Sistemul de alerte european, Rapex, a înregistrat anul trecut aproape 300 de campanii de rechemări ale mărcilor auto care sunt prezente pe piața din Europa. Mai mult de 40 de mărci au fost implicate în aceste campanii, cu peste 200 de modele. În clasament conduce Mercedes-Benz, cu 38 de rechemări.
Modelul Peugeot 208 a înregistrat cele mai multe campanii de rechemare în service, în anul 2023, potrivit datelor analizate de Profit.ro, cu un total de 9 rechemări, la fel ca modelul DS7 Crossback, ambele fiind produse de grupul Stellantis.
Pe locul al doilea s-au aflat modelul Peugeot 308 și derivatul SUV, 3008, cu 8 rechemări. De altfel, grupul Stellantis a fost anul trecut compania cu cele mai multe mașini care au fost nevoite să meargă în service pentru remedierea unor defecțiuni, în campanii de siguranță, sub monitorizarea autorităților Uniunii Europene.
În același timp, Mercedes-Benz a fost marca cu cele mai multe campanii de rechemare, 38, care au vizat nu mai puțin de 20 de modele. Numărul este aproape egal cu cel de anul trecut (39), dar este la jumătate față de cele 67 de campanii din 2021. Cele mai rechemate modele Mercedes au fost C Class și GLC , care au avut câte șase rechemari fiecare, printre defecte numărându-se riscul de desprindere a geamurilor, șuruburi insuficiente strânse la instalația electrică sau scurgeri de combustibil. Alte șase modele au avut trei sau mai multe campanii. Cele mai vechi Mercedes vizate de campaniile din 2023 au fost produse în 2000.
Pe locul al doilea s-a situat Peugeot, cu 27 de campanii inițiate și derulate, fiind implicate 13 modele diferite. Peugeot 208 a fost modelul cu cele mai multe defecțiuni vizate, celelalte modele ale mărcii fiind 308, 3008 și 508. Printre defecțiunile lui 208 se regăsesc cele la airbag, software sau emisii poluante peste limitele legale.
Pe locul al treilea, BMW a înregistrat 21 de campanii de rechemare pentru defecțiuni de siguranță, pentru 20 de modele ale sale. Modelul cel mai vizat de campaniile de rechemare a fost Seria 2, cu cinci campanii, urmat de X1, Serie 3, X3 și X5/X6. La Seria 2, defecțiunile au fost la servodirecție, airbaguri și centuri de siguranță.
Alte mărci în clasamentul celor mai multe rechemări din 2023 sunt Opel, Citroen, Toyota, Ford, DS, VW și Land Rover.
Dacia se numără printre puținele mărci care au avut o singură rechemare în 2023, marca românească fiind în fiecare an în grupul restrâns al companiilor care nu se confruntă cu multe defecte de siguranță la modelele sale. Singura eroare descoperită în 2023 a fost cea a instalației GPL, care prezenta o posibilă sudură incorect efectuată, care genera riscul de incendiu, despre care Profit.ro a relatat la vremea respectivă.
În total, sunt câteva milioane de vehicule care au făcut obiectul rechemărilor, dar mare parte din ele au intrat în rândul marilor rechemări Takata. Cele mai frecvente defecțiuni sesizate de Rapex au fost riscul de rănire (213 campanii), riscul de foc (71) și riscurile de poluare (15).
CITEȘTE ȘI FOTO Dacia Spring, relansată în Franța cu prețuri mai mici și fără MediaNav. Nicio speranță rivalilor de la CitroenCele mai multe campanii au fost generate de Germania, ca țară care a ințiat o campanie europeană, fiind urmată de, Franța, Portugalia și Polonia. După țara de origine a mașinilor vizate, Germania se află tot pe primul loc, iar pe locurile următoare Franța, SUA, Marea Britanie, Coreea de Sud, Italia, Spania, Japonia și Suedia.
O campanie de rechemare este inițiată de autorități sau de companii care sunt obligate să anunțe autoritățile, atunci când se constată existența unui defect la un număr mare de mașini, iar defectul poate genera riscuri de siguranță pasagerilor sau altor persoane. Includerea unei mașini într-o campanie de rechemare nu înseamnă automat că respectivul vehicul este defect, ci doar că el trebuie verificat în service și, dacă este cazul, reparat.