Autoritățile și-au reparat greșeala de a-i prinde în ″plasa″ impozitului specific de 0,5% din cifra de afaceri, impus, de principiu, doar în sectoarele de petrol și gaze, și pe comercianții de lemne de foc, brichete, peleți, cărbune, naftalină, ulei lubrifiant sau antigel și, în același timp, de a-i scăpa din vedere pe traderii străini de țiței și carburanți fără sedii permanente în România.
Anul trecut, bugetul de stat a încasat din acest impozit circa 465,8 milioane lei, iar pentru anul acesta este așteptată majorarea cu aproape 37% a veniturilor din această sursă, la 636,5 milioane lei, potrivit draftului legii bugetului de stat pe 2025.
Impozitarea se aplică în funcție de codurile CAEN corespunzătoare activităților, principale sau secundare, desfășurate în sectoarele petrol și gaze.
″(...) codurile 4671 - "Comerț cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi și gazoși și al produselor derivate", respectiv 4681 - "Comerț cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi și gazoși și al produselor derivate", 4730 - "Comerț cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate"/4730 - "Comerț cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule", cuprind și bunuri care nu aparțin domeniului petrolier, cum sunt de exemplu: lemnele de foc, brichete, peleți, cărbune, naftalină, ulei lubrifiant, antigel, pentru care contribuabilii respectivi nu ar trebui să fie în sfera de impozitare″, se arată în nota de fundamentare a ordonanței simple de modificare a Codului Fiscal aprobată astăzi de Guvern.
Potrivit acesteia, contribuabilii care obțin venituri din vânzarea combustibililor solizi, naftalinei, uleiului pentru încălzire, petrolului lampant, hidrogenului, produselor lubrifiante și de răcire, în cadrul activităților corespunzătoare codurilor CAEN menționate nu mai datorează impozitul specific de 0,5% pe cifra de afaceri.
″(...) s-a constatat faptul că, față de persoanele juridice străine cu sediu permanent în România, persoanele juridice străine fără sediu permanent în România, care desfășoară activitatea de comercializare în sectoarele petrol și gaze naturale, prin intermediul terminalelor maritime și/sau fluviale, nu au obligativitatea înregistrării ca persoane juridice nerezidente pe teritorului României și, în consecință, nu au obligația să calculeze, declare și plătească impozitul specific pe cifra de afaceri pentru persoane juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale. Persoanele juridice străine consideră că nu fac obiectul impozitului specific pe cifra de afaceri, întrucât au în vedere principiul prevăzut de normele internaționale, respectiv că venitul operațional obținut din România de către o entitate nerezidentă poate fi impozitat în România, numai dacă aceasta are un sediu permanent în România. În fapt, operațiunea de “livrare scriptică” este efectuată din statul în care are rezidența fiscală acea persoană juridică străină, iar în absența înregistrării fiscale pe teritoriul României, ca persoană juridică străină, singura obligație declarativă rămâne în statul unde este înregistrată fiscal″, se mai spune în document.
Potrivit sursei citate, operațiunile comerciale se desfășoară astfel: produsele petroliere sosite pe cale maritimă/fluvială sunt descărcate din nave, în rezervoarele aflate în proprietatea terminalelor maritime și/sau fluviale de pe teritoriul fiscal al României și, ulterior depozitării, în funcție de destinație (livrare internă sau externă), sunt comercializate de către acele persoane juridice străine, obținând venituri din vânzarea mărfurilor pe teritoriul României. Derviciile de depozitare, transvazare, amestec și încărcare către clienți sunt realizate la terminalele maritime și/sau fluviale aflate pe teritoriul fiscal al României, iar contravaloarea acestor servicii sunt facturate direct către persoana juridică straină.
CITEȘTE ȘI UE inițiază un plan de sprijin pentru sectorul auto. Sectorul a fost afectat anul trecut de închideri de fabrici și concedieriActul normativ introduce reguli specifice pentru persoanele juridice străine care, în mod individual sau într-o formă de asociere, livrează bunuri, prestează servicii pe teritoriul României sau livrează bunuri de pe teritoriul României, desfășurând activități în sectoarele petrol și gaze naturale, dar care nu au înregistrat un sediu permanent în România, în ceea ce privește stabilirea obligației de plată a impozitului.
″Impozitul specific pe cifra de afaceri datorat de persoane nerezidente din tranzacțiile prevăzute (...) nu intră în sfera de aplicare a convențiilor de evitare a dublei impuneri încheiate de România cu alt stat″, scrie în ordonanță.
CITEȘTE ȘI Companiile de stat pe profit, inclusiv cele listate, ar putea obține derogări de la restricțiile privind politica salarială. Guvernul și ministerele vor analiza soluții individualeÎn plus, pentru a nu exista riscul neplății impozitului specific pe cifra de afaceri, persoanele juridice străine care desfasoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, care nu au înregistrat un sediu permanent în România, au obligația să constituie suplimentar o garanție de 1 milion de euro.
″Se respectă astfel intenția legiuitorului exprimată în expunerea de motive pentru aprobarea Legea nr. 290/2024, care a stat la baza modificarilor art. 46^2 din Legea 227/2015, ca toate persoanele juridice străine, cu și fără sediu permanent în România, care desfasoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale în România să plătească acest impozit specific″, se menționează în nota de fundamentare.
Nu este limpede dacă activitatea de trading de gaze naturale, inclusiv de import-export, este sau nu supusă impozitului specific pe cifra de afaceri. Codul Fiscal prevede că nu datorează acest impozit ″contribuabilii care desfășoară exclusiv activități de distribuție/furnizare/transport de energie electrică și gaze naturale și care sunt reglementați/licențiați de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei″, și nici cei care, ″în anul precedent, au obținut venituri din activități de distribuție/furnizare/transport de energie electrică și gaze naturale în proporție de peste 95% din veniturile totale″.