Camera Deputaților a respins astăzi proiectul de lege care propunea interzicerea acoperirii feței cu orice material în instituțiile școlare și în spațiile destinate educației și formării profesionale. Măsura fusese propusă în scopul prevenirii violenței în școli, inclusiv a terorismului, dar parlametarii au ținut cont de opinia Guvernului, care a arătat că fenomenele respective pot fi combătute altfel, iar o astfel de intedicție ar intra în sfera discriminării.
Proiectul de lege a fost inițiat și susținut inițiat atât de parlamentari din opoziție, cât și de la putere, urmând a fi transmis acum Senatului, care este for decizional al Parlamentului în domeniu.
”Fenomenul violenței în școli este reflectat de o statistică îngrijorătoare. Conform datelor Ministerului Educației Naționale, în anul școlar 2014-2015 au fost raportate 18.793 de acte de violență în mediul școlar la nivel național. Mai mult, în societatea contemporană, terorismul se înscrie în piramida violenței. Fenomenul terorismului, deși absent în spațiul românesc, având în vedere contextul european, trebuie să reprezinte o îngrijorare foarte serioasă pentru legiuitor. (...) În contextul dat, pentru prevenirea acestor fenomene este necesară în continuare ajustarea legislației primare, prin adaptarea acesteia la contextul european”, susțin autorii proiectului.
Prin umare, aceștia au propus modificarea legii educației naționale astfel încât să prevadă că, ”în scopul facilitării identificării persoanelor, în unitățile, în insituțiile de învățământ și în toate spațiile destinate educației și formării profesionale este interzisă acoperirea feței cu orice materiale care împiedică recunoașterea fizionomiei, cu excepția situației de ordin medical”.
Încălcarea acestor prevederi va reprezenta ”motiv pentru refuzarea accesului în perimetrul unităților, instituțiilor de învățământ și spațiilor destinate educației și formării profesionale”, este o altă prevedere din proiect.
Mai mult, nerespectarea interdicției ar fi reprezentat contravenție și ar fi fost sancționată cu amendă de la 5.000 la 50.000 lei, constatarea contravențiilor și aplicarea amenzilor urmând a fi efectuate de poliție.
Autorii mai aminteau, în susținerea inițiativei, că legea educației naționale interzice în școli activitățile care încalcă normele de moralitate, activitățile politice sau de prozelitism religios și orice activități care pot pune în pericol sănătatea și integritatea fizică sau psihică a copiilor și a tinerilor, respectiv a personalului din sistemul de învățământ.
CITEȘTE ȘI INTERVIU David Friedman: Corupția necesită existența unor “favoruri” de vândut: autorizații, avize, licențeDeputații din comisia de specialitate au preluat însă integral punctul de vedere de Guvernului și au întocmit un raport de respingere a proiectului de lege, plenul Camerei Deputaților respingând, la rândul său, prin vot proiectul.
Executivul a arătă că, potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, prin discriminare se înţelege „orice deosebire, excludere, restricţie sau preferinţă, pe bază de rasă, naţionalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, sex, orientare sexuală, vârstă, handicap, boală cronică necontagioasă, infectare HIV,apartenenţă la o categorie defavorizată, precum şi orice alt criteriu care are ca scop sau efect restrângerea, înlăturarea recunoaşterii, folosinţei sau exercitării, în condiţii de egalitate, a drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale sau a drepturilor recunoscute de lege, îndomeniul politic, economic, social şi cultural sau în orice alte domenii ale vieţii publice”.
De aceea, interzicerea acoperirii feţei cu orice material de către persoanele care aparţin anumitor religii în unităţile de învăţământ intră sub incidenţa dispoziţiilor art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 și nu ar trebui să facă obiectul modificării Legii educaţiei naţionale, arată Guvernul.
CITEȘTE ȘI Decizie CJUE: „Greva spontană” a personalului unei companii aeriene nu anulează obligația de a despăgubi pasageriiExecutivul mai arată, prin altele, că deşi autorii proiectului aveau în vedere realizarea unei prevenţii generale în ceea ce priveşte săvârşirea de fapte ilicite ulterior momentului acoperirii feţei prin aplicarea unei sancţiuni contravenţionale, aceasta este disproporţionată în raport cu gradul de pericol social al faptei săvârşite.
”Fapta unei persoane care îşi acoperă faţa în unităţi şi instituţii de învăţământ sau în spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale, fără a fi precedată de săvârşirea unei fapte ilicite, nu este de natură a atrage răspunderea contravenţională a acesteia, cu atât mai mult cu cât această acoperire poate surveni din diverse motive (de ordin religios, temperaturi scăzute)”, au arătat atât deputații din comisia de spcialitate, cât și Guvernul.