Comisia Europeană a prezentat o serie de propuneri pentru o dezvoltare ecologică a sistemului de transport care leagă sute de orașe din UE, de la generalizarea trenurilor de mare viteză și facilitarea transportului feroviar de marfă la îmbunătățirea căilor navigabile și încurajarea interconexiunilor între diferitele mijloace de transport, relatează AFP.
Comisia Europeană propune revizuirea rețelei transeuropene de transport care, până în 2050, ar urma să combine căile ferate, căile navigabile, porturile, aeroporturile și autostrăzile pentru a lega 424 de orașe și pentru a organiza nouă "coridoare" care traversează continentul, scrie Agerpres.
Schimbările, care vor trebui aprobate de statele membre și de Parlamentul European, prevăd în special adaptarea până în 2040 a tuturor liniilor feroviare principale la o viteză minimală de 160 km/h pentru trenurile de pasageri și de 100 km/h pentru trenurile de marfă.
Noi legături pentru trenuri de mare viteză considerate cruciale, cum ar fi Porto-Vigo sau Budapesta-București, ar trebui să fie finalizate până la acea dată, iar marile aeroporturi ar trebui să fie sistematic legate la căile ferate.
În privința transportului de marfă, Comisia Europeană vrea crearea mai multor terminale de transbordare, prelungirea duratei în care pot circula trenurile și facilitarea transportului de camioane cu trenul.
Canalele și căile fluviale vor trebui să permită o navigare fluidă, în ciuda ecluzelor, un număr minim de zile într-un an și vor trebui să existe terminale portuare care să asigure conexiuni ușoare cu alte mijloace de transport.
În privința principalelor autostrăzi din rețea, Bruxellesul vrea garantarea unor stații de încărcare pentru vehiculele electrice la fiecare 60 de km și stații de hidrogen la fiecare 150 de km. Marile orașe vor trebui de asemenea să își îmbunătățească transportul public și pistele de biciclete.
"Este o etapă importantă pentru reducerea cu 90%, până în 2050, a emisiilor de carbon generate de transport (față de nivelul din 1990)", ceea ce corespunde cu obiectivul UE, a subliniat vicepreședintele CE Frans Timmermans.
În contextul în care în ultimele două decenii numai 7% dintre călătoriile cu trenul în Europa au fost făcute pe trasee transfrontaliere, Comisia Europeană a precizat că pregătește o lege pentru a le favoriza pe acestea, prin legături "mai rapide și mai frecvente". Începând de anul viitor vor fi lansate proiecte pilot transfrontaliere, fiind preconizate 15 în total.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Early Game Ventures va lansa al doilea fond de investiții, cu majorări substanțiale de cifre: Următorul unicorn românesc va apărea în mai puțin de 5 aniPentru a le oferi călătorilor prețuri atractive, Bruxellesul își propune de asemenea să analizeze o scutire de TVA la scară europeană pentru biletele de tren.
"Această rețea de transporturi este pentru economia europeană ca rețeaua de vene și artere. Dacă nu este performantă, corpul nu funcționează bine", a declarat presei comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean.
"Asta costă: vom avea nevoie de 247 de miliarde de euro suplimentare până în 2050. Însă acest lucru va aduce și beneficii, pentru că se așteaptă o creștere cu 467 de miliarde de euro a PIB-ului UE în aceeași perioadă și crearea a 840.000 de locuri de muncă", a mai spus ea.