Cea mai importantă companie de petrol și gaze din România, OMV Petrom, a beneficiat de contextul internațional, caracterizat de o explozie a prețurilor în sectorul energetic, și a înregistrat în 2022 un profit record de 2,1 miliarde euro, de aproape 2 ori ai mare decât precedentul record, realizat în 2013, de 1,1 miliarde de euro.
Comparativ cu profitul net de 2,86 miliarde lei din 2021, cel de anul trecut, de 10,3 miliarde lei, este de 3,6 ori mai ridicat.
Precedentul profit net record a fost înregistrat în 2013, când OMV Petrom a raportat un profit de 4,9 miliarde de lei (1,1 miliarde de euro la cursul de la acea dată).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Profitul net pe 2022 este mai mare decât suma profiturilor OMV Petrom din ultimii 3 ani precedenți.
Evoluția profitului net anual raportat de OMV Petrom
Nu numai compania, ci și statul a realizat “profituri excepționale” de pe urma activității OMV Petrom, apropiate de valoarea profitului net raportat de companie.
Valoarea plăților efectuate de companie în 2022 în contul impozitelor directe (redevențe, pe venit, producție, sau profit) s-a ridicat la 9,7 miliarde lei, peste suma acestora din cei 6 ani precedenți și în creștere de 5 ori față de cea din 2021, de 1,88 miliarde lei.
Pe lângă aceste impozite directe, OMV Petrom mai achită și impozite indirecte (accize, TVA, etc) care probabil se ridică la alte 10 miliarde lei.
Evoluția impozitelor directe achitate de OMV Petrom către statul român în ultimii 7 ani
“Profitul net (al OMV Petro - n.r.) a fost de 10 miliarde de lei, în timp ce contribuția la bugetul de stat, prin taxe și dividende, a atins un nivel record de 20 miliarde de lei. Creșterea taxelor a fost determinată, în principal, de impozitele și contribuțiile specifice industriei, totalizând peste 7 miliarde de lei”, a precizat CEO-ul Christina Verchere.
Valoarea veniturilor din vânzări consolidate ale OMV Petrom, de 61,3 miliarde lei în 2022, a crescut cu 136% comparativ cu 2021, susținută în principal de prețurile mai mari ale mărfurilor și de volume mai mari aferente vânzărilor de produse petroliere și electricitate, parțial contrabalansate de volumele mai mici aferente vânzărilor de gaze naturale. Vânzările din segmentul Rafinare și Marketing au reprezentat 51% din totalul vânzărilor consolidate, iar vânzările din segmentul Gaze și Energie au reprezentat 49%. Vânzările din segmentul Explorare și Producție au reprezentat numai 0,1% după vânzarea filialelor din Kazahstan în T2/21 ( vânzările din Explorare și Producție fiind, în mare parte, vânzări în interiorul Grupului, nu către terți).