GlaxoSmithKline (GSK) a respins oferta de 50 de miliarde de lire sterline (68,4 miliarde de dolari) de la Unilever pentru divizia sa bunuri de consum, spunând că "subevaluează în mod fundamental" afacerea și perspectivele sale de viitor, și a informat că nu renunță la planul de scindare a diviziei, transmit BBC și Reuters.
Ar fi fost una dintre cele mai mari tranzacții care ar fi implicat firme listate la Bursa de la Londra și ar fi transformat Unilever într-un lider pe segmentul produselor de frumusețe și îngrijire personală, scrie Agerpres.
GSK a confirmat că a primit trei oferte de la Unilever, ultima în data de 20 decembrie, cuprinzând 41,7 miliarde de lire sterline în numerar și 8,3 miliarde de lire sterline în acțiuni Unilever, dar care nu reflectă valoarea intrinsecă a afacerii și potențialul său.
GSK, cu sediul în Londra, vrea să scindeze divizia sa bunuri de consum printr-o listare separată la mijlocul acestui an, la Bursa de la Londra.
Anterior, publicația britanică Sunday Times anunțase că oferta nesolicitată a Unilever pentru divizia bunuri de consum a GSK era în valoare de aproximativ 50 de miliarde de lire sterline și a fost respinsă, deoarece a fost considerată prea scăzută, de GSK și de Pfizer, care deține o participație minoritară în divizie.
Unilever deține branduri ca săpunul Dove și crema Marmite, în timp ce în portofoliul Glaxo de branduri se află medicamentele Panadol și pasta de dinți Sensodyne.
Reprezentanții Unilever nu au dorit să precizeze dacă vor reveni cu o ofertă mai ridicată: "Nu există certitudine că se va ajunge la un acord".
Analiștii de la Jefferies estimau anul trecut că valoarea diviziei de consum a GSK se ridică la 45 miliarde de lire sterline.
Compania europeană CVC Capital Partners a anunțat în noiembrie că va plăti cinci miliarde de dolari pentru achiziționarea diviziei de ceaiuri a Unilever, după ce a depășit ofertele firmelor de private equity Advent și Carlyle pentru o afacere care deține brandurile PG Tips și Lipton.
Tranzacția vine după ce timp de doi ani Unilever, gigantul din domeniul bunurilor de larg consum, a efectuat un proces de revizuire și scindare a diviziei, care se confruntă cu scăderea vânzărilor, deoarece consumatorii optează pentru alte tipuri de produse, de exemplu cafea și ceaiuri de plante. Revizuirea a fost determinată de încetinirea vânzărilor de ceai negru pe piețele dezvoltate, deoarece consumatorii preferă ceaiul de plante. Cea mai importantă parte a afacerii cu ceaiuri a Unilever este reprezentată de ceaiul negru. Acesta se vinde în 60 de țări și generează vânzări anuale de trei miliarde de euro, a anunțat anul trecut directorul financiar al Unilever, Graeme Pitkethly.
Vânzarea este un test cheie pentru Unilever, în condițiile în care prețul acțiunilor stagnează și se confruntă cu presiuni din partea investitorilor pentru a arăta modul în care Alan Jope, care a preluat conducerea în 2019, va rezolva problema încetinirii creșterii vânzărilor.
Unilever a fost înființată în 1930, în urma fuziunii dintre un producător olandez de margarină și un fabricant britanic de săpunuri. Unilever este unul dintre cei mai importanți furnizori mondiali de alimente și produse de îngrijire personală.
Unilever South Central Europe coordonează din București operațiunile în șapte țări din zonă: România, Bulgaria, Serbia, Muntenegru, Albania, Macedonia și Republica Moldova.