Volumul comerțului cu amănuntul în Uniunea Europeană a înregistrat o creștere semnificativă de 16,4% în luna mai 2020, comparativ cu aprilie, statele membre cu cele mai importante creșteri fiind Luxemburg (28,6%), Franța (25,6%), Austria (23,3%), Croația (21,4%) și România (20,1%), arată datele publicate, luni, de Eurostat, informează Reuters.
În zona euro, vânzările cu amănuntul au înregistrat o urcare peste așteptări cu 17,8%, aceasta fiind cea mai mare creștere lunară înregistrată de la debutul publicării datelor Eurostat în 1999. Saltul din luna mai vine însă după o contracție istorică de 12,1% în luna aprilie, când vânzările cu amănuntul au fost afectate de restricțiile introduse pentru a opri răspândirea coronavirusului și de faptul că populația și-a limitat cheltuielile la produse alimentare și comenzi online, scrie Agerpres.
Eurostat precizează că, în luna mai, comparativ cu luna aprilie, vânzările cu amănuntul au crescut în toate statele membre UE, cu excepția Bulgariei, unde au rămas nemodificate. Vânzările cu amănuntul în UE au fost influențate de faptul că vânzările de combustibili au înregistrat un salt de 31,9%, iar vânzările de produse non-alimentare au crescut cu 30,2%. Vânzările de alimente au crescut și ele, însă doar cu 2,1%.
În ritm anual, comerțul cu amănuntul în Uniunea Europeană a înregistrat un declin de 4,2%, în timp ce în zona euro a scăzut cu 5,1%. Chiar dacă au scăzut și în luna mai, vânzările cu amănuntul sunt mai bune decât se așteptau economiștii, care mizau pe o contracție de 7,5% în zona euro. De menționat că, în luna aprilie, comerțul cu amănuntul în Uniunea Europeană a înregistrat un declin anual de 18%, în timp ce în zona euro a scăzut cu 19,6%.
Țările cu cea mai mare scădere a vânzărilor cu amănuntul în ritm anual sunt: Bulgaria (minus 20,4%), Luxemburg (minus 19,7%), Spania (minus 17,9%) și Malta (minus 24,8%). În România vânzările cu amănuntul au înregistrat, în luna nai 2020, comparativ cu luna mai 2019, o scădere de 4,2%, după o contracție de 19,4% în luna martie.
Și de această dată, vânzările cu amănuntul în UE au fost influențate de scăderea vânzărilor de combustibili, cu 24,3%, și produse non-alimentare, minus 6,9%, în timp ce vânzările de alimente, băuturi și țigări au crescut cu 4,1%.