Skoda Auto, constructorul ceh de automobile deținut integral de Volkswagen AG, și-a prezentat raportul de activitate penntru 2021, în cadrul conferinței anuale. Cifrele relevă o nouă scădere pentru marcă pe cele mai importante piețe și la nivel global, într-un an dificil, marcat de criza de semiconductori, suprapus însă cu o creștere surprinzătoare a performanțelor financiare.
Skoda Auto a înregistrat în 2021 venituri în creștere față de anul anterior, la 17,7 miliarde euro, cu 3,9% mai mult decât în anul pandemic 2020, având totodată o marjă operațională de 6,1%, cu 1,7 puncte procentuale peste cea din anul anterior, cu un profit brut aproape egal cu cel din 2021 și un profit operațional ce a depășit cu aproape 400.000 de euro nivelul din 2020.
Surpriza vine în momentul în care ne raportăm la vânzările companiei, care au scăzut față de anul anterior cu 12,6%, pe fondul opririlor de producție, ca urmare a lipsei de semiconductori.
Concret, Skoda a livrat în 2021 878.200 de autovehicule, cu peste 100.000 de autoturisme în minus, comparativ cu anul anterior, când se depășea pragul de 1 milion de vehicule. Explicația vine din prețul și nivelurile de echipare ale mașinilor vândute, care au fost cu bună știință mai ridicate, așa cum s-a întâmplat la toți constructorii auto. Altfel spus, compania a favorizat producția și livrările versiunilor și modelelor mai scumpe și mai profitabile, în detrimentul celorlalte, care au înregistrat un timp mai mare de așteptare. De asemenea, pe întreg parcursul anului 2021, o mai mare disciplină a discounturilor a condus la un profit mai mare pe unitatea vândută.
Raportul anual arată că piețele Skoda cu creștere au fost foarte puține, între acestea remarcându-se India, unde marca a demarat un amplu proces de dezvoltare, cu lansarea unor modele noi și preluarea întregii activități de producție pentru grupul VW. Practic, în India vânzările Skoda s-au dublat, la 22.700 unități, ajungând la un nivel comparabil cu cel din piețe importante din Europa, precum Spania, Austria, Olanda. La polul opus, Skoda a înregistrat o adevărată prăbușire a vânzărilor în China, de la 173.000 de unități, la 71.200, această piață pierzându-și astfel poziția de lider pentru marca cehă. Poziția de piață principală a fost preluată de Germania, chiar dacă vânzările din această țară au scăzut cu peste 15 procente. Pe locul doi s-a situat Rusia, unde Skoda a înregistrat o scădere ușoară, dar unde există o producție importantă de automobile, iar Cehia, piața de origine, a urcat pe locul trei.
Ca urmare a livrărilor în scădere, Skoda a pierdut cotă de piață pe toate regiunile majore, dar și la nivel global, unde avea la finalul lui 2021 1,24%, în timp ce în Europa, cota de piață varia între 17,24% în Europa Centrală și 3,82% în Europa de Vest.
Cel mai vândut model al mărcii a fost în 2021 Skoda Octavia (peste 200.000 de unități), care reprezintă în continuare cel mai puternic produs, cu calități recunoscute pe toate tipurile de piețe, el fiind urmat de SUV-urile Kamiq și KAroq, precum și de subcompacta Fabia.
În ceea ce privește nivelul producției, acesta a scăzut în toate uzinele companiei, cu excepția Indiei. În Cehia, la cele două uzine, Mlada Boleslav și Kvasiny, au fost produse 680.397 de unități, din care 58.500 de unități SEAT, produse pentru marca spaniolă din grupul VW. În India, producția a crescut rapid, la 26.259 unități, față de numai 8.168 în 2020. În celelalte uzine (Slovacia, Rusia și China), scăderile au fost diferite. Dacă în Rusia declinul a înregistrat doar 4 procente, în China producția a pierdut 64% din volum, la doar 54.427 unități, față de 151.273 unități produse în 2020.
Pentru 2022, Skoda estimează că va înregistra creștere, în Europa de Vest și Centrală, în timp ce în estul continentului evoluția va fi dependentă de războiul din Ucraina. În China compania mizează pe o creștere ușoară, în special pe baza SUV-urilor entry-level, iar în India este așteptat un volum similar cu cel din 2021.
Pe termen lung, Skoda mizează pe vânzări tot mai mari ale mașinilor electrice, care vor ajunge la 50 – 70% din totalul vânzărilor mărcii, în 2030.