Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a raportat, pentru anul trecut, un profit net de 109,86 milioane lei, de 12,6 ori mai mare decât cel înregistrat în 2014, în urma majorării cu 73% a veniturilor, la 3,966 miliarde lei, dublată de un avans de "doar" 66% al cheltuielilor, la 3,789 miliarde lei.
Pe de altă parte, potrivit situațiilor financiare pe 2015 ale companiei, pierderile istorice reportate ale CFR SA au crescut anul trecut, cu peste 5%, la 6,874 miliarde lei. La finalul lui 2015, CFR SA avea datorii totale de 1,4 miliarde lei și creanțe de încasat de 1,16 miliarde lei, din care 987 milioane lei reprezentau creanțe restante. Cei mai mari datornici erau operatorii feroviari de stat CFR Marfă și CFR Călători, cu creanțe restante cumulate de 688,2 milioane lei.
"Conducerea societății are convingerea că, datorită importanței economice, sociale și strategice a activităților societății, Guvernul va continua să sprijine societatea prin subvenții la un nivel care să-i permită funcționarea conform principiului continuității activității în viitorul previzibil. În plus, Guvernul garantează majoritatea obligațiilor societății purtătoare de dobândă", se arată în notele la situațiile financiare ale CFR SA pe 2015.
CITEȘTE ȘI Putin a majorat salariul minim în Rusia, dar nu a depășit pragul de sărăcieCreșterea cu 73% (1,678 miliarde lei) a veniturilor CFR SA anul trecut, la 3,966 miliarde lei, a fost determinată în cea mai mare parte de majorarea de peste 11 ori (cu peste 1,5 miliarde lei) a veniturilor din subvenții pentru investiții, de la 147,1 milioane lei în 2014 la 1,649 miliarde lei în 2015.
"Aceste venituri se înregistrează cu ocazia finalizării proiectelor de investiții la infrastructura feroviară a căror sursă de finanțare a fost bugetul statului și/sau fonduri nerambursabile, la constituirea și înregistrarea în evidențele contabile a mijloacelor fixe", potrivit raportului administratorilor CFR SA pe 2015.
Anul trecut s-au majorat și veniturile din subvenții de exploatare ale CFR, cu aproape 19% (132,62 milioane lei), respectiv de la 701,16 la 833,78 milioane lei.
CITEȘTE ȘI Acces în penitenciare doar "ca la carte", indiferent de blocaje, ca protest pentru înghețarea drepturilor salarialePrin comparație, suma totală încasată de CFR SA din tariful de utilizare a infrastructurii (TUI) feroviare publice, plătit de către operatorii de transport din domeniu, tarif care constituie principala sursă de venit din activitatea propriu-zisă a CFR, s-a majorat cu doar circa 1,4%, la 854,27 milioane lei.
Pentru anul 2015, TUI a avut o valoare medie statistică de 14,00 lei/tren/km pentru traficul de marfă, față de 14,33 lei în 2014, și 9,46 lei/tren/km pentru traficul de călători (9,39 lei în 2014). La finalul anului trecut, CFR SA înregistra creanțe din neîncasarea integrală a TUI de la operatorii feroviari în sumă totală de 380,6 milioane lei.
Cifra de afaceri a CFR chiar a scăzut ușor anul trecut, de la 1,065 la 1,063 miliarde lei.
CITEȘTE ȘI Autoritățile din Bulgaria au amendat eMAG cu 2,3 milioane de euro pentru încălcarea practicilor concurențialeSubvențiile pentru investiții sunt cele primite de la instituții de stat, naționale sau internaționale, fie pentru achiziția de active, fie sub alte forme, și pot include inclusiv fondurile UE nerambursabile. Subvențiile de exploatare sunt cele acordate de aceleași instituții pentru activitatea curentă, de exemplu pentru achiziții de materii prime și materiale, pentru plata personalului sau pentru asigurări și protecție socială. Toate aceste subvenții reprezintă venituri impozabile.
Pe partea de cheltuieli, cea mai mare creștere a fost înregistrată anul trecut la rubrica "alte cheltuieli", respectiv de de 9,5 ori, de la circa 185 milioane lei în 2014 la 1,757 miliarde lei în 2015.
În cadrul acestei rubrici, cea mai mare pondere au avut-o cheltuielile cu trecerea în patrimoniul public a unor active în valoare de 1,64 miliarde lei. Aceste cheltuieli sunt ocazionate contabil tot de finalizarea proiectelor de investiții finanțate de la bugetul de stat sau din fonduri UE și reprezintă valoarea la care mijloacele fixe rezultate din investiții sunt trecute în proprietatea publică a statului.
Cheltuielile totale de personal ale CFR, care includ asigurările și protecția socială, au avansat cu 6,4% anul trecut, de la 807,43 la 859,26 milioane lei. La acest capitol, cheltuielile cu salariile și indemnizațiile au crescut cu 10,4%, de la 633,55 la 699,82 milioane lei.