România este acuzată de "tăcere completă" în privința investigației privind eșuarea navei Queen Hind în noiembrie 2019, care a dus la moartea a peste 14.000 de oi, se arată într-un articol apărut în publicația britanică Guardian.
Salvatorii care s-au grăbit spre nava care se scufunda, care părăsise în noiembrie 2019 Portul Midia din România, au reușit să salveze doar 228 din totalul de 14.600 de oi, dar în cele din urmă doar 180 de oi au supraviețuit, scrie Agerpres.
Anul trecut, premierul român Ludovic Orban s-a angajat, într-un discurs televizat, să oprească "pe termen mediu" exporturilor de animale vii. Totuși, de la dezastrul provocat de nava Queen Hind, peste două milioane de animale vii au fost exportate din România, majoritatea în Africa de Nord și Orientul Mijlociu.
Autoritățile de la București susțin că vasul era încărcat cu 10% sub capacitate și animalele "erau sănătoase din punct de vedere clinic și apte pentru transport" dar activiștii de mediu spun că nava era supraîncărcată iar acest aspect a dus în cele din urmă la scufundarea a mii de oi în Marea Neagră.
Singura informația care a apărut după scufundarea navei, de la firma angajată să scoată oile din apă, a fost descoperirea la bord a unor compartimente secrete unde erau animale moarte.
Săptămâna aceasta, Ministerul Transporturilor din România a precizat pentru Guardian că investigațiile sunt finalizate, iar un rezumat al raportului va fi publicat pe site-ul instituției. De asemenea, oficialii au precizat că obiectivul investigației tehnice a fost stabilirea problemelor de siguranță maritimă și prevenirea viitoarelor accidente, "și nu stabilirea vinovăției persoanelor implicate".
Legislația UE prevede că investigațiile în accidentele maritime trebuie raportate integral în termen de 12 luni, dar, dacă nu este posibil un raport complet în acest interval de timp, atunci "un raport interimar trebuie publicat în termen de 12 luni de la incident".
"Ei au promis o investigație încrucișată pentru a afla ce s-a întâmplat și, de atunci, tăcere completă", a afirmat Gabriel Păun, directorul pentru UE al organizației Animals International.
Publicația britanică a contactat MGM Marine Shipping, compania din spatele Queen Hind, și ei au dezmințit existența unor compartimente secrete la bord. De asemenea, au precizat că procedurile companiei nu s-au schimbat de la accident.
"Nimic nu s-a schimbat, nu vreau să mai vorbesc despre acest vas, vreau să uit totul despre el", a spus la telefon un reprezentant al companiei, înainte de a închide.
Un audit realizat de Comisia Europeană în legătură cu Romania, în perioada septembrie - octombrie 2019, menit să evalueze bunăstarea animalelor în timpul transportului cu vapoare către țări din afara UE, a ridicat multiple temeri, inclusiv "lipsa generală a registrelor în sistemele de control, pentru asigurarea bunăstării animalelor în timp ce sunt transportate pe apă către țări din afara UE".
"Nu există dovezi ale verificărilor care să confirme că animalele sunt apte pentru a-și continua călătoria. Absența procedurilor documentate, a registrelor și a sprijinului veterinarilor oficiali în verificarea navelor furnizează asigurări reduse privind eficiența celor mai multe controale efectuate", se arată în raport.
"Accidentul navei Queen Hind este un exemplu clasic al eșecului intrinsec al sistemului. Uniunii Europene îi place să se laude că este lider global în bunăstarea animalelor, dar încă are mâinile murdare din cauza acestei industrii crude", a apreciat Reineke Hameleers, directorul organizației Eurogroup for Animals.
O investigație realizată de Guardian a arătat că există o probabilitate de două ori mai mare ca navele care transportă animale să sufere "pierderi totale" dacă se scufundă sau eșuează, decât vasele de transport standard. Queen Hind era operațională de 39 de ani la momentul dezastrului.
Mary Pană, președintele Asociației Crescătorilor și Exportatorilor de Ovine, Caprine și Porcine din România, a declarat: "Concurența UE cu Australia și Noua Zeelandă este acută. Accidente navale ni se întâmplă și nouă, și lor. Dar acestea sunt accidente ... am încrede că CE (Comisia Europeană) va găsi un mod eficient de a schimba actuala legislație astfel încât animalele să aibă condiții mai bune în ceea ce privește reproducția, transportul și sacrificarea".
Activiștii de mediu se plâng că de la dezastru s-au schimbat prea puține lucruri în scopul îmbunătățirii standardelor de bunăstare pentru animalele vii exportate.
"Acestea nu sunt nave de cinci stele. Am petrecut o perioadă pe un vapor de transport și condițiile nu s-au îmbunătățit, există întotdeauna probleme imense care apar, și nu există nici măcar un singur transport în care să nu moară animale", a declarat Păun.
Vasile Deac, veterinar și proprietar al unei companii care se ocupă cu exportul de animale vii, avertizează că interzicerea exporturilor de animale vii va afecta mijloacele de trai ale fermierilor români.
"Exportul de animale vii este foarte important pentru fermierii români. Dacă nu ar exista piețe de export, fermierii nu ar avea unde să-și vândă animalele și ar înregistra pierderi majore", susține Deac.
Acesta adaugă: "Pentru mine, ca exportator, este foarte important să văd navele pe care sunt transportate animale care sunt trimise la export. Ceea ce s-a întâmplat cu nava Queen Hind a fost un accident, nu a fost făcut intenționat".
Nava Queen Hind, sub pavilion Palau, de 3785 tdw, încărcată cu 14.600 de oi și un echipaj de 22 de marinari de naționalitate siriană, s-a scufundat parțial pe bordul drept, în noiembrie 2019, în bazinul Portului Midia, după ce a plecat de la cheu.