Sectorul produselor de lux ar putea să depășească impactul crizei coronavirusului încă din acest an, pe măsură ce consumatorii chinezi și americani vor ajuta ca vânzările de produse de lux să revină la nivelul la care erau înaintea pandemiei, a apreciat luni firma de consultanță Bain & Company, informează Reuters.
Potrivit firmei de consultanță citate, există o probabilitate de 30% ca în acest an vânzările de articole de lux (marochinărie, modă, orologerie, bijuterii, parfumuri și cosmetice) să revină și chiar să depășească nivelul de 280 miliarde de euro înregistrat în 2019, însă aceasta depinde de cât de rapid vor fi administrate vaccinurile și turismul își revine, scrie Agerpres.
Cel mai probabil scenariu este o revenire completă în 2022, însă chiar și acest scenariu ar fi o revenire mai rapidă decât cea prognozată de Bain în luna noiembrie a anului trecut, când estima că sectorul produselor de lux va trebui să aștepte până în 2023 pentru a depăși impactul crizei coronavirusului.
Anul trecut, vânzările de produse de lux au scăzut cu 23%, până la 217 miliarde de euro, cel mai puternic declin înregistrat vreodată și de asemenea primul declin anual de după 2009, în condițiile în care pandemia de coronavirus a impus închiderea magazinelor și a paralizat turismul internațional.
Însă criza provocată de Covid-19 nu pare să aibă un impact de durată asupra apetitului consumatorilor pentru articole premium. Explozia vânzărilor în China, cea mai mare piață pentru articolele de lux, și o revenire peste așteptări în SUA, grație unor programe semnificative de stimulare, au ajutat la redresarea puternică a veniturilor în primul trimestru din 2021.
"Piața din SUA a fost un punct luminos neașteptat", susțin analiștii de la Bain. În schimb, piața din Europa a rămas în urmă, afectată de ritmul lent al campaniei de vaccinare și restricțiile impuse în sectorul turismului.
Viteza revenirii nu a fost una uniformă. Cei mai mari jucători din industria produselor de lux, precum LVMH, Hermes și Kering, sunt deja la un nivel superior celui înregistrat în 2019, în timp ce firme mai mici, precum Ferragamo și Tod, mai au încă de recuperat.
Criza sanitară a forțat mărcile care în mod tradițional erau reticente la ideea de a vinde produse online să îmbrățișeze în totalitate piața e-commerce, care în următorii ani ar urma să devină cel mai important canal pentru achiziționarea de produse de lux.
Bain & Company subliniază că pe măsură ce oamenii se mută în case din afara orașelor și lucrează remote, vânzările de produse de lux în orașe de rangul al doilea au înregistrat performanțe mai bune decât cele realizate în marile capitale ale luxului mondial precum New York și Milano iar mărcile vor trebui să țină cont de acest aspect atunci când își vor revizui prezența.
În plus, deși vânzările de poșete, produse de marochinărie și bijuterii au fost motoarele relansării, cheltuielile cu articole de îmbrăcăminte, produse de machiaj și parfumuri ar urma să își revină și ele pe măsură ce restricțiile sunt ridicate și oamenii vor reîncepe să meargă în oraș.