Cum explică CEO-ul eSky concedierile care vor urma în România și Bulgaria într-un mail intern către angajați. Grupul polonez va închide firma din țara noastră, deși recent a preluat Thomas Cook, cea mai veche marcă de turism din lume

Cum explică CEO-ul eSky concedierile care vor urma în România și Bulgaria într-un mail intern către angajați. Grupul polonez va închide firma din țara noastră, deși recent a preluat Thomas Cook, cea mai veche marcă de turism din lume
scris 13 sep 2024

Grupul polonez eSky, care recent a anunțat că a preluat Thomas Cook, cea mai veche marcă de turism din lume, după ce a semnat un acord cu fondul chinez Fosun Tourism Group, închide entitățile juridice din România și Bulgaria, activitatea celor două țări urmând a fi operată de către o entitate juridică din Polonia.

Profit.ro a intrat în posesia mail-ului transmis de către Lukasz Habaj, CEO-ul eSky Group, echipei sale, prin care îi anunță de închiderea companiilor din România și Bulgaria, ce se va întâmpla cu personalul, dar și motivele pentru s-a luat această decizie.

Urmărește-ne și pe Google News

Din cei 121 de angajați din România și Bulgaria, 91 vor primi opțiuni alternative pentru a-și păstra locurile de muncă, iar 30 vor fi disponibilizați treptat.

Potrivit mail-ul transmis de către CEO, decizia de ajustare și reorganizare a prezenței companiei în România și Bulgaria este determinată exclusiv de nevoile operaționale actuale și de condițiile pieței.

De asemenea, el mai menționează și că Grupul nu mai poate să suporte „investițiile în tehnologie la nivelul la care au fost în ultimii doi ani” și că astfel de decizii fac oricum parte „în mod natural din afaceri”.

România și Bulgaria vor rămâne însă piețe strategice pentru eSky din perspectiva vânzărilor, însă vor fi operate din Polonia, acolo unde se află compania-mamă a grupului.

„Dragă echipă,

Am câteva actualizări importante de împărtășit cu voi astăzi. Trecând direct la subiect: am decis să modificăm prezența noastră operațională pe piețele din Bulgaria și România și să ajustăm dimensiunea echipei noastre IT pentru a corespunde capacităților actuale ale afacerii.

Înțeleg că această veste contrastează puternic cu dezvăluirea de săptămâna trecută referitoare la achiziția Thomas Cook, dar niciodată nu există un moment bun pentru a anunța ceva de genul acesta.

Înainte să explic motivele mai ample din spatele acestor decizii, vreau să mă refer la impactul pe care acestea îl vor avea asupra echipelor noastre. Din cei 121 de angajați care lucrează în prezent în HUB-urile din Bulgaria și România, 91 vor primi opțiuni alternative pentru a-și păstra locurile de muncă. Ceilalți 30 de angajați vor fi disponibilizați treptat, luându-se în considerare rolurile lor diverse și circumstanțele individuale. În același timp, vom reduce echipa IT cu 20 de membri și vom reduce serviciile de suport extern cu 7 persoane.

Această decizie de ajustare și reorganizare a prezenței noastre în Bulgaria și România este determinată exclusiv de nevoile operaționale actuale și de condițiile pieței. Când aceste locații au fost deschise în 2008-2009, atât compania noastră, cât și contextul pieței erau diferite. Atunci, prezența fizică era esențială pentru a opera eficient pe aceste piețe. Cu toate acestea, acest lucru nu mai este valabil, la fel cum nu este în peste 50 de alte țări în care operăm. De exemplu, metodele locale de decontare și plată sunt acum standardizate la nivel global, permițând coordonarea eficientă a aproape oricărui aspect al afacerilor online la nivel internațional.

Bulgaria și România vor rămâne piețe strategice pentru noi din perspectiva vânzărilor.

Trecând la situația legată de echipa IT. Din păcate, din cauza performanțelor noastre de afaceri actuale, nu mai putem menține investițiile în tehnologie la nivelul la care au fost în ultimii doi ani. Prin urmare, suntem forțați să ajustăm forța de muncă la un nivel optim și să asigurăm o structură de echipă care să sprijine dezvoltarea și întreținerea tuturor produselor noastre, precum și integrarea cu Thomas Cook. Adaptarea este importantă pentru a putea rămâne puternici și pentru a continua să avansăm.

Vă rog să țineți cont de faptul că astfel de decizii, deși dificile, fac parte în mod natural din afaceri. În ultimii 20 de ani, am navigat prin schimbări semnificative tehnologice, economice și legate de pandemie. Este nerealist ca o companie să rămână neschimbată într-un mediu atât de dinamic.

Vreau să subliniez că compania noastră crește și își construiește constant brandul pentru a deveni platforma de călătorii de top din regiune, reducând diferența față de jucătorii globali. Poziția noastră puternică și focusul strategic sunt demonstrate de acordul semnat cu Ryanair, recenta noastră intrare pe piața din Marea Britanie și achiziția Thomas Cook, pe care am anunțat-o săptămâna trecută. Consolidarea prezenței noastre pe piața britanică este crucială, deoarece Marea Britanie deja contribuie cu cele mai multe venituri dintre toate țările din Europa de Vest.

În zilele următoare, managerii vor organiza întâlniri pentru a oferi informații detaliate celor afectați de aceste schimbări. Vreau să profit de acest moment pentru a-mi exprima recunoștința pentru impactul pe care l-ați avut în timpul petrecut alături de noi. Vă doresc tuturor mult succes în viitoarele voastre proiecte” – arată mail-ul obținut de Profit.ro.

