Premiile Academiei Europene de Film - „Quo vadis, Aida?”, producție cu participare românească, marele câștigător

Premiile Academiei Europene de Film - „Quo vadis, Aida?”, producție cu participare românească, marele câștigător
Profit.ro
Profit.ro
scris 12 dec 2021

„Încotro, Aida?/ Quo vadis, Aida?”, producție cu participare românească, este marele câștigător al celei de-a 34-a ediții a galei premiilor Academiei Europene de Film (EFA), care a avut loc sâmbătă seară la Berlin.

Gala a avut loc fără public, în format hibrid, și a fost găzduită de actrița și scriitoarea Annabelle Mandeng.
Câștigătorii au fost aleși prin vot online de cei 4.200 de membri ai Academiei, scrie News.ro.

Urmărește-ne și pe Google News

Lungmetrajul „Quo vadis, Aida?”, regizat de Jasmila Žbanić, s-a impus la trei categorii ale premiilor EFA - film european, regizor european și actriță europeană (Jasna Duričić).

„Quo vadis, Aida?” prezintă viața unei familii prinse în genocidul din 1995 de la Srebrenica, în timpul războiului din Bosnia. Masacrul a fost cea mai mare crimă în masă din Europa de după Al Doilea Război Mondial, în care au fost uciși peste 8.000 de musulmani bosniaci, bărbați și băieți, de către unități ale armatei Republicii Srpska, aflată sub comanda generalului Ratko Mladić.

Aida este translator ONU în Srebrenica. Când armata sârbă preia controlul asupra orașului, familia ei se vede nevoită, la fel ca mii de oameni, să caute adăpost într-o tabără ONU. Prin natura muncii sale, are acces la informații importante și încearcă să decidă care este cea mai bună mutare pe care ar trebui să o facă.

 

Lungmetrajul este o coproducție Bosnia și Herțegovina, Norvegia, Olanda, Austria, România, Franța, Germania, Polonia, Turcia. Filmul a primit cea mai mare finanțare din partea Centrului Național al Cinematografiei la sesiunea I/2018 a concursului de proiecte, 1,84 milioane de lei.

Co-produs de Cristian Nicolescu pentru Digital Cube, filmul este cea mai scumpă producție de până acum realizată în Bosnia și Herțegovina, demers posibil numai cu sprijinul unui consorțiu format din nouă țări care au susținut proiectul vreme de cinci ani.

Producția a fost, între altele, nominalizată la categoria cel mai bun lungmetraj internațional a premiilor Oscar și a fost desemnată cel mai bun film internațional la gala Spirit Awards.

Titlul „comedie europeană” a revenit filmului norvegian „Ninjababy”, regizat de Yngvild Sve Flikke. Filmul spune povestea lui Rakel, o femeie în vârstă de 23 de ani, care află că este însărcinată de 6 luni, în urma unei aventuri nu tocmai romantice. Nu și-a dorit vreodată să fie mamă și reacționează cu furie frustrare.

„European Discovery” - Premiul FIPRESCI (Federația Internațională a Criticilor de Film) a revenit producției „Promising Young Woman”, primul lungmetraj regizat de actrița engleză Emerald Fennell, premiată cu Oscar pentru scenariul acestui film ce o are în rol principal pe Carey Mulligan. Produs de Margot Robbie, filmul are în centru o tânără care se confruntă cu traumele trecutului și încearcă să își facă dreptate.

„Flee” (Danemarca), regizat de Jonas Poher Rasmussen, a fost desemnat câștigător la trei categorii - documentar european, animație europeană și premiul studenților europeni.
Filmul urmărește povestea adevărată a călătoriei unui refugiat în Danemarca și a secretelor pe care le ține de decenii.
Producția a fost desemnată cel mai bun lungmetraj la Annecy Animation Festival, unde a fost premiată și pentru muzica originală semnată de Uno Helmersson, și a primit și Gan Foundation Award for Distribution. Anterior, la festivalul Sundance, a câștigat marele premiu al juriului secțiunii World Cinema - Documentary. Este propunerea Danemarcei pentru nominalizare la Oscar.

„Nanu Tudor”, regizat de Olga Lucovnicova, producție cu participare a Republicii Moldova, a fost votat scurtmetrajul european.

Lungmetrajul „The Father” s-a impus la două categorii - actor european (Anthony Hopkins) și scenarist european (Florian Zeller și Christopher Hampton).
Debutul în lungmetraj de ficțiune al lui Florian Zeller este bazat pe un text din 2012, scris și pus în scenă de Zeller și recompensat cu premiul Molière pentru cea mai bună piesă. Ulterior, a fost prezentată pe Broadway și West End. După reprezentațiile de la New York și Londra, a fost premiată cu Tony și Olivier pentru interpretarea masculină.
Hopkins, care joacă alături de Olivia Colman, a fost recompensat și cu Oscar pentru această partitură.

Pentru imagine, EFA a premiat-o pe Crystel Fournier, pentru „Great Freedom”, film premiat și pentru coloana sonoră semnată de Nils Petter Molvaer și Peter Brotzmann, iar pentru montaj, pe Mukharam Kabulova („Unclenching the Fists”).
Premiul pentru scenografie a revenit lui Marton Agh („Natural Light”), Michael O'Connor („Ammonite”) a fost premiat pentru costume, în timp ce Flore Masson, Olivier Afonso și Antoine Mancini au fost premiați pentru machiaj și coafură pentru filmul „Titane”.

Gisle Tveito și Gustaf Berger au fost premiați pentru sunetul filmului „The Innocents”, iar pentru efecte vizuale, Peter Hjorth și Fredrik Nord, pentru „Lamb”.

Scenarista și regizoarea maghiară Marta Mészáros, cunoscută pentru filme precum „Adoption” (1975), „The Last Report on Anna” (2009) și „Aurora Borealis” (2017), a fost distinsă cu premiul pentru întreaga activitate.

Regizoarea daneză Susanne Bier, cunoscută pentru miniseria „The Undoing” și filmul „Hævnen”, premiat cu Oscar și Glob de Aur în 2011, a fost recompensată cu trofeul onorific „European Achievement in World Cinema”.

Maria Hakerhovd a primit Eurimages Co-production Award, iar cineastul Steve McQueen, European Innovation Storytelling pentru „Small Axe”.

Sâmbătă seară au fost anunțate și producțiile nominalizate pentru LUX European Audience Film Award, prezentat de Parlamentul European și European Film Academy, în parteneriat cu Europa Cinemas și Comisia Europeană: „Great Freedom”, „Flee” și „Quo vadis, Aida?”.

viewscnt
Afla mai multe despre
quo vadi aida
premiile academiei europene de film