63% dintre români spun că își doresc să aibă propria lor afacere, procentul fiind semnificativ mai mare în rândul bărbaților (72%), al tinerilor între 18 și 23 de ani (77%) precum și al adulților între 24 și 38 de ani (75%).
Pentru 8 din 10 români, a fi independent înseamnă a nu depinde financiar de altcineva, iar pentru 77% independența este asociată cu posibilitatea de a face lucrurile pe care și le doresc, de a-și împlini pasiunile, arată studiul iSense Modern Consumer Trends Tracker, desfășurat anual de compania de cercetare de piață iSense Solutions.
Majoritatea persoanelor cu vârsta între 55 și 65 de ani (88%) leagă independența de posibilitatea de a face ceea ce își doresc și de a-și împlini pasiunile, în timp ce în cazul tinerilor de 18 până la 23 de ani acest procent este de 56%.
A reuși pe cont propriu este o altă caracteristică care definește ce înseamnă independența pentru 57% dintre români. Procentul celor care apreciază că reușita pe cont propriu este echivalentul independenței este mai mare in rândul femeilor (63%, versus 37% dintre bărbați), precum și în rândul tinerilor între 18-23 de ani (62%) și al adulților tineri (cu vârsta între 24 și 38 de ani).
Aproximativ 3 din 10 persoane din mediul urban declară că independența înseamnă să fii liber profesionist și să poată munci cand doresc, iar procentul ajunge la 40% în cazul persoanelor cu vârsta între 39 și 54 de ani. Doar 9% dintre români consideră că independența înseamnă să locuiești singur, însă procentul în rândul tinerilor între 18 și 23 este cu mult mai mare: 21% cred că a fi independent înseamnă să locuiești singur.
Deși cea mai mare parte dintre angajații din România lucrează integral de la sediul companiei (66%), o parte dintre ei au posibilitatea de a lucra periodic de acasă (15%), iar 19% își desfășoară constant activitatea de acasă sau din alte locuri decât sediul companiei.
Avantajele pe care cei care lucrează de acasă (ocazional sau constant) le identifică sunt: faptul că au libertatea de a-și face programul cum doresc (61%), că se pot concentra mai bine (55%), că au mai mult timp liber (53%), că se simt relaxați și odihniți (51%), dar și că sunt mai productivi (35%) și că lucrul de acasă presupune utilizarea celor mai noi instrumente tehnologice (24%). În același timp, 13% declară că în contextul lucrului de acasă, câteodată se simt singuri, iar 20% că le lipsește interacțiunea cu alți profesioniști din domeniu (procentul este mai ridicat în rândul femeilor – 25%, precum și în rândul tinerilor de 18-23 de ani – 27%)