Mai multe prevederi ale OUG de compensare a facturilor la energie și gaze de iarna trecută au fost reclamate la Curtea Constituțională de către doi furnizori majori

Mai multe prevederi ale OUG de compensare a facturilor la energie și gaze de iarna trecută au fost reclamate la Curtea Constituțională de către doi furnizori majori
Adi Mosoianu
Adi Mosoianu
scris 16 iun 2022

Mai multe prevederi ale primei variante a legislației de compensare a facturilor la energie electrică și gaze naturale de iarna trecută au fost reclamate ca neconstituționale de către furnizorii locali deținuți de către grupul italian Enel, printre cei mai mari de profil din România.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Enel Energie Muntenia și Enel Energie au cerut sesizarea Curții Constituționale în cadrul unor procese în care aceștia contestă amenzi primite din partea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) în ianuarie anul acesta, relevă date analizate de Profit.ro.

Urmărește-ne și pe Google News
VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, Market Analyst eToro: Piețele financiare intră în panică, Bitcoin se prăbușește. Foarte multe îngrijorări legate de conflictul din Ucraina și zona de energie. La petrol nu e ca la curent CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, Market Analyst eToro: Piețele financiare intră în panică, Bitcoin se prăbușește. Foarte multe îngrijorări legate de conflictul din Ucraina și zona de energie. La petrol nu e ca la curent

"(…) dispune sesizarea Curții Constituționale cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 1 alin. 7 și art. 4 din Ordonanța de urgență nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022 (…), în forma în vigoare la data de 18.01.2022 (…)", a decis recent instanța de judecată.

Art. 1 alin. 7 din ordonanță prevedea la acel moment că compensația acordată clienților casnici (în valoare de cel mult 0,291 lei/kWh, în cazul energiei electrice, și în valoare de cel mult 33% din valoarea componentei prețului gazelor naturale din contractul de furnizare al clientului beneficiar, în cazul gazelor naturale), precum și elementele exceptate de la plată în cazul altor tipuri de clienți (tarife de rețea reglementate, certificate verzi, contribuție de cogenerare, acciză) "vor fi evidențiate distinct cu semnul «minus» în facturile/anexele la facturile emise de furnizorul de energie electrică/gaze naturale".

EXCLUSIV LISTA actualizată a schimbărilor fiscale pregătite: Restricționarea unor coduri CAEN pe microîntreprindere și impozitarea dură a câștigurilor din jocuri de noroc. Plus alte tăieri, limitări și majorări CITEȘTE ȘI EXCLUSIV LISTA actualizată a schimbărilor fiscale pregătite: Restricționarea unor coduri CAEN pe microîntreprindere și impozitarea dură a câștigurilor din jocuri de noroc. Plus alte tăieri, limitări și majorări

Art. 4 din OUG nr. 118/2021 stipulează condițiile de regularizare a sumelor aferente schemei de sprijin la finalul acesteia, inclusiv cu privire la banii decontați de la bugetul de stat în mod necuvenit către furnizori:

Articolul 4
(1) În vederea regularizării sumelor aferente schemei de sprijin, operatorii de distribuție de energie electrică/ gaze naturale au obligația ca, în perioada aprilie-iunie 2022, suplimentar față de citirile stabilite conform reglementărilor în vigoare, să efectueze citirea indexului contorului la clienții finali care au beneficiat de schema de sprijin și să comunice furnizorilor de energie electrică/gaze naturale datele de măsurare ale acestora.
(2) Furnizorii de energie electrică/gaze naturale, precum și operatorii de distribuție care revând energie electrică clienților finali au obligația să emită clienților finali, până la data de 30 iulie 2022, facturi de regularizare pentru perioada 1 noiembrie 2021- 31 martie 2022, pe baza datelor de măsurare comunicate de către operatorii de distribuție de energie electrică/gaze naturale în conformitate cu prevederile alin. (1). Facturile de regularizare emise clienților finali conțin și recuperarea sumelor decontate necuvenit clienților care au depășit limita de consum în perioada de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență.
(3) Furnizorii de energie electrică/gaze naturale, precum și operatorii de distribuție care revând energie electrică clienților finali au obligația să determine, până la data de 30 iulie 2022, pe baza datelor de măsurare comunicate de către operatorii de distribuție de energie electrică/gaze naturale, valoarea finală aferentă schemei de sprijin pentru perioada 1 noiembrie 2021- 31 martie 2022 și să comunice această valoare Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială.
(4) Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială determină sumele decontate necuvenit sau nedecontate furnizorilor de energie electrică/gaze naturale pentru perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022 și le va comunica furnizorilor, precum și operatorilor de distribuție care revând energie electrică clienților finali.
(5) În termen de 30 de zile de la comunicarea sumelor potrivit alin. (4), furnizorii de energie electrică/gaze naturale, precum și operatorii de distribuție care revând energie electrică clienților finali vor returna la/vor primi de la Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială sumele decontate necuvenit sau nedecontate, după caz.

