Constructorul auto Stellantis și-a pus la punct propria strategie „pluridimensională”, pentru a-și securiza proviziile de semiconductori. Printre măsuri se numără achizițiile directe de la producători și acordurile de achiziție.
Criza de semiconductori continuă să le dea bătăi de cap constructorilor auto, iar presiunea este din ce în ce mai mare, pe măsură ce automobilele sunt echipate cu tot mai multe sisteme computerizate. Stellantis, care are deja o strategie proprie pentru trecerea la propulsia axclusiv electrică, și-a creat o strategie pentru asigurarea livrărilor de componente electronice, numită „pluridimensională”, pentru că are mai multe canale de achiziție.
Practic, grupul auto franco-italian spune că vrea să combine acordurile cu producătorii de semiconductori și achiziția directă de componente, peste care se așează un plan bine stabilit pentru nevoile de astfel de componente. Atât vehiculele actuale, cu combustie, dar echipate cu tehnologii bazate pe computere, cât și mașinile electrice, parte din noua generație STLA-BEV vor avea asigurate cipurile și alți semiconductori prin intermediul unei echipe dedicate. Planul include mai multe măsuri, începând de la înființarea unei baze de date de semiconductori, în care să poată fi urmărită disponibilitatea microcipurilor, apoi evaluarea permanentă a riscurilor de aprovizionare, cu o prognoză pe termen lung a cererii care să stea la baza unor acorduri cu producătorii de microcipuri și cei de componente de siliciu, crearea unei „liste verzi” care să ajute la reducerea diversității semiconductorilor și a controla alocarea lor și, în cele din urmă, achiziția directă, fără intermediari, care să securizeze livrările pe termen lung.
Reprezentanții Stellantis spun că au început colaborarea cu parteneri strategici de semiconductori, cum ar fi Infineon, NXP Semiconductors, onsemi și Qualcomm, dar lucrează, de asemenea, cu doi parteneri, aiMotive și SiliconAuto, pentru a-și putea dezvolta propriile componente electronice în viitor.
„O strategie eficientă a semiconductorilor necesită o înțelegere profundă a domeniului microcipului și a industriei”, spune Maxime Picat, Chief Purchasing and Supply Chain Officer la Stellantis. „În mașinile noastre sunt încorporate câteva sute de semiconductori foarte diferiți. Am proiectat un ecosistem complet pentru a limita riscul ca un singur cip lipsă să ne poată opri liniile. În același timp, capacitățile fundamentale ale vehiculelor noastre depind direct de inovația și performanța fiecărui dispozitiv. MOSFET-urile SiC extind gama vehiculelor noastre electrice, în timp ce capabilitățile avansate de calcul SoC sunt esențiale pentru siguranță și experiența clienților”.
Compania a anunțat că a încheiat parteneriate directe pentru semiconductori cu o valoare de achiziție de peste 10 miliarde EUR, care acoperă perioade până în 2030, pentru cele mai multe piese necesare, MOSFET-uri cu carbură de siliciu (SiC), microcontrolere (MCU) și System-on-a-chip (SoC).
Stellantis a înregistrat o scădere foarte mare a producției și vânzărilor în 2022, din cauza crizei de semiconductori, pierderile cauzate în uzinele grupului fiind de peste 500.000 de automobile. În total, mărcile grupului Stellantis au vândut 5,8 milioane de vehicule în 2022, fiind cel mai slab an din istoria acestor mărci, dacă sunt cumulate cifrele de vânzări dinainte de fuziunile care au condus la crearea companiei. Volumul vândut este aproape jumătate din recordul istoric înregistrat de cele 14 mărci în 2007.