Vânzările de automobile electrice au început să fie deja un segment important, odată ce au trecut de pragul de 20% din piața de autoturisme noi, în Europa, iar volumele produse și vândute de constructorii auto se ridică acum la peste 100.000 de unități lunar. Chiar dacă Tesla a fost pionierul acestui segment, constructorii tradiționali încep să ocupe tot mai mult teren, relevă datele analizate de Profit.ro.
Tesla nu mai este compania auto cu cele mai mari vânzări de automobile electrice din Europa, pe măsură ce avansul înregistrat de mărcile europene este tot mai mare. La nivel de mărci, situația rămâne favorabilă americanilor, într-un clasament al celor mai vândute branduri, dar dacă privim cotele de piață, se poate observa cu ușurință cât de mult teren a pierdut Tesla în ultimii ani.
Europa a înmatriculat în primele opt luni ale anului un volum total de 1,28 milioane de autoturisme electrice, din care 984.854 au fost cele înregistrate de țările UE, potrivit datelor ACEA. Cifrele reprezintă un avans de 62,7% față de anul trecut însă există piețe pe care vânzările de mașini cu baterii au crescut cu mai multe 100%, cel mai bune exemplu fiind Belgia, una dintre marile piețe ale UE, unde s-au înmatriculat din ianuarie până la finele lui august aproape 60.000 de autoturisme 100% electrice, după ce în 2022, în perioada similară, erau înmatriculate doar 22.000 de autoturisme.
Cea mai mare contribuție la aceste cifre a fost adusă de grupul Volkswagen, care a reușit să vândă în acest interval 287.900 de autoturisme electrice, după o creștere apropiată de media pieței, de 59% față de 2022. Cota de piață pe care a atras-o compania germană a urcat în intervalul respectiv la 22,4% din piața de electrice. În acest fel, VW reușește să depășească Tesla, care multă vreme a fost lider absolut al vânzărilor de mașini cu propulsie electrică, inclusiv în Europa.
Americanii au înmatriculat în cele opt luni 236.650 de autovehicule, cu o creștere foarte mare față de anul anterior, de 142%. Cota de piață a Tesla a fost în acest interval de 18,4%. Pe locul al treilea s-a clasat Stellantis, un grup nou în industria auto, care anul trecut reușea să depășească pentru scurt timp Tesla și care a aruncat în luptă un număr mare de modele ale mărcilor pe care le deține. În total, acestea au înmatriculat 168.700 autoturisme, având o pondere în piață de 13,1%. Acesta este podiumul, iar cele trei companii depășesc jumătate din vânzările de automobile electrice din Europa, ceea ce arată foarte clar cât de importante au fost investițiile timpurii în tehnologia electrică.
În continuarea clasamentului vin însă coreenii de la Hyundai – Kia, care au avut de asemenea o politică agresivă de investiții și lansări, având 106.650 de autoturisme electrice înmatriculate în cele opt luni și o cotă de piață de 8,3%. Singurul detaliu care contrastează cu performanțele companiei este creșterea de numai 2,4%, cauzată probabil de concurența tot mai acerbă. În spatele sud-coreenilor stă BMW Group, care s-a numărat de asemenea printre pionierii electrificării, cu celebrul i3, dispărut între timp, și care astăzi lansează pe bandă rulantă mașini electrice BMW și MINI. Bavarezii au aproximativ 100.000 de autoturisme electrice vândute, o creștere de 42% și o cotă de 7,7%.
Abia după locul 6, se află Renault Group care a pierdut ritmul electrificării după ce cunoscutul ZOE a contribuit la electrificarea primelor piețe din Europa. Cu un total de 89.100 de autoturisme electrice, din care aproape jumătate sunt Dacia Spring, grupul francez are nevoie de eforturi uriașe pentru a prinde din urmă concurența și pentru a-și majora cota de piață de la 6,9% cât este în prezent. Tot la un nivel mai redus, dar explicabil prin statutul de marcă premium, Mercedes-Benz (inclusiv Smart), are 82.400 de autoturisme electrice înmatriculate și o cotă de aproape 6,5%.
Cu cote de piață care deocamdată abia trec de cinci procente, marile grupuri chinezești Geely și SAIC arată foarte clar că odată cu dispariția motorizărilor cu combustie, care erau puternic restricționate de politicile de limitare a emisiilor ale UE, chinezii nu mai au practic nicio barieră pentru a intra puternic pe piața europeană. Geely, cu 70.200 de autoturisme, se bazează pe cele două mărci europene Volvo și Polestar, iar SAIC, cu 66.700 autoturisme, a scos în față de asemenea o marcă europeană, MG, dar care vine cu mașini performante și accesibile. Ultimele într-un clasament al vânzărilor de mașini electrice sunt Nissan (17.737 unități), Toyota (14.500 unități) și Ford (13.000 unități), care deocamdată concurează doar cu câte un model, având doar câte un procent din piața de electrice, dar care pregătesc în următorii ani game complete de mașini cu baterii.
CITEȘTE ȘI Eșec al Skoda cu noul Kodiaq: Va fi scos de pe cea mai mare piață auto din lumeÎn ceea ce privește situația pe mărci, lucrurile sunt mai nuanțate, pentru că cele două mari companii europene, VW Group și Stellantis, se bazează pe cel puțin patru mărci fiecare, care distribuie cifrele, în timp ce Tesla concurează cu un singur brand. În acest fel, americanii rămân lideri în ierarhia brandurilor, fiind urmați de marcă principală a VW, care are 138.900 autoturisme electrice înmatriculate, și de BMW, care de asemenea duce greul vânzărilor în grupul din care face parte (78.200 unități). Cea mai mare supriză vine pe locul al patrulea, unde se află MG, brandul chinezilor de la SAIC, cu 66.100 autoturisme înmatriculate, mai multe decât Audi sau Mercedes, cu volume apropiate (64.200 unități. De asemenea, au vândut cu mult mai multe mașini decât Hyundai (locul 7, 55.200 unități), Peugeot (54.100 unități) și Renault (51.100 unități). Pe locurile următoare, cu mai puțin de 50.000 de autoturisme electrice înmatriculate, s-au clasat Kia, Skoda, Volvo, Opel și Fiat. Dacia, cu unicul model Spring, se află pe locul 15 (aproape 38.000 de autoturisme), în urma sa fiind mărci ce pot fi considerate de nișă: Cupra, Polestar, Mini, dar și Citroen, care amenință cu noi modele lansate, percum și micul Smart, produs în colaborare de Mercedes și Geely.
Statisticile au la bază date ale ACEA, Jato Dynamics și Data Force.