Înmatriculările din prima lună a acestui an, din Europa, au scăzut față de nivelul din anul 2021, prelungind astfel criza în care industria europeană a intrat, din cauza lipsei de semiconductori. În acest context, un grup auto care se dovedește a fi tot mai inspirat și tot mai popular în Europa, a depășit grupul francez Renault care deține și marca Dacia.
Uniunea Europeană a înregistrat o nouă scădere a înmatriculărilor de autoturisme, în prima lună a anului, adâncind astfel declinul început în 2021 și marcând cea mai scăzută lună ianuarie din istoria statisticilor în acest format. Cu un total de 682.596 de unități înmatriculate în UE și cu 822.423 unități în UE plus EFTA plus UK, piața auto din Europa a reușit să fie mai slabă decât ianuarie 2021, care fusese la acel moment recordul negativ al vânzărilor.
România reușește să marcheze a doua cea mai mare creștere din Europa, profitând de faptul că anul trecut vânzările fuseseră extrem de reduse, astfel că a reușit să egaleze țări precum Danemarca sau Portugalia, cu 9337 de autoturisme înmatriculate, după o creștere de 55%. Volumul nu este unul ieșit din comun, atâta timp cât el este mult sub cel din 2019, înainte de cele două crize, dar și sub jumătate din lunile lui 2021, când, în lunile de vară, de exemplu, se vindeau în jur de 15.000 de autoturisme.
La nivelul constructorilor auto s-au produs însă schimbări semnificative, ca urmare a faptului că unele companii asiatice, Toyota și Hyundai Group, au reușit să traverseze criza semiconductorilor cu mult mai multă abilitate și scăderi mai mici ale vânzărilor. Astfel, dacă liderul european Volkswagen a încheiat luna cu o scădere de 3,7% (206.018 autoturisme), iar Stellantis a scăzut chiar mai mult, cu 12,4% (156.673), Hyundai Group a înregistrat un avans surprinzător, de 35,8%, cu 84.789 unități înmatriculate, depășind astfel Renault Group (Renault, Dacia, Lada și Alpine), care a raportat în ianuarie 76.712 autoturisme.
Trebuie precizat că Renault Group a avut o scădere de 0.9%, bazată în special pe creșterea Dacia de 19,1% și pe scăderea mărcii Renault, de 13,1%. În consecință, cota de piață a Hyundai Group (Hyundai și Kia) a crescut rapid la 10,3%, de la 7,4% cât era în urmă cu un an, în vreme ce cota grupului Renault a rămas aproape constantă (9,3% față de 9,2%). Principalul vector de creștere pentru cele două mărci asiatice au fost mașinile electrice, însă întreaga ofertă a grupului, care are două uzine în Europa, a devenit tot mai atractivă pentru clienții europeni.
De asemenea, Toyota a fost al doilea grup auto care a înregistrat o creștere în ianuarie, cu 13,5%, depășind astfel BMW, care a pierdut 3,7% din înmatriculări, comparativ cu anul trecut.