Poliția Română va fi dotată, pentru aproape 60 milioane euro, cu două elicoptere și 200 de autospeciale, precum și cu o serie de echipamente de comunicații. Având în vedere cheltuielile propuse, Ministerul Afacerilor Interne va solicita Guvernului aprobarea investiției, care va fi finanțată în cea mai mare parte din fonduri externe neremabursabile și o parte de la buget.
Conform actului normativ pregătit în acest sens, valoarea totală a investiției (inclusiv TVA), derulată pe 2 ani, va fi de 293,4 milioane lei (în prețuri valabile la data de 30.03.2022; 1euro= 4,947 lei), echivalentul a 59,3 milioane euro.
Din acești bani, Polția ar urma să se doteze cu un elicopter cu o autonomie de cel puțin 120 minute, un elicopter cu o autonomie de cel puțin 240 minute, 200 de unități de mobilitate terestre echipate specific, respectiv autospeciale 4X4, un Hub satelitar și terminale VSAT, precum și autospeciale de comunicații.
Contribuția financiară UE reprezintă 85% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile, iar contribuția României reprezintă 15% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile.
”Alte cheltuieli decât cele eligibile sunt: TVA, pro-rata 10,56% și suma de 59.760.000 lei reprezentând 50% din valoarea elicopterului cu o autonomie de cel puțin 240 minute de zbor, sumă necesară pentru asigurarea eligibilității achiziției și a activităților în care va fi utilizat echipamentul și diferenta de schimb valutar avand in vedere ca Inspectoratul General de Aviație (IGAv) are în derulare un acord cadru care prevede ca plata contravalorii elicopterului se va face în USD la paritatea 1 Euro = 1.2132 USD dată de cursul de schimb al BNR valabil la data de 15.01.2021”, se mai arată în actul pregătit.
CITEȘTE ȘI Isărescu, mesaj pentru românii cu rate: Perioada dobânzilor mici a trecut, nu mai revine!Ce vor face cele două elicoptere
Necesitatea achiziției de aparate de zbor este justificată de autorități prin faptul că, în ultimii ani, solicitările de asistență aeriană din partea Poliției Române au crescut constant: ”Nevoia de intervenție aeriană în misiuni specifice Poliției Române crește de la an la an (atât prin prisma resursei solicitate, cât și a orelor de zbor executate), astfel încât, fără realizarea acestor achiziții, IGAv se va afla în imposibilitatea de a da curs solicitărilor primite din partea Inspectoratului General de Poliție Rutieră (IGPR). Din analizele existente, o autonomie de zbor de cel puțin 120 de minute este suficientă pentru majoritatea acțiunilor previzionate”.
O altă nevoie identificată este achiziția unui elicopter cu o autonomie de zbor de cel puțin 240 minute: ”Elicopterul va fi dotat cu sisteme de supraveghere video și va fi utilizat în scop preventiv și de monitorizare a traficului rutier cu privire la încălcările normelor de circulație pe drumurile publice pentru creșterea siguranței rutiere, precum și alte sisteme necesare desfășurării activităților specifice, ce concură implicit la siguranța rutieră”.
Astfel, elicopterul mediu-greu propus a fi achiziționat va fi utilizat cu precădere în cadrul activităților desfășurate de către Direcția Rutieră din cadrul IGPR pentru monitorizarea și gestionarea traficului rutier, în scopul creșterii gradului de siguranță, iar când situația operativă va impune o reacție rapidă a Poliției Române, va fi utilizat și pentru realizarea altor misiuni urgente, separat de cele din domeniul siguranței rutiere, arată autoritățile.
CITEȘTE ȘI FOTO Viktor Orban, implicat într-un incident - Un jurnalist l-a salvat când barca sa gonflabilă a început să piardă aer și era în pericol să se scufundePoliția cumpără 200 autospeciale, dar are nevoie de 1.800
Conform estimărilor realizate de către experții în logistică ai Poliției Române, pe baza datelor statistice privind parcul auto, în momentul de față, pentru a susține o activitate corespunzătoare, necesarul de autospeciale a poliției rutiere este de aproximativ 1.800 de autospeciale. În acest sens, media necesarului pentru fiecare unitate de poliție rutieră (județ sau echivalent) fiind de aproximativ 40 de autospeciale per unitate de poliție.
În realitate parcul auto al poliției rutiere are un deficit de aproximativ 500 de autospeciale, ceea ce face ca fiecare unitate de poliție rutieră să aibă în medie doar 29 de autospeciale funcționale.
Având în vedere deficitul total de autospeciale, dar și faptul că dotarea poliției rutiere cu autospeciale cu capabilități 4x4 este aproape inexistentă, se consideră faptul că numărul de autospeciale achiziționate în proiect (200 de autospeciale) reprezintă o cifră minimă pentru a acoperi parțial necesarul poliției rutiere, astfel încât activitățile operative să se poată desfășura în condiții decente pentru a aduce un aport substanțial siguranței de trafic.
Autospecialele vor fi distribuite regional, în coordonare cu unitățile aeriene propuse în proiect, urmând a fi utilizate în condiții de teren greu accesibil, zone izolate precum și în activitatea de cercetare a accidentelor rutiere, pentru a maximiza eficiența intervenției.