Funcționarii publici din Ministerul Transporturilor sunt foarte curajoși că alocă din bani publici subvenții pentru transportul feroviar de persoane, pe propria răspundere, fără să existe un sistem electronic prin care să fie verificat ce se întâmplă cu acești bani, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
"Este un domeniu plin de oportunități, dar reușim să pierdem aceste oportunități cu nonșalanță. Eu nu văd problema neapărat la politicieni. Până acum, speranța de viață a miniștrilor era sub un an, deci nu cred că la ei stă marea problemă, nu cred că putem spune dintre cei ensprezece miniștri că omul ăsta a dat-o bară. Eu cred că mai degrabă aveți o problemă aici de sistem. Nu este un domeniu cu o influență politică atât de mare, în sensul în care nu sunt parașutați oameni din afara sistemului. Sunt oameni care au lucrat în domeniu, e o lume destul de închegată", a precizat Chirițoiu, potrivit Agerpres.
Potrivit acestuia, cei din sectorul feroviar nu au fost în stare de ani de zile facă un sistem electronic pentru a monitoriza câte bilete de emit și pe ce rute, dar totuși funcționarii din minister subvenționează din bani publici transportul de persoane.
"Eu sunt uimit de curajul funcționarilor publici din Ministerul Transporturilor, sunt uimit de curajul oamenilor care, periodic, aprobă subvenții pentru transportul de călători fără să aibă o bază verificabilă. Deci faptul că funcționari publici, supuși controlului Curții de Conturi, cu riscul Parchetului, au curajul să semneze să aloce bani publici sub formă de subvenții pentru transportul de călători fără ca de ani de zile să fim în stare să avem un sistem electronic care să evidențieze câte bilete s-au vândut și mergem pe declarații pe propria răspundere... Deci dăm bani publici pe propria răspundere, semnează un X, și tu nu ți-ai pus la punct un sistem prin care să verifici că lucrurile acelea se întâmplă... Este un curaj pe care eu îl admir. Eu nu l-aș avea, iar eu sunt un om destul de curajos, îmi asum, semnez lucruri, dar curajul pe care îl au cei din Transporturi eu nu îl am, nu l-aș avea", a susținut oficialul Concurenței.
El a arătat că, pentru ca sistemul să fie finanțat, în primul rând este nevoie să cunoaștem necesitățile lui, ceea ce nu se întâmplă în prezent.
"Subvenționăm egal toate rutele, n-am făcut nicio analiză unde e nevoie de mai multe trenuri, pe ce rută e nevoie de mai puține. Noi de ani de zile nu suntem în stare să ne pregătim cu nimic. Tot aruncăm pe fereastră banii pentru consultantul tehnic", a adăugat Chirițoiu.
CITEȘTE ȘI FOTO Ra-Ra Hotels va deschide în Brașov hotelul Radisson Blu Aurum, primul hotel cu franciză internațională din centrul orașuluiNu mai putem da vina pe Finanțe, că suntem țară săracă și nu mai dă statul bani, este vorba de o problemă a sistemului, a subliniat el.
"Ministrul, săracul, care a stat nouă luni, e de vină că noi n-am făcut sistem de ticketing? Că nu reușim să gândim rutele astea? Hai întâi să avem ceva cap-coadă și apoi, dacă politicul ne dă în cap, să venim să spunem că politicul ne strică planurile. De câți ani se tot discută că luăm echipamente, că le dăm într-un sistem, că le dăm în alt sistem și apoi nu le mai dăm în niciun sistem. Asta, iarăși, nu mai e o vină din afară, ci a celor care lucrează de mulți ani în zona de CFR. Lumea asta are o vină că nu reușește să se organizeze și să-și vadă propriul interes", a mai spus președintele Consiliului Concurenței.