România are de câștigat cu o piață a gazelor naturale care funcționează pe bursă, iar lichiditatea pieței nu este afectată dacă resursele sunt tranzacționate pe două sau mai multe burse de gaze naturale: aceasta este concluzia unei întâlniri informale organizate joi de Bursa Română de Mărfuri.
Dezbaterea are loc în contextul în care Comisia de Industrii și Servicii a Camerei Deputaților dezbate amendamentele la OUG 64 privind liberalizarea pieței gazelor naturale, exprimând, printre altele, temeri cu privire la o potențială creștere necontrolată a prețurilor, cu toate că liberalizarea pieței pentru consumatorii industriali nu a provocat turbulențe la momentul intrării în vigoare.
Potrivit participanților la discuție, existența mai multor burse pe care se tranzacționează gaze naturale nu afectează lichiditatea pe piață, creează transparența domeniului, crește competiția și pune presiune în direcția scăderii prețurilor la gaze. În plus, OUG 64 este în vigoare deja de la finele anului 2016 și nu a produs efecte menite să genereze temerile exprimate de Comisia de Industrii și Servicii a Camerei Deputaților.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Președintele Bursei Române de Mărfuri (BRM), Septimiu Stoica, a declarat în cadrul acestei întâlniri informale că datele colectate până acum privind tranzacționarea pe bursă a gazelor naturale vor fi date publicității și a dat mai multe argumente cu privire la oportunitatea tranzacțiilor pe mai multe burse.
„Este nevoie de bursă pentru tranzacționarea gazelor naturale? Răspunsul nostru imediat este: Da. Bursele reprezintă soluția cea mai ieftină și cea mai economică, pentru că permit ceea ce nicio altă instituție a economiei de piață nu poate să facă tehnic: confruntarea și negocierea în același timp a mai multor reprezentanți ai vânzătorilor și cumpărătorilor - deci tranzacționarea multilaterală. Bursa este de asemenea capabilă să ofere prețurile de referință și transparența necesară care să dea credibilitatea acelor prețuri de referință. La care adăugăm, evident, reglementările și controlul din partea autorităților publice”, a declarat Septimiu Stoica.
Președintele BRM subliniază că, în ultima perioadă, s-a tranzacționat pe Bursa Română de Mărfuri aproape 70% din volumul de gaze naturale tranzacționat național, deci peste dublu a ceea ce erau obligați să facă - prin OUG 64, furnizorii de gaze naturale sunt obligați să tranzacționeze 30%.
CITEȘTE ȘI Romgaz asigură că are înmagazinate peste 633 milioane metri cubi gaze naturale, depășind obligația de stocareLiberalizarea, mai spune Septimiu Stoica, deschide șansa consumatorului de a primi produsul la cea mai bună calitate și la cel mai bun preț. „De ce este mai bine să existe mai multe platforme? Sunt avantajele concurenței: micșorarea costurilor, al comisioanelor de tranzacționare pe piață. Evident că instituțiile vor fi în concurență, evident că comisioanele lor vor scădea, ei vor trebui să își acomodeze activitatea care să permită acest lucru, iar asta se va traduce în cifre mai bune pentru cei care cumpără en gros și cifre mai bune pentru consumatori finalmente, indirect, dar reamente palpabil. Alt argument, tot la nivel de competiție, este acela al calității serviciilor.”
El a atras atenția cu privire la mituri propagate în spațiul public pe marginea tranzacționării gazelor naturale pe bursă. „S-a vehiculat că pericolul pentru România dacă ar funcționa două platforme, ca acum, sau mai multe, este că această marotă, lichiditatea, ar fi stricată. Pentru că există aceeași cantitate tranzacționată pe două platforme care - aici este marea greșeală - ar fi interconectate. Evident că nu sunt conectate, dar ele sunt folosibile în paralel. La Londra, patria europeană a burselor, sunt peste 180 de platforme de tranzacționare. Nu tranzacționează aceleași active. Dar aceleași active sunt prezente pe mai multe platforme.”
În ceea ce privește bursele de stat, el a atras atenția că, de regulă, acestea nu există în țările dezvoltate. Totodată, existența lor ar ridica semne de întrebare, în condițiile în care vorbim despre instituții protejate, iar numirile în funcții cheie nu sunt făcute mereu pe criterii de competență. „Nu veți găsi în Europa, SUA, Australia, Noua Zeelandă și în țările tigrilor asiatici burse ale statului. Există asemenea burse în fostele țări comuniste din componența URSS, în Africa, sau în locuri în care macroeconomic au nevoie de o asemenea instituție și nu există inițiativă particulară de a le pune pe picioare; atunci, statul, tranzitoriu, se implică în crearea unor asemenea instituții”, a explicat președintele BRM.
În lumina amendamentelor aduse OUG 64 în vederea transpunerii actului normativ, Bursa Română de Mărfuri consideră că Comisia de Industrii și Servicii a Camerei Deputaților a decis în mod arbitrar și prin încălcarea principiilor pieței libere excluderea unui operator privat din piața gazelor naturale din România. Naționalizarea activității Bursei Române de Mărfuri prin impunerea unui monopol de stat asupra tranzacționării gazelor naturale, printr-un proces de legiferare denaturat, este anticonstituțională și încalcă în mod flagrant legislația Uniunii Europene în materie de funcționare a piețelor bursiere și principiile de concurență.
Prin amendamentele aduse OUG 64, Comisia de Industrii și Servicii a Camerei intenționează să impună o singură licență de operator pe piața centralizată de gaze naturale, propusă a fi acordată OPCOM – Operatorul Pieței de Energie Electrică și de Gaze Naturale din România, fililală a companiei Transelectrica, aflată sub controlul statului.