Cererea de pachete de vacanță a scăzut pe fondul pandemiei cu 98%, ca urmare a restricțiilor de călătorie impuse de guverne, dar și din cauză că turiștilor le-a fost teamă să mai călătorească, a declarat într-un interviu pentru News.ro Antonio Nițu, directorul general al touroperatorului Aerotravel.
Acesta spune că a vândut totuși în ultimele săptămâni croaziere cu plecare la sfârșitul acestui an și în 2021, iar sejururile în Grecia, de exemplu, pentru plecările din mai și iunie, au fost reprogramate. Reprezentantul agenției de turism precizează că în perioada următoare, turismul intern va prezenta un interes crescut, iar cererea pentru călătorii și vacante există, deși este scăzută, mai ales pentru Europa. Antonio Nițu estimează ca până la finalul anului să ajungă la 35% din vânzările anului anterior, iar volume comparabile cu cele realizate în 2019, abia din anul 2023. Compania a fost nevoită să trimită în această perioadă o parte din angajați în șomaj tehnic.
"Spre deosebire de criza de acum mai bine de un deceniu, cea provocată de pandemie este brutală, din cauza impactului rapid: cererile au scăzut abrupt de la o zi la alta. Chiar dacă ne-am pregătit constant pentru situații neobișnuite, inclusiv pentru o contractare severă a pieței, nimeni nu proiectase un scenariu radical, în care piața dispare în câteva zile. Totusi, criza a reconfirmat că suntem o echipă, iar acest lucru ne dă mare incredere. Este important să ai consultanți de travel foarte buni când ești în plină dezvoltare, însă este vital să ai o echipă puternică atunci când vânzările sunt afectate serios de o situație neprevăzută. Chiar dacă în acest moment nu se mai călătorește, rămânem încrezători și suntem pregătiți să depășim cu bine acest moment", a declarat într-un interviu pentru News.ro Antonio Nițu, directorul general al touroperatorului Aerotravel.
Întrebat ce măsuri a luat ca urmare a acestei crize, el spune că a acționat încă de la început pentru reducerea la maximum a tuturor cheltuielilor pe care compania le are, astfel încât resursele de care dispune să fie folosite judicios în sensul atingerii obiectivului de a trece cu bine peste această perioadă de “calm plat”.
"Așteptăm cu nerăbdare prima adiere care să ne umfle pânzele și suntem siguri că la acel moment velierul nostru va fi pregătit. Ne bucurăm că până acum am menținut toată echipa intactă și sperăm să găsim soluții pentru a menține cât mai mulți colegi activi. La nivel de business am înghețat mare parte din operațiuni, iar unii colegi au intrat în șomaj tehnic, ca o măsură logică de reducere a costurilor. Deoarece în decursul întregii perioade a trebuit să fim la dispoziția clienților noștri pentru a trata situații specifice, nu am putut face uz pe deplin de măsura de sprijin acordată de guvern, aceea a șomajului tehnic", spune Antonio Nițu.
Acum compania este în expectativă, afirmă el, dar oricând gata să reia toate colaborările și să livreze servicii de travel pentru companii și turiști.
"Cererea a scăzut cu 98% din cauze administrative (restricțiile de călătorie impuse de guvernele naționale), dar și emoționale (teama de pericol și de necunoscut). Dar întrebările care ne dau de gândit sunt care va fi nivelul cererilor în a doua parte a anului și ce oportunități vom putea fructifica? Este o perioadă foarte dificilă nu doar pentru agențiile de turism din România, ci și pentru turismul din întreaga lume. De remarcat, totuși, că părți ale Statelor Unite, precum și țări din Uniunea Europeană permit redeschiderea treptată a afacerilor, fapt care ne dă speranțe că și cererea pentru călătorii și vacanțe își va reveni", a adăugat el.
CITEȘTE ȘI Reguli speciale în aeroporturi și avioane: Sosire cu trei ore înainte de plecare, check-in recomandat online, mască obligatorie și și un singur bagaj de mânăNițu spune că toate segmentele de business ale Grupului Aerotravel sunt afectate, deoarece au legătură directă cu transportul de persoane (aerian, maritim și pe uscat) și cu industria ospitalității (hoteluri, restaurante și cafenele).
"Au fost printre primele industrii afectate major la nivel global, iar noi nu am putut să evităm această undă de șoc. Călătoriile de afaceri și evenimentele corporate au fost amânate, iar cererile de leisure sunt destul de discrete, oamenii mizând totuși pe o revenire la o situație mai bună din vară", a menționat Nițu.
Deși scăzută, cererea pentru călătorii și vacanțe există, mai ales pentru Europa, datorită timpilor mai scurți de zbor, precizează el.
