Liderii USR PLUS, reuniți la această oră în ședința Biroului Național (BN), discută despre modul cum vor ieși la guvernare, au declarat surse participante la ședință pentru News.ro.
Dicuția despre ieșirea de la guvernare vine după ce premierul Florin Cîțu a anunțat revocarea din funție a ministrului Justiției, Stelian Ion.
”Singurul subiect al BN USR în desfășurare e modul în care ieșim de la guvernare. Prin demisie sau moțiune. Nu mai e nici o altă cale de negociere. PNDL e pretext, cauza reală e concursul pentru procurori. Se închidea mâine”, a declarat pentru News.ro unul dintre liderii USR PLUS.
Copreședintele USR PLUS Dacian Cioloș afirmă la rândul său că premierul Florin Cîțu a demis "fără motiv" al doilea ministru USR PLUS, "subordonând întregul guvern intereselor PNL". "Acesta nu mai e un guvern de coaliție", punctează el.
Conform procedurii, propunerea de revocare a ministrului a fost transmisă președintelui Iohannis, spre aprobare.
UPDATE Vicepremierul Dan Barna a reacționat după anunțul privind revocarea din funcție a lui Stelian Ion, spunând că Florin Cîțu trebuie să se retragă de la conducerea Guvernului și acuzându-l de abuz de putere.
Guvernul Cîțu nu a putut adopta, mirecuri seară, Programul național de investiții ”Anghel Saligny”, după ce USR PLUS a boicotat ședința de guvern, convocată încă de la ora 11.00 și amânată apoi pentru ora 19.00, generând și intervenția președintelui Iohannis.
Ședința de guvern a avut loc, dar numai cu secretari de stat PNL în locul miniștrilor USR PLUS, partid care a reclamat "amenințări" asupra secretarilor de stat PNL din ministerele conduse de miniștri ai formațiunii pentru a se prezenta la ședința de guvern.
Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a trimis proiectul de ordonanță de urgență pentru aprobarea Programului Anghel Saligny la Ministerul Justiției, în original, în data de 25 august, potrivit unui document obținut de News.ro. Conform legii, Ministerul Justiției avea la dispoziție 4 zile lucrătoare să avizeze proiectul. Avizul nu a fost însă acordat.
Ministrul Justiției, Stelian Ion, a declarat că a primit la începutul procedurii doar o copie a proiectului, nu originalul. Ministerul Justiției a transmis, miercuri, că ”nu au fost parcurși toți pașii legali prevăzuți de HG 561/2009 privind elaborarea și avizarea actelor normative”, în legătură cu PNDL 3.
De ce este important: Cu un buget de 50 de miliarde de lei, se va desfășura în perioada 2021-2028 și va finanța proiecte ale comunităților locale vizând alimentări cu apă și stații de tratare a apei. sisteme de canalizare și stații de epurare a apelor uzate, drumuri județene, locale și comunal, poduri, podețe și sisteme de distribuție a gazelor naturale și a racordului la sistemul de transport al gazelor naturale, conform ordonanței de înființare a programului redactate de Guvern.
De asemenea important: Programul a fost anunțat de liderul PNL Ludovic Orban și de premierul Cîțu drept un program convenit în coaliția de guvernământ. USR PLUS a anunțat, însă, ulterior că nu susține un astfel de program ”de tip PNDL, care înseamnă risipa banilor publici pe criterii politice”.
CITEȘTE ȘI România, îngropată în gunoaie. O afacere de jumătate miliard euro. "Reciclarea - doar o fațadă sub care multe dintre firme nu fac altceva decât să importe gunoaie. Industria reciclării, doar pe hârtie și reclame." Portița ,,produselor second-hand’’ CITEȘTE ȘI INFOGRAFIC Prețul gazului - la un nivel record pe BRM. Pe bursa austriacă a sărit de 50 de euro/MWhÎn cadrul programului se pot realiza obiective de investiții noi precum și intervenţii la construcţiile existente care se referă la lucrări de construire, reconstruire, consolidare, reparaţie, modernizare, modificare, extindere, reabilitare, după caz, schimbare de destinaţie, protejare, restaurare, conservare, pentru următoarele categorii de investiții:
a) alimentări cu apă și stații de tratare a apei;
b) sisteme de canalizare și stații de epurare a apelor uzate;
c) drumurile publice clasificate și încadrate în conformitate cu prevederile legale în vigoare ca drumuri județene, drumuri de interes local, respectiv drumuri comunale și/sau drumuri publice din interiorul localităților, precum și variante ocolitoare ale localităților;
d) poduri, podețe, pasaje sau punți pietonale;
e) sisteme de distribuție a gazelor naturale și a racordului la sistemul de transport al gazelor naturale, care au autorizație de construire valabilă.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Guvernul a stabilit cum vor fi calculate majorările la contractele de lucrări publice, după explozia prețurilorBeneficiarii programului sunt unitățile administrativ-teritoriale reprezentate de autoritățile administrației publice locale, precum și unitățile administrativ- teritoriale membre ale asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, constituite în condițiile legii, pentru investițiile realizate prin asociațiile de dezvoltare intercomunitară.
Obiectivele de investiții care se realizează în cadrul programului trebuie să fie amplasate pe terenuri și/sau construcții, după caz, aflate în proprietate publică sau privată a unităților administrativ-teritoriale sau în administrarea acestora, curespectarea prevederilor legale în vigoare.
