Modalitatea de lucru în sistem remote (remote working- munca de la distanță n.r.) prinde teren în România, tot mai multe companii, dar și angajați, optând pentru această metodă.
“Atât angajații, cât și companiile percep din ce în ce mai mult avantajele sistemului de lucru remote și prezintă această opțiune încă din procesul de recrutare. Ba mai mult, astăzi deja există angajați care își selectează locul de muncă după acest criteriu, în timp ce companiile văd în lucrul de acasă un beneficiu în plus pentru candidat”, a declarat Raluca Peneș, HR Coordinator Smartree.
Potrivit acesteia, munca în sistem remote este întâlnită în special în companiile a căror activitate se poate desfășura într-un alt spațiu decât cel de la birou, fără a afecta realizarea responsabilităților din fișa de post și fără a influența calitatea rezultatelor.
Astfel, în această categorie, intră domeniile IT, contabilitate, call-Center, telemarketing sau chiar HR.
Raportat la angajații cel mai mult atrași de acest sistem, tinerii sunt cei mai motivați de modalitatea de lucru remote. Explicația este că aceștia sunt mult mai deschiși și independenți, pun mult mai mult accent pe timpul liber, asumandu-și direct acest mod de lucru. Pe de altă parte, generațiile anterioare, angajații de peste 40 ani, sunt mult mai reținuți în această abordare. Aceștia s-au dezvoltat profesional într-un alt mediu de lucru, asociind de cele mai multe ori eficiența activității cu un control strict și direct al superiorului ierarhic.
“Unul dintre motivele ce a dus la o creștere a ratei de adopție a acestui stil de lucru este reprezentat de beneficiile pe care le-au perceput mai ales companiile, principalul fiind reducerea costurilor”, a mai spus Raluca Peneș.
Potrivit afirmațiilor sale, în primul rând, angajatorul își va reduce cheltuielile cu spațiul oferit birourilor și cu utilitățile aferente, transportul angajaților, masa de prânz. În același timp, angajații nu vor mai pierde timp în trafic în drum spre și de la birou, nemafiind supuși stresului cauzat de distanță. În plus, munca de acasă le va crea acestora confortul necesar și ocazia de a petrece mai mult timp cu familia, devenind astfel mult mai productivi și mulțumiți de stilul lor de viață.
În ceea ce privește dezavantajele, există riscul ca managerul direct să piardă controlul asupra activității unui angajat care lucrează de acasă. Echipa, ca și cultură organizațională, poate avea, de asemenea, de suferit din cauza lipsei unei comunicări informale între colegi, a unei socializări directe.
Raportat la salarii însă, pentru angajații care lucrează remote, nu există o diferențiere. Aceasta se poate vedea doar la nivel de beneficii, fiind excluse bonurile de masă sau decontarea transportului.
“Este important de reținut că, deși lucrează de acasă, companiile trebuie să ofere angajatului toate instrumentele necesare desfășurării activității - laptop, telefon, mașină, dacă este cazul, etc. În plus, angajatorul trebuie să se asigure că salariatul are toate condițiile de lucru conform fișei de post, fiind responsabil de acest aspect”, a încheiat Peneș.