Guvernele Uniunii Europene au convenit asupra unui plafon de 60 de dolari pe baril pentru petrolul maritim rusesc, o idee a națiunilor Grupului celor Șapte (G7), cu un mecanism de ajustare pentru a menține plafonul la 5% sub prețul pieței, arată un document văzut de Reuters.
Acordul trebuie încă aprobat de toate guvernele UE într-o procedură scrisă, scrie News.ro
Țările UE s-au certat zile întregi pe marginea detaliilor, Polonia făcând eforturi pentru ca plafonul să fie cât mai scăzut posibil, pentru a reduce veniturile Rusiei din vânzarea combustibilului fosili.
Propunerea inițială a G7 de săptămâna trecută a fost pentru un plafon de preț de 65-70 de dolari pe baril, fără mecanism de ajustare.
Întrucât țițeiul rusesc din Urali a fost deja tranzacționat mai jos, Polonia, Lituania și Estonia au respins acest nivel ca nerealizarea obiectivului principal de a reduce capacitatea Moscovei de a-și finanța războiul din Ucraina.
”Plafonul de preț este stabilit la 60 de dolari, cu o prevedere care să îl mențină cu 5% sub prețul pieței pentru țițeiul rusesc, pe baza cifrelor AIE”, a spus un diplomat al UE.
Un document al UE văzut de Reuters a arătat că plafonul de preț va fi revizuit la mijlocul lunii ianuarie și după aceea o dată la două luni, pentru a evalua modul în care funcționează schema și a răspunde posibilelor ”turbulențe” de pe piața petrolului, care ar putea apărea.
Documentul spune că ”o perioadă de tranziție” de 45 de zile se va aplica navelor care transportă țiței de origine rusă încărcat înainte de 5 decembrie și descărcat la destinația sa finală până pe 19 ianuarie 2023.
Țițeiul rusesc din Urali a fost tranzacționat joi după-amiază la aproximativ 70 de dolari barilul.
Plafonul G7 al prețului țițeiului rusesc pe mare urmează să intre în vigoare pe 5 decembrie, înlocuind interdicția totală mai dură a UE de a cumpăra țiței maritim rusesc, ca o modalitate de a proteja aprovizionarea globală cu petrol, deoarece Rusia produce 10% din petrolul mondial.
Ideea de a impune plafonul G7 este de a interzice companiilor de transport maritim, de asigurare și de reasigurare să manipuleze mărfuri de țiței rusești pe tot globul, cu excepția cazului în care acesta este vândut la un preț mai mic decât prețul stabilit de G7 și aliații săi.
Deoarece principalele companii de transport maritim și de asigurări din lume au sediul în țările G7, plafonul de preț ar face foarte dificil pentru Moscova să-și vândă petrolul la un preț mai mare.