Contactat de Profit.ro, Marius Turbatu, corporate development director al eSky, declară că închiderea entităților juridice din România și Bulgaria „este o decizie pur operațională, este vorba de o schimbare a strategiei de operare a piețelor”.

„Sub nicio formă nu este vorba de o lipsă de interes a eSky asupra piețelor sau de un alt factor economic. E un proces pe care de fapt compania îl derulează de ceva timp de optimizare a modului în care își folosește resursele.

Site-urile noastre o să continue să fie operate de către entitatea noastră juridică din Polonia. E o entitate care deține toate acreditările necesare conform legislației europene la nivel de UE pentru a opera genul acesta de servicii, respectiv servicii turistice, deci rezervările clienților vor continua să fie protejate, există asigurări de insolvență”, precizează Marius Turbatu.

Mai mult decât atât, adaugă el, în Polonia există un fond de garantare care presupune ca fiecare operator care vinde un pachet turistic să depună anumite fonduri în acel cont, ori prevederea aceasta nu există în România.

„Deci, din punctul ăsta de vedere, turiștii din România vor avea parte de o protecție și mai mare pentru pachetele pe care le cumpără din eSky și, de asemenea, important de menționat este că este vorba de începerea unui proces. Noi am început de luni să derulăm procesul de comunicare internă.

E un proces de lungă durată. Sub nicio formă nu vorbim de schimbări care să afecteze entitatea noastră juridică imediate. Vom ajunge să lichidăm compania locală probabil pe parcursul anului 2025. Nu avem un termen pe care să-l furnizăm la momentul de față. Dar, până la momentul respectiv, practic site-urile noastre vor începe să fie operate de către entitatea din Polonia, deci asta nu o să aducă nicio schimbare vizibilă pentru clienții noștri”, mai spune Marius Turbatu.

eSky are în România, în momentul de față, 64 de angajați, iar o parte dintre ei vor primi noi oportunități de muncă.

„Suntem în momentul de față în discuții cu fiecare dintre ei. Practic, noi ne-am adresat partenerilor noștri noștri și i-am încurajat să le ofere angajaților din echipele locale un nou loc de muncă. Și toate discuțiile astea s-au întâmpla înainte să derulăm acest proces de comunicare. Pot să confirm că vasta majoritate a colegilor din România vor avea o nouă oportunitate de angajare.

Marea majoritate vor avea o nouă oportunitate de angajare. Există anumite roluri pe care nu putem să le păstrăm deoarece sunt legate strict de conceptul de entitate locală și în eventualitatea în care, în viitor, nu va mai exista o astfel de entitate, automat nici pozițiile respective. Dar, vorbim de un proces de lungă durată care abia este inițiat acum”, explică Marius Turbatu.

El punctează că decizia eSky de a închide entitățile juridice din România și Bulgaria ține mai degrabă de schimbarea modalității prin care compania operează în cele două piețe.

„România și Bulgaria erau ultimele piețe în care foloseam acest model, care presupunea existența unei entități legale în piețele respective. eSky operează în momentul de față peste 50 de piețe și toate sunt operate de către entitatea mamă din Polonia. La momentul la care vom finaliza acest proces, modelul pe care deja organizația îl folosește de mai bine de 10 ani va fi folosit și în România și în Bulgaria”, mai spune acesta.

Ce spune unul dintre angajații eSky România, care a dorit să discute cu Profit.ro, însă sub anonimat:

„Pur și simplu joi s-a anunțat achiziția Thomas Cook și luni s-a anunțat închiderea HUB-ului din România și Bulgaria. Motivele sunt acelea că poate fi operat de oriunde așa cum sunt operate toate celelalte țări care nu au entitate juridică.

Angajaților din România li se oferă o alternativă la un BPO, pentru că nu poate să închidă imediat call center-ul, mai sunt rezervări. Toate celelalte departamente în afară de call center vor rămâne fără locuri de muncă. Doar call center-ul se va muta.

Toată lumea e speriată. După o zi pe alta afli că după 10 octombrie trebuie mutat tot.

Nu se pune problema de concedieri. Se pune problema de demisii. Nu vor să facă concedieri colective. Împachetează și ei frumos să mute ceilalți angajați. Li se promite marea cu sarea. Colectivul e tânăr. Se împachetează frumos, o să fie totul la fel, doar că se vor duce la un BPO care se ocupă cu servicii de call center.

Doar call center-ul se va muta. Restul departamentelor de contabilitate, HR, vor rămâne fără locuri de muncă.

Dar, foarte urât a fost că s-a anunțat cumpărarea și luni s-a anunțat că nu mai au nevoie noi.

Săptămâna viitoare vor veni cei de la BPO să negocieze cu fiecare în parte noul contract

Nu vom primi nici salarii compensatorii”, a declarat unul dintre angajații eSky, pentru Profit.ro.

Platforma de călătorii eSky este o companie cu rădăcini adânci în industria de e-commerce, care operează acum în peste 50 de țări din Europa, America și Africa. Datorită investițiilor sale în tehnologie, compania a creat primul motor de căutare din regiune pentru compararea și rezervarea ofertelor de zbor, eSky Travel Search, lansat în 2008. Un an mai târziu, compania a deschis primele filiale internaționale în Bulgaria și România, iar în 2016 a fost printre primele din industrie care a lansat o aplicație mobilă. În 2022, eSky Group a intrat pe piața pachetelor turistice dinamice și a ȋnceput să vândă un produs care combină biletele de avion și cazarea într-o singură rezervare.

În 2023, platforma eSky.ro, care este operată de compania locală eSky Travel Search, a avut venituri de 51 milioane de lei, în creștere cu 15% față de anul anterior.

viewscnt
Afla mai multe despre
esky romania
esky bulgari
esky
thomas cook