În martie 2019 se va putea circula cu metroul pe Magistrala 5, pe tronsonul 1, între Eroilor și Drumul Taberei, a declarat într-un interviu pentru News.ro ministrul Transporturilor, Lucian Șova, care subliniază că își menține termenul privind darea în folosință a proiectului. Investiția a fost începută în 2011, iar termenul de finalizare amânat patru ani.
”Eu mențin încă termenul de martie 2019. Există o serie de condiționalități, dar pe de altă parte există și o consistentă determinare din partea mea și managementului de la Metrorex de a gestiona dificultățile pe care le traversează, inclusiv cu sindicatele, pentru negocierea contractului colectiv de muncă. Încă mențin termenul de martie 2019 ca un termen ambițios. Facem eforturi în acest sens. Dacă nu îmi fixez termene ambițioase înseamnă că mă complac în situația aceasta”, a spus Șova pentru News.ro.
Acesta subliniază că sunt două probleme pe care le gestionează.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Pe de o parte, disfuncționalitățile care au apărut în modul în are avansează această lucrare, generate de situația financiară pe care o traversează metroul în raport cu antreprenorul, urmare a sentinței definitive dată de o instanță românească privind plata unei importante sume (188 milioane lei, n.r.) ca despăgubire și faptul că antreprenorul invocă faptul că neplata acestei despăgubiri aduce influențe negative în derularea contractului. Pe de altă parte, nu e scris în contract cu privire la acest aspect. Cert este că mobilizarea a scăzut, că proiectul merge cu viteză mai mică decât ar fi trebuit să meargă”, a afirmat Lucian Șova.
Ministrul spune că totuși antreprenorul colaborează cu administratorul metroului bucureștean.
”Se fac eforturi la nivelul Metrorex de a fi identificate resurse financiare – că nu poate fi vorba de susținere de la bugetul de stat, în contul acestei despăgubiri. Metrorex se află în discuție cu băncile în vederea obținerii unui împrumut cu are să plătească această despăgubire”, a afirmat ministrul Transporturilor.
Metrorex negociază cu CEC Bank și cu două bănci comerciale în acest sens.
”Estimăm că în prima decadă a lui octombrie vom ajunge la o înțelegere, astfel încât să plătească Metrorex suma hotărâtă de instanță. Pe de altă parte, Corpurile de control al ministerului și al Guvernului fac investigații pentru a identifica responsabilitățile legale administrative și persoanele care se fac responsabile de generarea acestei revendicări. Pentru că eu nu cred că această revendicare dată de atâtea instanțe a fost generată de motive neimputabile cuiva, vreo forță majoră. Și voi face eforturi să descoperim persoanele, le vom prezenta și public și vom lua și măsuri în consecință, transmițând concluziile și către alte organe ale statului care trebuie să își exercite activitățile în această problemă”, a punctat ministrul.
Deschiderea circulației depinde și de semnarea contractului de siguranță și automatizare a traficului, lucrări care durează minimum nouă luni. Pentru acest contract au concurat doi mari rivali, Alstom și Siemens. Descalificată în faza de evaluare tehnică, Siemens a depus contestație în decembrie 2017, pentru a reintra în cursa împotriva Alstom. Pe 5 aprilie, Metrorex a declarat oferta Alstom ca fiind câștigătoare.
Ulterior, pe 30 aprilie, înainte ca Tribunalul București să se pronunțe asupra primei contestații, Siemens a mai depus încă o plângere în care contestă câștigarea licitației de către Alstom.
Pe 4 mai, Tribunalul București a respins prima plângere a Siemens. Compania a formulat însă recurs împotriva acestei decizii. Până la soluționarea recursului în dosarul primei plângeri, a fost suspendată judecata și în dosarul celei de-a doua plângeri.
Conducerea Metrorex spune însă că nu va semna niciun contract până nu se soluționează și cea de-a doua plângere.
Proiectul Magistralei 5 se ridică la 3,2 miliarde de lei, din care 2,65 miliarde de lei din fonduri structurale nerambursabile în cadrul Programului Operațional Sectorial – Transport 2007- 2013 și Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020.
Metrorex a selectat, la finele lunii februarie 2011, consorțiul format din Astaldi (Italia), FCC (Spania), Delta ACM și AB Construct (România) pentru a realiza tronsonul Eroilor - Drumul Taberei.
Magistrala 5, tronsonul 1 (Eroilor - Drumul Taberei), va avea aproape 7 km lungime, un depou și zece stații (Râul Doamnei, Constantin Brâncuși, Valea Ialomiței, Romancierilor, Parc Drumul Taberei, Tudor Vladimirescu, Favorit, Orizont, Academia Militară, Eroilor).
Peste 64.000 de bucureșteni ar urma să beneficieze de noua secțiune. Magistrala 5 are trei secțiuni: Eroilor - Drumul Taberei, Eroilor - Iancului, respectiv Iancului - Pantelimon.