"Totuși, chiar dacă domeniul croazierelor este unul dintre cele mai afectate (poate chiar mai mult decât aviația comercială de pasageri), am vândut în ultimele săptămâni croaziere cu plecare la sfârșitul acestui an și în 2021. La fel s-a întâmplat și în cazul pachetelor pe care le oferim în Grecia prin turoperatorul nostru, AeroVacanțe: am reprogramat toate călătoriile rezervate pentru plecările din mai și iunie, înregistrând și cereri noi, ce-i drept puține, mai ales pentru lunile august și septembrie. Cu siguranță, atunci când țările europene vor renunța la carantinarea pasagerilor, cererea va crește", a declarat Antonio Nițu.
În perioada următoare, turismul intern va prezenta un interes crescut, imediat ce autoritățile vor prezenta un set clar de proceduri și norme pentru călătorii și vacanțe, consideră el.
"Același lucru este valabil și pentru destinațiile externe apropiate de noi, precum Grecia, Turcia și Bulgaria", mai spune el.
Aerotravel le recomandă tuturor turiștilor, pentru moment, să se gândească în primul rând la sănătatea și siguranța lor și a celor apropiați.
Întrebat cum estimează că va evolua situația în perioada următoare, Nițu spune că este complicat de oferit o predicție, din cauza numărului mare de necunoscute din care este formată ecuația.
"La nivel global sunt scenarii care se schimbă de la o zi la alta. Multe organizații prestigioase au publicat mai multe prognoze, care variază de la simplu la dublu. Cred că în acest moment vrem cu toții să identificăm luminița de la capătul tunelului, numai că nu avem tunelul. Contextul în care ne găsim, fără precedent în istorie, ne permite să ne exprimam dorințele și mai puțin să construim o prognoză bazată pe date concrete. Orice scenariu e posibil: se vorbește despre o revenire în “V” sau în “U” sau… în “W”. Știm că scăderea GDP la nivel global a fost inițial estimată la 2%, iar de curând a ajuns la 6%. Datele pentru Europa și implicit pentru România variază destul de mult în funcție de sursă. Putem să construim foarte multe scenarii, însă deja apare întrebarea dacă asta ne ajută cu ceva", a precizat Nițu.
În opinia sa, o organizație agilă are șanse foarte mari să se poziționeze la finalul acestui an pentru o creștere viitoare.
"Până atunci discutăm mai degrabă de supraviețuire și de forma în care putem să facem aceasta. Punând cap la cap informațiile pe care le avem din diverse surse, exercițiul de prognoză pe care noi îl vedem ca fiind cel realist presupune ca până la finalul anului să ajungem la 35% din vânzările anului anterior. Pentru 2021, în condițiile în care la nivel internațional, transportatorii, companiile de croazieră și hotelurile își vor începe activitatea în noile condiții clar formulate de autoritățile naționale, creșterea va continua. Totuși, nu ne așteptîm la volume comparabile cu cele realizate în 2019 mai devreme de 2023", afirmă Nițu.
Acesta consideră totodată că sunt întrunite majoritatea elementelor pentru a călători, dar nu există reguli foarte clare pentru destinațiile de interes.
"Cred că un număr mare de oameni va merge în vacanță, deși un număr și mai mare va alege în loc de 'vacation', 'staycation', adică să își petreacă timpul liber acasă sau în apropierea localității. Vara este destul de aproape și sunt întrunite majoritatea elementelor pentru a călători, mai puțin reguli foarte clare pentru destinațiile de interes. Dar sunt convins că autoritățile naționale vor stabili cât mai repede posibil reguli clare pentru călătoriile de afaceri și vacanțe, deoarece este în interesul tuturor", adaugă el.
Grupul Aerotravel a încheiat 2019 cu vânzări de 42 milioane de euro, cu un plus de peste 9% față de anul precedent.
"Pentru Aerotravel, 2019 a fost un an foarte bun. Toți parametrii financiari importanți au avut o evoluție pozitivă (profitabilitate, lichiditate, grad de îndatorare). Faptul că am utilizat moderat profiturile obținute în ultimii ani ne este de un real ajutor astăzi, când aceste rezerve ne pun într-o poziție relativ bună. Finanțarea operațiunilor este extrem de importantă și relația cu băncile este ajutată enorm dacă solicitantul demonstrează că știe ce să facă cu sumele pe care le solicită", mai spune el.
În 2020, grupul se va concentra pe o utilizare rațională a resurselor de care dispune.
"În ultimele săptămâni și luni am auzit din ce în ce mai mult expresia 'Cash is king', motiv pentru care, realist, ne propunem un EBITDA pozitiv cel puțin pentru perioada mai – decembrie", precizează Nițu.
Agenția de turism Aerotravel a fost fondată în toamna anului 1997 și face parte din Grupul Aerotravel, care mai include și turoperatorii CruiseHub, care oferă croaziere pe toate mările și oceanele lumii, și AeroVacanțe, agenția organizatoare de sejururi în Skiathos, Italia și Caraibe.