Firma de cercetare de piață S&P Global Mobility a avertizat că, în conformitate cu un scenariu pesimist, criza energetică din Europa ar putea reduce producția de automobile cu aproape 40%, sau peste un milion de unități pe trimestru, până la finele lui 2023, transmite Reuters.
Într-un raport intitulat 'Winter is Coming', analiștii de la S&P Global Mobility susțin că lanțurile de aprovizionare din industria auto, care sunt afectate deja de pandemia de COVID-19 și invazia rusească din Ucraina, ar putea să se confrunte cu presiuni extinse pe urma exploziei costurilor la energie și chiar a întreruperilor în aprovizionarea cu electricitate, scrie Agerpres.
"În condițiile în care prețurile la energie în Europa au explodat, o iarnă dură ar putea pune anumite sectoare auto în pericol de a nu putea să își mențină în funcțiune liniile de producție", susțin analiștii.
Potrivit calculelor S&P Global Mobility, costurile pentru producția de autoturisme au crescut deja, până undeva între 687 și 773 de euro per vehicul, de la un nivel de 50 de euro per vehicul înaintea crizei energetice, ceea ce pune presiuni în special asupra micilor furnizori.
Începând din trimestrul actual și până la finele lui 2023, S&P Global Mobility estimează că producția trimestrială a uzinelor de asamblare de autovehicule din Europa se va situa undeva între 4 și 4,5 milioane de unități. Însă, în cazul unor "potențiale restricții ale furnizorilor de utilități", această producție ar putea să se reducă până la 2,75 milioane până la trei milioane de unități pe trimestru.
Analiștii de la S&P Global Mobility au analizat 11 mari hub-uri de producție de automobile din Europa și le-au ordonat în funcție de care sunt țările cele mai bine poziționat pentru a traversa o criză energetică la iarnă. Pe primele locuri s-au situat Cehia și Germania, cea mai mare economie europeană beneficiind de faptul că are o dependență redusă de electricitatea produsă pe bază de gaze naturale și a faptului că depozitele sale de gaze au în prezent un grad de umplere satisfăcător. Pe de altă parte, uzinele de asamblare din Spania, Italia și Belgia se confruntă cu cele mai mari riscuri, în condițiile în care toate cele trei țări au primit cele mai mici scoruri în materie de auto-suficiență energetică.