BMW face o surpriză fanilor și aduce la Salonul Auto IAA Munchen primul său model de serie alimentat cu energie electrică produsă de celule de hidrogen. Mașina se află în teste de mai multă vreme, sub forma unui concept-car, însă acum vizitatorii salonului vor putea testa chiar versiunea de serie.
BMW intră în rândul mărcilor care încep producția de serie a mașinilor cu hidrogen, odată cu lansarea modelului iX5 Hydrogen. Compania spune că modelul este în curs de dezvoltare pentru producția de serie, astfel că mașinile care vor fi disponibile pentru teste la Munchen, pe culoarul numit Blue Lane vor face parte dintr-o serie mică, de preproducție, care anticipează versiunile finale.
După cum spune constructorul bavarez, modelele BMW iX5 Hydrogen care vor fi prezente la Munchen vor fi utilizate în scopuri demonstrative și de testare.
"Cu pila de combustie performantă și bateria optimizată, sistemul de propulsie al BMW iX5 Hydrogen este unic în lume", a declarat Juergen Guldner, director BMW Group pentru Tehnologia Pilei de Combustie cu Hidrogen și Proiecte de Vehicule.
BMW nu face încă pasul decisiv în producția pe scară largă a acestui tip de vehicul, ci pare mai degrabă că așteaptă să vadă decizia pieței, care va merge sau nu în această direcție. Deocamdată, BMW spune că „în condițiile potrivite, tehnologia pilelor de combustie cu hidrogen are potențialul de a deveni un pilon suplimentar în portofoliul de sisteme de propulsie al BMW Group”. Modelele cu hidrogen ar putea fi produse sub brandul BMW i, la fel ca mașinile electrice. Condiția pe care BMW o pune este ca hidrogenul „să fie produs folosind energie regenerabilă și infrastructura necesară să fie disponibilă”.
BMW iX5 Hydrogen are la bază modelul X5 de serie, cu propulsie cu combustie, dar are o serie de elemente specifice, diferite de modelul clasic. Mașina combină propulsia cu pilă de combustie cu hidrogen cu sistemul eDrive de generație a cincea, regăsit pe cele mai noi modele electrice ale mărcii. Sistemul generează energie electrică cu o putere de 125 kW/170 CP, având doar emisii de vapori de apă. Bateria folosește energia recuperată pentru un surplus de putere de până la 374 CP.
Hidrogenul necesar pentru alimentarea pilei de combustie este stocat în două rezervoare de 700 bar, din plastic armat cu fibră de carbon (CFRP), care împreună conțin aproape șase kilograme de hidrogen. "Umplerea rezervoarelor de hidrogen durează doar trei-patru minute - deci nu există limite pentru utilizarea BMW iX5 Hydrogen pe distanțe lungi, cu doar câteva opriri scurte între ele", explică reprezentanții BMW.
Hidrogenul este una din alternativele de stocare a energiei pentru transport, mai multe mărci investind în cercetare pentru a lansa mașini cu acest tip de propulsie. Cu toate acestea, există voci care susțin că în acest moment hidrogenul nu este eficient pentru a fi utilizat în trasportul individual, fiind mai potrivit pentru vehicule de mari dimensiuni și pe distanțe lungi: avioane, camioane, trenuri. Toyota, însă, este unul dintre promotorii acestui tip de propulsie, investind în dezvoltarea de noi modele și pregătind crearea unei rețele de alimentare cu hidrogen, pe teritoriul Japoniei.