De astăzi, pașaportul simplu electronic va fi trimis, gratuit, la orice adresă de pe teritoriul României, dacă este solicitat astfel.
”În prezent, pașapoartele simple electronice sunt livrate doar la adresa de domiciliu a solicitanților, în schimbul contravalorii de 15,00 lei (TVA inclus). Însă, începând cu data de 1 ianuarie 2025, cetățenii care vor solicita eliberarea unui pașaport simplu electronic vor avea posibilitatea de a opta, la momentul depunerii cererii, pentru livrarea acestuia, gratuit, la orice adresă de pe teritoriul României. Acest serviciu nu determină modificări ale costului pașaportului simplu electronic, contravaloarea acestuia rămânând neschimbată”, a transmis Ministerul de Interne.
Cetățenii vor putea solicita livrarea pașaportului simplu electronic nu doar la adresa de domiciliu, ci la orice altă locație convenabilă aleasă.
”Această măsură este adaptată nevoilor cetățenilor și continuă demersurile de modernizare și digitalizare a serviciilor publice oferite de structurile de pașapoarte, cu sprijinul Companiei Naționale „Imprimeria Națională” – S.A., având ca obiectiv principal reducerea timpului și a efortului necesar pentru obținerea pașapoartelor românești. Solicitanții de pașapoarte simple electronice care vor depune cererile în data de 03 ianuarie 2025, vor putea ridica documentele de călătorie de la ghișeele de pașapoarte începând din data de 10 ianuarie 2025 sau, în funcție de opțiunea acestora, vor putea beneficia, fără niciun cost, de serviciul de expediere la orice locație indicată în momentul depunerii cererii, astfel cum am precizat mai sus”, a mai trasmis sursa citată.
Costul pentru eliberarea unui pașaport simplu electronic pentru persoanele care au împlinit vârsta de 12 ani este de 258 lei, iar costul unui pașaport simplu electronic pentru persoanele care nu au împlinit vârsta de 12 ani este 234 lei.
De asemenea, legea promulgată de către șeful statului vizează posibilitatea ca datele biometrice și datele cetățenilor români să fie preluate o singură dată de personalul consular, la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României, dar să poată fi utilizate atât pentru eliberarea pașaportului simplu electronic, cât și pentru eliberarea titlului de călătorie sau a cărții electronice de identitate, conform solicitărilor adresate de cetățenii români.
CITEȘTE ȘI FOTO Lisabona, un oraș care moare din cauza propriului succesÎntrucât au existat situații în care hotărârile instanțelor de judecată de suplinire a acordului unuia dintre părinți pentru eliberarea pașaportului minorului lasă loc de interpretări, nefiind clar dacă suplinirea a avut în vedere eliberarea unui singur document de călătorie sau eliberarea pașapoartelor până la dobândirea de către minor a capacității de exercițiu, prin acest act normativ este reglementat ca eliberarea succesivă a mai multor pașapoarte simple electronice pentru minori să se efectueze numai dacă în cuprinsul hotărârii judecătorești sau al ordonanței președințiale de suplinire a acordului unuia dintre părinți, instanța a stabilit, în mod expres, acest aspect, scrie News.ro
Totodată, sunt reevaluate situațiile excepționale în care cetățenii români vor putea deține, concomitent, fie un pașaport simplu electronic și un pașaport simplu temporar valabile, fie două pașapoarte simple electronice valabile, precum și obligațiile ce le revin acestora. De asemenea, se prevede anularea informatică a pașapoartelor eliberate anterior persoanelor care au pierdut cetățenia română, în situația în care acestea nu au respectat obligația legală de a preda documentele de călătorie în termen de 5 zile de la data pierderii cetățeniei. Potrivit proiectului, Direcția Generală de Pașapoarte este autoritatea care ține evidența cetățenilor români cu domiciliul în străinătate.
Astfel, „cetățenii români pot deține, concomitent, un pașaport simplu electronic și un pașaport simplu temporar valabile: a) în situațiile prevăzute la art.17¹ alin. (1) lit. c), atunci când pașaportul simplu electronic a fost depus pentru obținerea unor vize; b) în situația în care se probează, cu documente, necesitatea deplasării cetățeanului român în străinătate, în perioada în care pașaportul simplu temporar este depus pentru obținerea unor vize”, conform legii promulgate.
În plus „cetățenii români pot deține, concomitent, două pașapoarte simple electronice valabile, numai în următoarele situații: a) când titularul declară în scris că urmează să călătorească în state între care există stare de beligeranță ori conflict diplomatic și are aplicată în pașaportul simplu electronic o ștampilă ori o viză eliberată de statul cu care țara în care călătorește se află în conflict; b) când titularul deține pașaport simplu electronic, dar, ca urmare a epuizării filelor destinate aplicării vizelor, călătoria în statele pentru care este necesară aplicarea acestora nu mai este posibilă”, mai indică sursa citată.
„Cetățenii români care sunt, concomitent, titulari ai unui pașaport simplu electronic și ai unui pașaport simplu temporar valabile au obligația ca, în termen de 5 zile de la încetarea situațiilor prevăzute la art. 17¹ alin. (1) lit.c) sau, după caz, de la întoarcerea în țară, să predea autorităților competente unul dintre cele două pașapoarte valabile deținute. (4) Cetățenii români care sunt, concomitent, titulari ai două pașapoarte simple electronice valabile, au obligația ca, în termen de 5 zile de la încetarea situațiilor prevăzute la alin. (2) sau, după caz, de la întoarcerea în țară, să predea autorităților competente unul dintre cele două pașapoarte valabile deținute”, potrivit legii promulgate.