costul închirierii unui tanc petrolier pentru transportul unui milion de barili din Novorosisk în Italia, unde Lukoil deține o importantă rafinărie (ISAB), pe lângă cele din Bulgaria (Burgas) și România (Petrotel), s-a majorat la 3,5 milioane dolari, de la 700.000 dolari la începutul unui an. Dacă este adăugată și prima de asigurare de 5 milioane de dolari, rezultă un cost total de peste 10 ori mai ridicat.

În plus, pe lângă treimea de țiței rusesc procesat în rafinăriile autohtone, o altă treime, prelucrată majoritar la Petromidia, provine din Kazahstan (restul fiind din producție internă), însă și aceasta este importată prin terminalul CPC din portul rusesc Novorosisk.

În cazul Rompetrol, transferul țițeiului între porturile Novorosisk și Midia se realizează, în principal, de compania națională de transport maritim din Kazahstan – Kazmortransflot. Aceasta a achiziționat, în 2011, două tancuri petroliere de tip Aframax (115.000 tdw) pentru operațiuni de transport țiței și produse petroliere în Marea Neagră și Marea Mediterană.

Este puțin probabil ca Kremlinul să nu reacționeze la embargo-ul impus de UE și să permită în continuare exportul de gaz kazah prin terminalul rus.

Deja, așa cum a anunțat Profit.ro, presa rusă a acuzat Rompetrol, fără a prezenta dovezi, că furnizează carburanți Armatei Ucrainene și a propus naționalizarea terminalului CPC de la Novorosisk. Acuzațiile au fost reluate recent și de Pravda, care a adăugat și Azerbaidjanul pe lista statelor care alimentează armata ucraineană.

}ntr-un astfel de caz, România riscă să rămână doar cu o capacitate anuală totală de rafinare de 4,5 milioane tone, cea a rafinăriei Petrobrazi, operată de OMV Petrom, cea de 2,4 milioane tone de la Petrotel (Lukoil) și cea de 6 milioane de la Petromidia (Petromidia) putând fi indisponibilizate în urma embargo-ului impus de UE. Sau, dacă vor continua să opereze, acestea nu vor mai funcționa la capacitatea totală, iar prețul materiei prime, în cazul în care vor găsi țiței alternativ, va crește semnificativ.

Cu toate acestea, spre deosebire de Ungaria, Slovacia, Cehia și, mai nou, Bulgaria, România nu a negociat exceptări de la embargoul impus importului de țiței și produse petroliere din Rusia, ministrul de externe Bogdan Aurescu anunțând luni seară la Digi 24 că guvernul de la București susține măsură care urmează a fi cuprinsă în cel de-al 6-lea pachet de sancțiuni impuse de CE împotriva Moscovei.

viewscnt
Afla mai multe despre
pret
benzină
motorină
scumpiri