Constructorul japonez Toyota încearcă să promoveze propulsia cu hidrogen cu ajutorul unui automobil Corolla echipat cu motor pe hidrogen. Acesta va participa la o competiție sportivă, fiind alimentat cu hidrogen produs din cărbune, noua provocare a industriei hidrogenului.
Toyota Corolla este noul model care va fi alimentat cu hidrogen, gazul care nu emite decât vapori de apă. Deocamdată, compacta produsă de Toyota este doar un proeict în dezvoltare, fiind folosită de japonezi în curse sportive de anduranță. Super Taiky Series, din Suzuka este competiția în care Corolla propulsată cu hidrogen va participa, în rudele pentru începători. Participarea are rol demonstrativ, în cadrul „eforturilor de a realiza societate cu mobilitate carbon-neutră”, după cum transmite compania. În mașină se va afla inclusiv președintele Toyota, Akio Toyoda.
Mașina Toyota Corolla va folosi de asemenea în scop demonstrativ hidrogen obținut din lignit, de un joint-venture australiano-japonez, în Australia, și transportat în formă lichidă în Japonia. Este cel mai nou proiect din industria hidrogenului, care încearcă să pună în valoare acest gaz ca soluția pentru obținerea neutralității de carbon. Hidrogenul din Australia este produs printr-o tehnologie complicată, care presupune reacția cărbunelui cu oxigenul, la finalul cărueia se obține hidrogen și CO2. Acesta din urmă reprezintă o problemă, dar tehnologia prevede colectarea lui și „îngroparea” sub fundul mării, printr-o metodă de injectare. Avantajele acestei metode constau în costul redus de producție, prin utilizarea lignitului, cel mai slab cotat cărbune, cu o capacitate calorică redusă.
Și transportul hidrogenului reprezintă o provocare, fiind testată cu această ocazie prima navă de transport al hidrogenului lichid. Nava aparține Kawasaki Heavy Industry, unul dintre partenerii proiectului din Australia, alături de Iwatani Corporation și Electric Power Development.
CITEȘTE ȘI FOTO Toyota Corolla Cross, cel mai nou SUV al japonezilor, prezentat în premierăParticiparea Toyota Corolla la cursele de anduranță are câte o temă de promovare, fiind aleasă „Utilizarea” la prima cursă, „Producția” la a doua și „Tranpsortul” la cea de-a treia cursă.
Proiectul de extragere a hidrogenului din lignit este o inițiativă a statelor Australia și Japonia, fiecare având scopuri precise: Japonia dorește să ajungă la momentul în care emisiile de carbon vor fi neutre, în 2050, iar Australia dorește să ocupe poziția de lider în producția de hidrogen. Planurile prevăd exportul către Japonia, până în 2030, a unei cantități de 225.000 de tone de hidrogen. La rândul său, Japonia și-a propus să aibă în uz 3 milioane de tone de hidrogen, până în 2030, și 20 de milioane de tone până în 2050, din surse interne și din importuri.
Vaporul Kawasaki Heavy Industry, pentru transportul H2 lichefiat
Modelul Toyota Corolla din cursa de la Suzuka va folosi într-una din runde și hidrogen obținut în Japonia, la Fukushima Hydrogen Energy Research Field (FH2R). Acesta este cea mai mare uzină din lumă de electroliză a apei pentru producția de hidrogen, cu o capacitate de 1.200 m3 pe oră. Uzina este alimentată cu ajutorul unei rețele de 20 MW de panorui solare, care suplimentează necesarul de energie din rețea.
Propulsia cu hidrogen este un subiect controversat în industria auto, deoarece exsită numeroase voci, inclusiv cercetători care au analizat impactul introducerii acestui combustibil, care susțin că nu este viabilă utilizarea sa pentru autoturisme. Printre argumente sunt costurile de producție și lipsa unei rețele de alimentare, prețul unei stații de hidrogen fiind deocamdată foarte mare. De cealaltă parte, mai multe companii au investit în cercetare și dezvoltare, Toyota fiind lider din acest punct de vedere. Hidrogenul oferă avantaje uriașe în comparație cu propulsia clasică pe baterii: autonomia foarte mare (până la 1.000 km), timpul foarte scurt de alimentare (3 – 5 minute) și resursele aproape nelimitate de materie primă pentru obținerea hidrogenului.
Toyota a lansat pe toate piețele lumii modelul Mirai, aflat la a doua generație, care folosește pilele de hidrogen pentru producerea energiei electrice. Șefii Toyota au spus că estimează, la a treia generație a tehnologiei de propulsie cu hidrogen, costuri comparabile cu cel al unui automobil cu benzină.