Ministerul Justiției încearcă să rezolve blocajul de la ONRC din cauza noii infrastructuri IT, care nu este funcțională, printr-o mică reorganizare ce are rolul de a soluționa cererile antreprenorilor.
Este vorba despre cereri de înregistrare ce necesită operațiuni de procesare pentru mai multe categorii de date și eliberarea de mai multe documente de înregistrare (cum ar fi înființare firmă, modificări obiecte de activitate, autorizări desfășurare de activități, înființare/desființare puncte de lucru).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Instituția menționează că din cele 1.792 posturi ale instituției, 549 de posturi sunt vacante, iar dintre acestea, 46 sunt posturi de registrator care ar trebui să rezolve astfel de probleme. Cu alte cuvinte, nu sunt destule persoane care să rezolve cererile, scrie Hotnews.ro.
Ministerul Justiției a pregătit un proiect de OUG care are în vedere necesitatea simplificării și reducerii numărului de documente sau informații ce se eliberează profesioniștilor la înregistrare.
În proiect se propune reîncadrarea ca registratori, la cerere, a personalului de specialitate juridică-consilieri juridici, acordându-se un termen de 15 zile pentru depunerea cererilor.
O a doua soluție propusă de Minister vizează exercitarea temporară, pe o perioadă de 1 an, de către personalul cu funcții de conducere a controlului prealabil înregistrării în registrul comerțului (așadar a atribuțiilor specifice funcției de registrator).
Totodată, se prevede reducerea documentelor/informațiilor ce însoțesc certificatele eliberate de oficiile registrului comerțului la finalizarea procedurii de înregistrare în registrul comerțului.
Conform notei de fundamentare, la momentul punerii în funcțiune a noii infrastructuri informatice, pentru cererile aflate în diferite etape de soluționare (3.977 de cereri), operațiunile aferente înregistrării a fost necesar să fie executate manual, întrucât aceste cereri nu erau compatibile cu noile funcționalități.
CITEȘTE ȘI GRAFICE România are miercuri din nou cel mai ridicat preț la energie din Europa, păstrându-și și poziția de “lider” pe termen lung pe care o deține de la începutul trimestrului al treilea“În perioada de suspendare a activității instituției în vederea utilizării integrale a noului sistem informatic au fost primite, în continuare, cereri de înregistrare prin celelalte modalități de depunere (e-mail, poștă sau corespondență), iar acestea au fost înregistrate în paralel cu cererile care au fost primite pe noul sistem informatic, fapt ce a condus la creșterea semnificativă a volumului de muncă, acesta fiind peste capacitatea resurselor umane disponibile”, menționează sursa citată.
Totodată, spune documentul, a crescut semnificativ și numărul cererilor de înregistrare ce necesită operațiuni de procesare pentru mai multe categorii de date și eliberarea de mai multe documente de înregistrare (cum ar fi înființare firmă, modificări obiecte de activitate, autorizări desfășurare de activități, înființare/desființare puncte de lucru).
Astfel, comparativ cu perioada corespondentă a anului trecut (26.07.2023 – 02.09.2023), când s-au înregistrat 257.711 de solicitări, din care 152.509 de solicitări online, în perioada 26 iulie 2024 – 2 august 2024 s-au înregistrat 291.995 de solicitări, din care 190.972 de solicitări online.
În august, ministrul Justiției, Alina Gorghiu, a anunțat că a trimis Corpul de Control pentru a face verificări la Registrul Comerțului, după ce reprezentanți ai mediului de afaceri, avocați și contabili au făcut sesizări cu privire la blocaje și problemele noului portal ONRC, pus recent în funcțiune în urma unei investiții de câteva zeci de milioane de euro.
Gorghiu a spus că nu are atribuții cu privire la activitatea Registrului Comerțului, ci doar cu privire la numirea și schimbarea directorului acestei instituții și cu privire la îmbunătățiri legislative care să vizeze activitatea instituției.