SpaceX a strâns 1,68 miliarde dolari într-o rundă de finanțare, mai puțin decât le-a oferit investitorilor CITEȘTE ȘI SpaceX a strâns 1,68 miliarde dolari într-o rundă de finanțare, mai puțin decât le-a oferit investitorilor

Cei doi furnizori Enel au cerut sesizarea CCR și cu privire la presupusa neconstituționalitate a articolelor 2 și 7 din OUG, însă această solicitare a fost respinsă de instanță. Textele celor două articole pot fi citite la finalul acestui material.

Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a declarat recent la Digi24 că o sumă de aproximativ 40 de milioane de lei a fost deja plătită furnizorilor din piața de energie sub formă de decontare în urma plafonării prețurilor. Popescu a arătat că există unele "probleme" identificate în cererile de decontări depuse de către operatori la ANRE.

GRAFICE Dobânzile pe termen lung ale României merg spre 9%, după o creștere abruptă în ultimele zile CITEȘTE ȘI GRAFICE Dobânzile pe termen lung ale României merg spre 9%, după o creștere abruptă în ultimele zile

"Mecanismul este în felul următor: pentru partea de plafonare, pentru acel plafon de preț și diferența de plafon, furnizorii trebuie să depună cereri și documente justificative la Autoritatea de reglementare în energie, aceasta verifică și dă bunul de plată către Ministerul Energiei sau către Ministerul Muncii pentru persoanele fizice. Primele bunuri de plată au venit, cred, la începutul săptămânii trecute, o sumă de circa 40 de milioane care a fost și achitată. Numai că eu, din discuțiile pe care le-am avut cu Autoritatea, îmi tot spuneau: există neconcordanțe, există probleme în aceste decontări și oamenii verifică. Am văzut în urmă cu câteva zile un comunicat al Autorității de Reglementare care spunea că au găsit probleme în facturi, în decontări, în cererile de decontare. Eu cred că aceste lucruri se pot regla și ce pot să-i asigur pe furnizori este că, imediat ce vine bunul de plată de la Autoritatea de Reglementare în Energie care supraveghează piața și face aceste verificări, la noi mai mult de câteva zile nu vor sta și își vor primi banii”, a afirmat Virgil Popescu.

Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a anunțat, miercurea trecută, că, în perioada noiembrie 2021 - martie 2022, 66 de companii au depus 250 de cereri pentru compensații în urma creșterii prețului la energie electrică și gaze. 61 de cereri au fost aprobate, iar suma totală transmisă către Ministerul Energiei este de 100 milioane lei. Diferența de 151 de cereri depuse pentru decontare se află în diferite stadii de analiză.

EXCLUSIV Dacia explică invitația-surpriză pentru angajați la plecări voluntare CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Dacia explică invitația-surpriză pentru angajați la plecări voluntare

”Pe parcursul verificărilor au fost constatate situații în care unii operatori au încărcat, în vederea stabilirii eligibilității, doar contracte de achiziție a energiei electrice/gazelor naturale cu prețul cel mai mare. Experții ANRE au sesizat acest aspect, iar operatorii au procedat la remedierea și îndreptarea acestor situații, încărcând toate contractele de achiziții ce asigurau livrarea de energie electrică sau gaze naturale în vederea acoperirii consumului clienților finali pe perioada aplicării OUG nr. 118/2021”, arăta ANRE.

De asemenea, experții Autorității au mai susținut că anumite achiziții au condus la apariția unor posibile suspiciuni de manipulare a pieței. "În acest sens, conform Regulamentului de funcționare al Grupului de lucru și a procedurilor interne precum și a legislației incidente, au fost întocmite note de sesizare către Direcția de Investigații din cadrul Direcției Generale Monitorizare și Investigații. Aceasta din urmă a preluat sesizările, ele aflându-se astăzi în diferite faze de analiză. În situația în care se vor constata încălcări ale legislației specifice, se vor aplica sancțiunile prevăzute de lege. În momentul rămânerii definitive a sentințelor judecătorești ce vor consfinți cele constatate de către Direcția de Investigații, aceste cazuri vor fi date publicității", mai transmitea Autoritatea.

