În pofida faptului că multe țări se confruntă în acest moment cu o creștere a numărului de cazuri de Covid, șefii companiilor din întreaga lume încep deja să își planifice politicile privind forța de muncă din perioada post-pandemie. Conform unui sondaj recent, 67% dintre directorii executivi conduc personal procesul de planificare, majoritatea dorind să își vadă angajații înapoi la birou.
Acest lucru începe să aibă implicații profunde în ceea ce privește viitorul utilizării programelor de conferințe video la distanță, lovind în perspectivele de creștere ale principalului furnizor de servicii de conferințe online din timpul pandemiei, Zoom Video Communications (ZM), arată eToro.
Lockdown-ul din 2020 și necesitatea de a lucra de acasă au introdus Zoom în vocabularul comun. "Facem un zoom?" a devenit o întrebare foarte frecventă în acea perioadă. Pe de altă parte, compania a valorificat foarte bine nevoia de a avea o modalitate ușoară și fiabilă de a tine videoconferințe pe o platformă electronică, online. Ca urmare, acțiunile Zoom au crescut de la aproximativ 100 de dolari înainte de pandemie la un maxim de 559 dolari în octombrie 2020. Dar apoi prețul a mers numai în jos.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
După ce compania și-a publicat raportul de venituri în această săptămână, prețul a scăzut cu încă 16%, până la 204 dolari, în ciuda faptului că rezultatele au depășit așteptările analiștilor. Compania a înregistrat venituri de 1,05 miliarde de dolari în al treilea trimestru fiscal, o creștere respectabilă de 35% de la an la an, dar departe de cifra de 367% înregistrată în octombrie 2020. Însă previziunile companiei arată o nouă încetinire a creșterii veniturilor până la aproximativ 19% de la an la an, cea mai mică creștere de când compania a devenit publică în 2019.
De asemenea, există temeri cu privire la posibilitățile de creștere viitoare a veniturilor Zoom, deoarece multe companii plănuiesc ca angajații lor să se întoarcă complet la birou, cel puțin cu jumătate de normă. Acest lucru ar putea, teoretic, să ducă la o utilizare mai redusă a serviciilor video ale Zoom (ZM), deoarece angajații s-ar întâlni mai des în persoană. Chiar săptămâna trecută, Apple (AAPL) a declarat că angajații săi vor începe să se întoarcă la birourile companiei începând cu 1 februarie.
În Europa, 40% dintre angajați lucrau de la birou în septembrie 2021, Praga conducând în topul orașelor de pe continent, cu aproximativ 80% dintre angajați reveniți la serviciu. Capitala cehă a fost urmată de Hamburg (60%) și Varșovia (45%). Revenirea la birou în aceste orașe este direct legată de rata ridicată de vaccinare și de ratele scăzute de infectare.
România este și ea aliniată la tendința globală, având în septembrie 2021 aproximativ 40% dintre angajați reîntorși la birou, potrivit raportului Cushman & Wakefield "Return to the office".
Cu toate acestea, un sondaj recent a arătat că revenirea la locul de muncă ar putea avea provocările sale. Directorii care lucrează de la distanță sunt de aproape trei ori mai predispuși decât angajații să prefere întoarcerea la birou, iar 76% dintre angajați nu doresc să revină complet la birou. Au apărut schimbări în modul în care angajații doresc să lucreze, 76% dintre ei căutând flexibilitate în ceea ce privește locul de unde muncesc, iar 93% dorind un program de lucru flexibil. Pe de alta parte, 66% dintre directori au declarat că își elaborează politicile privind forța de muncă după pandemie fără a se consulta cu angajații.
Între platformele de videoconferințe, Zoom continuă să fie lider cu aproximativ 46% din piață, urmat de Google Meet (GOOG) cu 21% și Microsoft Teams cu 14,5%. Comparativ cu anul 2020, cea mai mare pierdere de cotă de piață a fost suferită de Skype, care a pierdut aproximativ 80% din baza sa de clienți, cota sa de piață scăzând de la 32% în 2020 la 6% în 2021.
Zoom se confruntă atât cu o intensificare a concurenței pe piața principală a videoconferințelor, cât și pe noua sa piață țintă, cea a sistemelor de telefonie corporativă bazate pe cloud. Scăderea valorii acțiunilor a dus la abandonarea planurile de fuzionare cu Five-9 luna trecută, dar analiștii consideră că Zoom are competențele de bază ce vor permite companiei să își dezvolte propriul sistem de telefonie. Microsoft (MSFT) a declarat recent că are acum 250 de milioane de utilizatori pentru Teams, suita sa de instrumente de comunicare, care include videoconferințe, mesagerie și apeluri vocale. La începutul acestei săptămâni, Ericsson (ERIC) a anunțat un acord pentru achiziționarea pionierului în domeniul telefoniei în cloud Vonage Holdings ( VG ) pentru 6,2 miliarde de dolari.