Prin excepție, în cazul în care obiectivul de investiții afectează și terenuri ape sau drumuri proprietate publică a statului și/sau a județului, iar beneficiarii nu dețin dreptul de proprietate/administrare asupra lor, investiția se poate realiza cu acordul prealabil al administratorului apelor, respectiv cu acordul prealabil și pe baza autorizației de amplasare și/sau de acces în zona drumului public, emisă de administratorul drumului respectiv, întemeiul legii.
Finanțarea programului se asigură din sume din transferuri, alocate bugetelor locale, de la bugetul de stat, aprobate cu această destinație în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, din sume din bugetele localealocate cu această destinație și din alte surse legal constituite.
CITEȘTE ȘI INFOGRAFIC Ungaria și România, țările cu cea mai ieftină băutură în Uniunea EuropeanăÎn termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a Normelor metodologice pentru punerea în aplicare a ordonanței, beneficiarii vor putea depune cereri de finanțare, la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, în format electronic.
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației centralizează propunerile transmise în baza criteriilor de prioritizare și în limita creditelor de angajament, prevăzute în legea bugetară anuală, întocmește lista de obiective propuse spre finanțare, listă care se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației.
Prin derogare de la prevederile art. 34 alin. (2) lit. e) și h) și alin. (3) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, în baza ordinului prevăzut la art. 6 alin. (2), se încheie contracte definanțare multianuale între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației și beneficiari, pe o perioadă de maximum 5 ani, în limita creditelor de angajament aprobate și a creditelor bugetare aprobate și/sau estimate cu această destinație, fără eșalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanțare.
Pe durata de valabilitate a contractelor de finanțare, valoarea creditelor de angajament este egală cu valoarea creditelor bugetare. Iar, în funcție de prevederile bugetare aprobate anual cu această destinație, durata contractelor de finanțare prevăzută la alin. (1) poate fi prelungită cu maxim 3 ani, dar fără a depăși data de 31 decembrie 2028.
CITEȘTE ȘI INFOGRAFICE Băncile și-au majorat profitul la un nou nivel recordMinisterul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației transferă beneficiarilor creditele bugetare aferente contractelor de finanțare încheiate în limita bugetului anual aprobat cu această destinație, în ordinea cronologică de înregistrare a solicitării de transfer al sumelor.
Beneficiarii răspund de organizarea și derularea procedurilor de atribuire a contractelor de bunuri/servicii/lucrări, în conformitate cu prevederile legale și cu obligațiile din contracte, precum și de modul de utilizare a sumelor alocate de la bugetul de stat prin program potrivit destinației pentru care au fost alocate. Beneficiarii au obligația să transmită Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației toate documentele necesare monitorizării și finanțării prin program a obiectivelor de investiții și sunt responsabili pentru realitatea, exactitatea și legalitatea datelor prezentate.
Programarea, coordonarea și monitorizarea utilizării fondurilor alocate de la bugetul de stat în implementarea proiectelor de investiții din program se fac de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației. La solicitareaMinisterului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, reprezentanţi cu atribuţii de control din aparatul propriu al Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C. efectuează controale pentru verificarea situației reale din teren în raport cu datele transmise prin solicitări și documente.
În cazul în care beneficiarii utilizează sumele transferate cu nerespectarea prevederilor legale sau contractuale, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației notifică beneficiarii cu privire la prevederile încălcate şi solicitărestituirea în termen de 30 de zile calendaristice a sumelor decontate necuvenit. Criteriile de prioritizare și implementarea programului vor fi detaliate în normele metodologice de aplicare a programului.
Pentru primul an de implementare a programului, ordinele și contractele de finanțare se emit și se încheie după aprobarea creditelor de angajament.
CITEȘTE ȘI FMI urcă prognoza de creștere economică a României pentru acest anPotrivit estimărilor Guvernului, la nivel național, 20.000 km drumuri județene și 27.000 km drumuri comunale sunt nemodernizate, fiind estimată o valoare de 50 miliarde lei pentru modernizarea acestor drumuri; 29% din unitățile administrativ- teritoriale sunt fără rețele de apă, iar 57 % din unitățile administrativ-teritoriale sunt fără canalizare, fiind estimată o valoare de 80 miliarde lei pentru realizarea acestor obiective de investiții; 2.226 din unitățile administrativ-teritoriale sunt fără rețele de distribuție de gaze naturale, pentru acest domeniu fiind depuse 174 de cereri, însumând o valoare de 2.642 milioane lei.
Având în vedere faptul că, în perspectiva imediată, prin PNDL urmează să fie finalizate obiectivele de investiții din domeniile drumuri, apă și canal, în număr de 3.419 obiective de investiții cu o valoare finanțată de 22.994 milioane lei, dintr-un total de 6.204 cereri depuse, râmâne un număr de 2.785 de cereri nefinanțate, însumând 26.106 milioane lei.
De asemenea, la Compania Națională de Investiții au fost depuse 554 de solicitări pentru modernizarea drumurilor județene și a drumurilor locale, având o valoare de 8.351 milioane lei.
TOATE CONDIȚIILE PROGRAMULUI POT FI CITITE AICI