Japonezii încep să aloce tot mai multă atenție propulsiei de tip fuel cell pentru transportul de marfă, pe măsură ce acesta începe să se contureze ca o soluție fezabilă în cazul vehiculelor mari, ce se deplasează pe distanțe lungi. Isuzu și Honda au început propriul proiect dedicat propulsiei cu hidrogen pentru camioane.
Isuzu Motors Limited și Honda Motor au demarat testarea pe drumurile publice din Japonia a unui camion dezvoltat în comun, botezat GIGA FUEL CELL, un camion greu, alimentat cu celule de combustibil (Fuel Cell). Testele sunt programate să se desfășoare până în septembrie 2024, următoarele luni fiind dedicate colectării datelor, acumularea de experiență în acest tip de propulsie și identificarea problemelor tehnice în vederea pregătirii lansării pe piață a unui model de serie în 2027. Prototipul utilizat pentru teste este similar cu conceptul expus de Isuzu în cadrul salonului JAPAN MOBILITY SHOW 2023.
Cele două companii susțin că propulsia cu hidrogen va contribui la atingerea neutralității de carbon pe segmentul de camioane, oferind în același timp un grad ridicat de eficiență, prin autonomii foarte mari, pe vehicule cu o capacitate de încărcare mare, totodată având posibilitatea de încărcare rapidă a rezervoarelor, spre deosebire de vehiculele electrice care au nevoie de un timp mare de încărcare.
Honda și Isuzu au semnat încă din 2020 un acord de cooperare în domeniul camioanelor grele cu fuel-cell, în cei trei ani care au trecut de atunci fiind realizate activități de verificare a compatibilității sistemului pe camioanele grele și dezvoltarea de tehnologii de control al vehiculelor cu fuel cell.
Testele cu primul vehicul alimentat cu hidrogen cu tehnologie fuel cell dezvoltat de Honda și Isuzu în parteneriat vor urmări comportamentul acestuia în activitățile de manipulare a mărfurilor și în timpul în care rulează pe drumurile publice, gestionarea funcționării vehiculului inclusiv alimentarea cu hidrogen, dar și compatibilitatea cu piața de camioane grele.
Camionul Giga Fuel Cell are o lungime de 12 metri, cu o greutate de 25 de tone, iar sistemul de alimentare are la bază un rezervor de 56 de kilograme de hidrogen. Energia generată de celulele de hidrogen alimentează un motor de 320 kW, prin intermediul unei baterii litiu-ion. Rezervorul de hidrogen asigură o autonomie de 800 km.
Camionul este prevăzut și cu două prize CHAdeMO externe, de la care pot fi alimentate alte vehicule, având o capacitate totală de 530 kWh.