Articolul 2
(1) Sumele rezultate din aplicarea schemei de sprijin pentru clienții casnici și documentele justificative se comunică de către furnizori Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială în termen de 15 zile de la încheierea lunii calendaristice, în vederea decontării lunare a acestora.
(2) Decontarea către furnizorii de energie electrică și gaze naturale se realizează în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării de către furnizori a informațiilor prevăzute la alin. (1), prin plăți directe către furnizori.
(3) Procedura de decontare a sumelor aferente schemei de sprijin, documentele justificative în baza cărora se realizează decontarea, precum și alte măsuri necesare aplicării prevederilor prezentei ordonanțe de urgență se stabilesc prin ordin comun al ministrului muncii și protecției sociale, al ministrului energiei și al ministrului finanțelor, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanțe de urgență, și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială verifică corectitudinea întocmirii situațiilor centralizate de plată de către furnizori și, după caz, ia măsuri în vederea recuperării de la furnizor a sumelor primite necuvenit.
(5) Până la data de 31 decembrie 2022, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei verifică corectitudinea întocmirii situațiilor de plată de către furnizori într-un eșantion de minimum 2% și transmite Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială rezultatele verificărilor în vederea dispunerii, după caz, a recuperării de la furnizor a sumelor primite necuvenit.
(6) Sumele necesare asigurării schemei de sprijin prevăzute la art. 1 alin. (2) se suportă de la bugetul de stat, de la o poziție distinctă de cheltuieli bugetare, după cum urmează:a) prin bugetul Ministerului Muncii și Protecției Sociale, pentru schema de sprijin prevăzută la art. 1 alin. (2) lit. a);b) prin bugetul Ministerului Energiei, pentru aplicarea schemei de sprijin prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. b).
(7) Sumele rezultate din aplicarea schemei de sprijin pentru IMM-uri, microîntreprinderi, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale și documentele justificative se comunică de către furnizorii de energie electrică și gaze naturale Ministerului Energiei în termen de 15 zile de la încheierea lunii calendaristice, în vederea decontării lunare a acestora.
(8) Decontarea către furnizorii de energie electrică și gaze naturale se realizează în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării de către furnizori a informațiilor prevăzute la alin. (7), prin plăți directe către furnizori.

Articolul 7
(1) Diferența între prețul mediu ponderat pentru contractele de achiziții în derulare cu livrare în perioada de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență și plafonul maxim de 250 lei/MWh, reprezentând prețul gazelor naturale, în vederea acoperirii consumului clienților prevăzuți la art. 1 alin. (1) lit. a), d), e) și f) va fi compensată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Energiei, de la o poziție distinctă de cheltuieli bugetare.
(2) Diferența între prețul mediu ponderat pentru contractele de achiziții în derulare cu livrare în perioada de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență și plafonul maxim de 525 lei/MWh, reprezentând prețul energiei electrice active, în vederea acoperirii consumului clienților prevăzuți la art. 1 alin. (1) lit. a), d), e) și f), va fi compensată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Energiei, de la o poziție distinctă de cheltuieli bugetare.
(3) Prin excepție de la prevederile alin. (1) și (2), pe perioada de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență va fi compensată diferența dintre prețul de achiziție al energiei electrice/gazelor naturale și plafonul de 525 lei/MWh al energiei electrice, respectiv 250 lei/MWh al gazelor naturale, aferent consumului clienților intrați în portofoliul furnizorilor de energie electrică/gaze naturale în regim de ultimă instanță în perioada de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență, pe durata regimului de ultimă instanță.
(4) Documentele justificative ce trebuie prezentate lunar către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei de către furnizorii de energie electrică și gaze naturale în vederea acoperirii diferențelor de preț compensate potrivit alin. (1) și (2) sunt:
(i) documentele justificative care atestă cantitățile și prețurile contractelor de achiziții în derulare cu livrare în perioada de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență;
(ii) cantitatea de energie electrică/gaze naturale livrată în vederea acoperirii consumului clienților prevăzuți la art. 1 alin. (1) lit. a), d), e) și f) aflați în portofoliu pentru perioada de aplicare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.
(5) Documentele justificative ce trebuie prezentate lunar către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei de către furnizorii de energie electrică și gaze naturale în vederea acoperirii diferenței de preț compensate potrivit alin. (3) sunt:
(i) documentele justificative care atestă cantitățile si prețurile aferente achizițiilor suplimentare de energie electrică/gaze naturale cu livrare în perioada de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență, realizate în vederea acoperirii consumului clienților prevăzuți la alin. (3);
(ii) cantitatea de energie electrică/gaze naturale livrată în vederea acoperirii consumului clienților prevăzuți la alin. (3) pe perioada de aplicare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.
(6) Valorile aferente compensărilor prevăzute la alin. (1)-(3) pentru fiecare furnizor se determină de către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei, în termen de 30 de zile de la data depunerii de către furnizori a documentelor justificative.
(7) Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei va transmite valorile aferente compensărilor prevăzute la alin. (4) către Ministerul Energiei, iar acesta efectuează plata către furnizori a sumelor reprezentând valoarea compensării în termen de 15 zile de la data primirii documentelor.
(8) Diferențele de preț prevăzute la alin. (1)-(3) nu sunt subvenții legate direct de preț în sensul art. 286 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, și nu se includ în baza de impozitare a TVA.

viewscnt
Afla mai multe despre
compensare facturi energie gaze
plafonare preturi energie gaze
scumpire energie gaze
decontare bugetul de stat furnizori plafonare compensare energie gaze