Compania națională de transport aerian Tarom, care și-a refăcut recent calculele financiare pentru acest an, estimând că va fi unul catastrofal, cu pierderi de 5 ori mai mari decât ținta inițială, pe fondul unei nerealizări de venituri, crede că a găsit metoda prin care poate rezista concurenței companiilor low-cost: dreptul de a majora salariile angajaților indiferent de eficacitatea companiei și de a-și gestiona diferit cheltuielile. La acest moment, compania de stat este în plină acțiune de cumpărare de magneți de frigider, calendare și agende VIP, pe care să le ofere, probabil, cadou cu ocazia Sărbătorilor. Pe piața internă, Tarom a fost depășit de ofertele companiilor low-cost.
Invocând că regulile de fundamentare și aprobare a bugetelor de venituri și cheltuieli impun o serie de condiții restrictive care pun compania în inferioritate concurențială, creând un cadru de funcționare necompetitiv în raport cu ceilalți operatori aerieni, români sau străini, limitează dezvoltarea și creează deficit de personal, Tarom va cere acordul Guvernului, prin intermediul Ministerului Transporturilor, acționarul majoritar, de a fi exceptat de la prevederile legale privind fundamentarea și aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli aplicabile companiilor de stat.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Aceasta deoarece respectivele prevederi impun condiții legate inclusiv de indicatorii forței de muncă, mai exact stabilesc că majorarea câștigului mediu brut lunar pe salariat trebuie calculată în funcție de indicele de creștere a productivității muncii. Argumentul companiei de stat este că operatorii low-cost cu care se luptă nu ar trebui să respecte condiții "restrictive" de personal, material și tehnic.
"Deoarece operatorii aerieni privați concurenți, români sau străini, nu trebuie să facă față unor condiții restrictive în gestionarea resurselor umane, materiale și tehnice, se impune ca de urgență să se modifice prevederile legale prin care operatorul aerian național este pus în dezavantaj concurențial prin imposibilitatea asigurării unui regim de normalitate a soluționării operative a cerințelor pieții, ceea ce îi afectează performanțele și are drept rezultat servicii necompetitive și neatractive", susține tarom.
Profit.ro a anunțat anterior că Tarom se pregătește să își rectifice bugetul pe finalul acestui an și să își asume venituri totale de 1,14 miliarde lei (de la un estimat de 1,32 miliarde lei) și cheltuieli de 1,35 miliarde lei (față de 1,36 miliarde lei), pierderea rezultată fiind calculată la 206,7 milioane lei.
Inițial, compania avansa o pierdere de doar 41,2 milioane lei, în scădere cu 12,3% față de nivelul de anul trecut.
CITEȘTE ȘI Sănătatea e un lucru privat ce nu se simte prea bine la stat2017 este astfel al 10-lea an de pierderi pentru Tarom, având în vedere că operatorul aerian nu a mai înregistrat profit din 2007.
Mai mult, în primăvară, ministrul Transporturilor de atunci, Răzvan Cuc, afirma că Tarom va încheia ”pe zero” în acest an, fără pierderi.
”Din punct de vedere economic, Tarom se relansează, astfel încât prognoza economică pentru Tarom este practic ca la sfârștiul anului să închidă pe zero, nicio pierdere”, a spus Cuc, la sfârșitul lunii mai.
Câștigul mediu lunar al angajaților din Tarom este de 5.827 lei în acest an.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Tranzacție pe piața cărnii de pui. Complexul Avicola Târgu Jiu a fost vândut cu 5 milioane de euroÎn vară premierul Tudose i-a adus, în fața presei, o serie de reproșuri ministrului Transporturilor, inclusiv pentru lipsa de perfomanță a Tarom, iar ulterior i-a impus să demisioneze.
La rândul său, directorul Tarom a demisionat, după ce premierul a trimis Corpul de control la companie, susținând că operatorul a fost sabotat atât din interior, cât și din exterior.
Compania de stat Tarom este al treilea transportator aerian de pasageri din România, după companiile low-cost Wizz Air și Blue Air.
În lupta cu aceștia, Tarom a introdus un serviciu intranet. AirFi cu jocuri, muzică și filme și a scos pe piață oferte la preț redus.