Un denunțător susține că avionul 787 Dreamliner al Boeing are defecte, iar riscurile ar putea deveni catastrofale. Administrația Federală a Aviației investighează

Un denunțător susține că avionul 787 Dreamliner al Boeing are defecte, iar riscurile ar putea deveni catastrofale. Administrația Federală a Aviației investighează
Profit.ro
Profit.ro
scris 10 apr 2024

Autoritățile federale spun că investighează Boeing, după ce un denunțător a semnalat în mod repetat probleme legate de două modele de avioane și a susținut că firma s-a răzbunat pe el, transmite CNN.

Denunțătorul Sam Salehpour, un inginer Boeing, susține că firma a luat scurtături la fabricarea avioanelor 777 și 787 Dreamliner și că riscurile ar putea deveni catastrofale pe măsură ce avioanele îmbătrânesc, scrie News.ro.

Urmărește-ne și pe Google News
VIDEO&FOTO Electroputere a lansat un nou tren Săgeată Albastră. Anterior - Un tren românesc decorat cu motive tradiționale românești CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Electroputere a lansat un nou tren Săgeată Albastră. Anterior - Un tren românesc decorat cu motive tradiționale românești

Plângerea sa oficială adresată Administrației Federale a Aviației, depusă în ianuarie și făcută publică marți, nu se referă în mod specific la noul avion 737 Max, care a fost oprit la sol de două ori de către Administrația Federală a Aviației.

Salehpour a declarat marți că plângerea sa ridică "două probleme de calitate care pot reduce dramatic durata de viață a avioanelor".

"Fac acest lucru nu pentru că vreau ca Boeing să eșueze, ci pentru că vreau să reușească și să prevină producerea de accidente", a declarat Salehpour reporterilor în cadrul unei conferințe telefonice de marți.

"Adevărul este că Boeing nu poate continua așa cum este. Cred că trebuie să se descurce un pic mai bine", a adăugat el.

FAA l-a intervievat pe Salehpour în cadrul investigației sale, a declarat avocatul său, Lisa Banks. FAA a precizat că investighează toate plângerile de denunțare.

"Raportarea voluntară, fără teamă de represalii, este o componentă critică a siguranței aviației", a declarat FAA.  "Îi încurajăm cu tărie pe toți cei din industria aviatică să împărtășească informații", a mai transmis instituția.

O subcomisie a Senatului va examina, de asemenea, preocupările în cadrul unei audieri săptămâna viitoare.

Boeing nu a comentat imediat afirmațiile referitoare la 777, dar a contestat îngrijorările lui Salehpour cu privire la 787.

"Aceste afirmații despre integritatea structurală a modelului 787 sunt inexacte și nu reprezintă munca cuprinzătoare pe care Boeing a depus-o pentru a asigura calitatea și siguranța pe termen lung a aeronavei", a declarat compania într-o declarație.

VIDEO Italienii care vor să fie primii pe Autostrada Moldovei, cu sute de muncitori, au instalat deja grinda cu numărul 100 CITEȘTE ȘI VIDEO Italienii care vor să fie primii pe Autostrada Moldovei, cu sute de muncitori, au instalat deja grinda cu numărul 100

Lacunele din Dreamliner

Avioanele 787 Dreamliner de la Boeing, care au intrat în serviciu în 2011, ar putea avea o durată de viață de 50 de ani - aproximativ 44.000 de zboruri fiecare, potrivit companiei.

Însă plângerea lui Salehpour susține că echipele care au asamblat avionul nu au reușit să umple în mod corespunzător golurile minuscule atunci când au îmbinat părți ale fuselajului fabricate separat. Acest lucru sporește uzura avionului, reducându-i durata de viață și riscând o defecțiune "catastrofală", susțin avocații lui Salehpour.

Acuzațiile nu sunt complet noi - timp de aproape doi ani, începând cu 2021, FAA și Boeing au oprit livrările noilor Dreamliners în timp ce cercetau lacunele. Boeing a declarat că a făcut schimbări în procesul său de fabricație, iar livrările au fost reluate în cele din urmă.

"Am încorporat activitatea de inspecție și verificare a îmbinării în sistemul nostru de producție, astfel încât avioanele care ies de pe linia de producție să îndeplinească aceste specificații", a declarat Boeing.

Aeronavele 787 Dreamliners nu au fost oprite la sol, dar FAA a investigat de două ori întrebări legate de controlul calității în timpul procesului de asamblare a avionului. Compania a susținut că avioanele au fost și sunt sigure pentru zbor.

Avocații lui Salehpour au declarat că FAA a fost surprinsă să descopere, prin intermediul plângerii sale, că lacunele erau încă o problemă.

"Am văzut literalmente oameni sărind pe piesele avionului pentru a le alinia", a declarat Salehpour. "Sărind în sus și în jos, deformați piesele astfel încât găurile să se alinieze temporar... și nu așa se construiește un avion", a mai declarat inginerul.

Chinezii de la IM au lansat oficial modelul electric L6 cu 1.000 km autonomie, la un preț de mașină pe benzină CITEȘTE ȘI Chinezii de la IM au lansat oficial modelul electric L6 cu 1.000 km autonomie, la un preț de mașină pe benzină

Presupusele represalii au dus la o altă descoperire

Salehpour a declarat că Boeing s-a răzbunat pe el după ce a ridicat o altă îngrijorare cu privire la 787 și la un alt model de avion.

Plângerea denunțătorului a spus că a semnalat conducerii existența unor probleme de găurire la 787, iar apoi a fost "ignorat și, în cele din urmă, transferat din programul 787 în programul 777".

În noul său rol, Salehpour a declarat că a descoperit lucrări sub nivelul de calitate cu alinierea pieselor de caroserie și presiuni asupra inginerilor pentru a da undă verde unor lucrări pe care nu le-au inspectat încă.

În total, Salehpour a spus că problemele implică peste 400 de 777 și 1.000 de 787.

Acțiunile Boeing (BA) au scăzut marți cu 2%.

viewscnt
Afla mai multe despre
787 dreamliner
avion
boieng