Organizația germană ADAC, echivalent al ACR din România, dar cu mult mai multe atribuții și activități specifice, a anunțat că testele pe care le-a făcut dovedesc că mașinile moderne permit în continuare modificarea kilometrajului. Mai mult, inginerii germani susțin că manipularea kilometrajului se poate face prin mijloace legale.
La București, Guvernul a decis acum să pună piedici celor care aduc mașini second hand și nu plătesc taxe - detalii AICI
Problema automobilelor cu kilometrajul modificat afectează anual mii, poate zeci de mii de autovehicule din Germania, multe luând drumul României și altor țări din est, relevă date analizate de Profit.ro. Operațiunea de schimbare a kilometrilor afișați pe bordul mașinii este legală, în anumite condiții, în Germania, iar demonstrarea intervenției la kilomtraj este extrem de dificilă, astfel că poate fi făcută aproape în orice service, fără ca acest lucru să lase prea multe urme. Poliția din Germania apreciază că fiecare a treia mașină cumpărată second-hand, aflată pe șoselele din acestă țară, a avut o modificare a kilometrajului. Mai trist este faptul că cele mai multe dintre aceste mașini ajung în România, prin intermediul samsarilor care le vând la târg sau chiar prin achiziții directe.
ADAC este una dintre instituțiile care încearcă să oprească acest fenomen, astfel încât cumpărătorii de bună credință să aibă acces transparent la datele vehiculului pe care îl cumpără. Inginerii ADAC au reușit să schimbe kilometrajul la trei mașini de ultimă generație, un Ford Kuga din 2019, un Opel Grandland X, din 2020, și un Peugeot 208, din 2019. Ei spun că au reușit să intervină asupra mecanismului de înregistrare a kilometrilor parcurși de mașină „în câteva minute”, cu ajutorul unui dispozitiv cumpărat de pe piața liberă. Accesul inginerilor a fost atât de ușor încât s-a realizat, la două dintre mașini, prin portul de diagnostic al mașinii, iar la a treia, la Opel, a fost nevoie de conectarea direct la kilometraj. Softul cu care au reușit să intervină la înregistrările mașinilor conține instrucțiuni pentru alte 170 de automobile fabricate după 2019.
Legislație permisivă
Cei de la ADAC spun că legislația UE nu este foarte clară în privința ilegalității modificării kilometrajului mașinilor, legea actuală fiind valabilă doar pentru mașinile omologate după septembrie 2017, respectiv, fabricate după septembrie 2018.
Referitor la dispozitivele cu care poate fi accesat conținutul computerelor mașinilor, ADAC spune că sunt legale, ușor de folosit și legal vândute. Falsificarea kilometrilor se face la orice valoare dorită, fără să fie nevoie să demonteze vreo componentă a mașinii.
Potrivit reprezentanților organizației germane, cele mai multe victime ale acestei manipulări sunt clienții privați, care sunt afectați nu doar prin faptul că plătesc un preț mai mare decât cel firesc pentru mașină, dar riscă să avarieze mașina prin faptul că nu respectă kilometri recomandați de producător la schimbarea unor piese importante. O curea de distribuție care nu este înlocuită la timp, pentru că număruld e kilometri a fost dat înapoi, poate distruge complet un motor, în momentul în care se rupe, cu pagube de mii de euro.
Deocamdată, service-urile nu au capacitatea de a depista modificările la kilometraj, nici măcar reprezentanțele oficiale ale mărcilor sau experții. Singurele metode sunt informațiile referitoare la revizii sau inspecții tehnice, care au menționat la momentul intervenției numărul de kilometri.
CITEȘTE ȘI Dacia va avea, pentru prima dată în istorie, un motor de 1.8 litri, pe SUV-ul DusterDEKRA, o posibilă soluție
O mică speranță în această luptă cu falsificatorii de kilometraje a fost adusă de DEKRA, o altă organizație, care este licențiată să facă inspecții tehnice în Germania. Inginerii acestei instituții au reușit să pună la punct o metodă de diagnosticare cu ajutorul unui producător de teste de diagnoză, folosit în atelierele de inspecție. După cum spun cei de la DEKRA, softurile de diagnoză AVL Ditest reușesc să „citească” datele de pe computerele autovehiculelor, pentru a stabili dacă au fost falsificate. Testerele vor fi distribuite în 75 de unități de inspecție în foarte scurt timp pentru a limita fenomenul de falsificare a kilometrajului.
Cei de la DEKRA susțin că au reușit cu ajutorul softului AVL să treacă de faza în care erau afișate nenumărate erori la încercările de citire a înregistrărilor, astfel încât acum se afișează o indicație de certitudine privind manipularea kilometrajului. „Detectărm anormalitățile, oferim date cheie. Îi transmitem clientului indicații astfel încât să poată lua o decizie informat”, spun reprezentanții DEKRA. Cu aceste informații, poate fi solicitată o analiză detaliată a computerului mașinii, care este mai costisitoare și durează mai mult timp. Testul AVL ar putea să verifice inclusiv dacă exsită suspiciuni asupra numărului VIN al mașinii, astfel încât să se evite achiziția unui vehicul furat.
RAR, informații oficiale
În România, Registrul Auto Român nu poate verifica autenticitatea kilometrajului unui vehicul decât pe baza înregistrărilor anterioare din documentele mașinii. Orice intervenție asupra kilometrajului este aproape invizibilă pentru o inspecție obișnuită.
RAR a deschis însă o portiță ajutătoare pentru românii care cumpără automobile, prin accesul la istoricul vehiculelor înmatriculate în România anterior. Condiția necesară pentru eliberarea unui astfel de istoric este ca mașina să fi trecut cel puțin o dată pe la RAR.
Anul trecut, Registrul Auto Român a introdus și posibilitatea verificării existenței unor eventuale daune ale mașinii, dacă acestea au fost înregistrate la o companie de asigurări.