Unul dintre efectele pozitive ale pandemiei a fost accelerarea digitalizării în multe arii, inclusiv în domeniul recrutării. Astfel, odată cu creșterea interacțiunii de la distanță, instrumentele digitale, bazate pe tehnologii precum Robotic Process Automation (RPA) și Artificial Intelligence (AI), sunt integrate tot mai mult în procesele de recrutare.
Tendințele de digitalizare a recrutării cu siguranță simplifică viața recrutorilor și candidaților, dar pot susține crearea de echipe coerente și conectate, care să colaboreze eficient și să performeze când toți angajații se vor întoarce la birou?
Soluțiile de automatizare a diverselor operațiuni și procese de rutină din multe domenii pot ajuta angajații să se concentreze pe activități mai relevante și să își pună mai bine în valoare abilitățile și creativitatea. În domeniul resurselor umane, digitalizarea poate eficientiza timpul necesar procesului de recrutare. Un instrument automatizat de selecție a CV-urilor relevante, bazat pe inteligența artificială, poate simplifica, de exemplu, selecția talentelor potrivite pentru poziția deschisă și elimina candidații care nu se pliază pe cerințe.
Totuși, recrutarea și identificarea oamenilor potriviți unei companii nu sunt procese care pot fi automatizate integral. Am putea spune că nevoia de „human touch” a devenit chiar mai mare mare, pe măsură ce specialiștii sunt eliberați de sarcinile de rutină. Acum, rolul interacțiunii umane în procesul de recrutare a devenit mai valoros și asigură compania că poate evalua, dincolo de abilități, competențe și alte informații din CV, și potrivirea unui candidat cu ceilalți membri ai echipei, afinitatea acestuia cu valorile companiei sau capacitatea lui de adaptare la contextul specific în care se află compania.
Eliberarea HR-ului de povara sarcinilor de rutină nu face decât să scoată în evidență importanța lui, mai ales în această perioadă în care departamentele de resurse umane au trebuit să țină în continuare pasul cu nevoile tot mai mari de recrutare ale companiei. Rolul HR-ului este acum, mai mult ca niciodată, să formeze echipe conectate, în care să existe coeziune și aderență și care să obțină rezultate și în contexte dificile cum este cel în care ne aflăm.
De cealaltă parte, utilizarea intensivă a instrumentelor automatizate, fără a controla periodic modul în care ele operează, este riscantă și poate uneori mai mult să dăuneze decât să ajute. Un exemplu în acest sens este oferit de cel mai mare retailer global, Amazon, care a renunțat la un astfel de instrument pe care îl dezvoltase deoarece a constatat că acesta era părtinitor față de femeile care aplicau pentru diverse poziții.
Astfel, trebuie să ținem mereu cont că abilitățile recrutorului nu pot fi înlocuite de un robot, ele pot fi doar completate de instrumentele de automatizare a sarcinilor de zi cu zi. Inteligența artificială are rolul doar de a elibera specialiștii de HR de operațiuni redundante, dar chiar și atunci e nevoie de atenție așa încât automatizarea să nu descalifice candidați care au de fapt potențial. Un soft nu poate evalua și contextul în care candidații și-au desfășurat activitatea anterior, experiența și povestea din spatele fiecărui candidat fiind foarte importantă în evoluția și performanța ulterioară. Sistemele automatizate nu au afinitatea de a vedea și lua în calcul acele abilități soft ale oamenilor și acele nuanțe care pot face diferența dintre un om perfect pentru echipă și un specialist care, deși are competențele necesare, nu s-ar potrivi foarte bine cu restul echipei.
Așadar, selecția finală a candidaților, care presupune atenție la detalii și nuanțe dincolo de criteriile standard, trebuie desfășurată tot de un specialist de resurse umane. Iar rolul HR-ului e mai relevant ca oricând.
Într-o perioadă atât de volatilă cum e cea din prezent, echipele trebuie să fie construite pe principii solide și pe încredere și trebuie să poată funcționa la fel de bine atât într-un sistem hibrid, cât și înapoi la birou. Pe măsură ce efectele pandemiei se atenuează și există soluții pentru sănătatea spațiilor de lucru, este nevoie de un set complex de măsuri care să contribuie din plin la recâștigarea încrederii angajaților. O soluție în acest sens poate fi certificarea IMMUNE Building Standard™, creată în aprilie 2020, în plină pandemie, și îmbunătățită continuu, gândită să facă față și provocărilor din viitor, nu doar celor din prezent.
Teodor Stoica s-a alăturat companiei Genesis Property în 2018, preluând rolul de HR Manager, având o experiență de peste 20 de ani în domeniul resurselor umane. La Genesis Property, Teodor contribuie cu succes la implementarea și valorificarea proiectelor de recrutare, managementul performanței și dezvoltarea echipelor.
Un material Investing in Property