China construiește un mega port

China construiește un mega port
scris 19 ian 2024

China construiește un mega port pe coasta Pacificului, în Peru, pentru a dezvolta puternic comerțul cu America de Sud, acesta urmând să fie inaugurat la sfârșitul acestui an, transmite Reuters.

Portul de apă adâncă, construit printr-o investiție de 3,5 miliarde de dolari, va oferi Chinei o poartă directă către regiunea bogată în resurse, scrie News.ro.

Urmărește-ne și pe Google News
FOTO Noua reședință oficială amenajată de RA-APPS îi este destinată liderului Camerei Deputaților, Alfred Simonis - surse CITEȘTE ȘI FOTO Noua reședință oficială amenajată de RA-APPS îi este destinată liderului Camerei Deputaților, Alfred Simonis - surse

În ultimii zece ani, Beijingul a devansat Statele Unite ca cel mai mare partener comercial pentru America de Sud, cumpărând soia, porumb și cupru.

Portul, deținut majoritar de firma de stat chineză Cosco Shipping, deschide o nouă filă, urmând să fie primul controlat de China în America de Sud.

Acesta va putea găzdui cele mai mari nave de marfă, care se pot îndrepta direct spre Asia, reducând timpul de călătorie cu două săptămâni pentru unii exportatori.

Beijingul și Lima speră că Chancay va deveni un hub regional, atât pentru exporturile de cupru din națiunea peruană, cât și pentru soia din vestul Braziliei, care traversează în prezent Canalul Panama sau ocolește Atlanticul înainte de a ajunge în China.

”Megaportul Chancay își propune să transforme Peru într-un nod portuar și comercial strategic între America de Sud și Asia”, a declarat ministrul peruan al Comerțului, Juan Mathews Salazar, pentru Reuters.

Făcând parte din proiectul ”O centură un drum” vechi de un deceniu, noul port întruchipează provocarea cu care se confruntă Statele Unite și Europa, în timp ce încearcă să contracareze influența crescândă a Beijingului în America Latină.

Puterea comercială a Chinei a ajutat-o să câștige aliați și influență în forumurile politice, financiare și tehnologice.

Construcția completă a început în 2018, la Chancay, la aproximativ 80 de kilometri la nord de Lima.

Prima fază a Chancay este programată să fie finalizată în noiembrie 2024.

Președintele chinez Xi Jinping, așteptat în Peru pentru un summit de Cooperare Economică Asia-Pacific (APEC), în noiembrie, ar putea inaugura portul, a declarat o sursă diplomatică din Lima.

Ambasada Chinei din Lima nu a răspuns întrebărilor Reuters.

Cine este \ CITEȘTE ȘI Cine este "Șeful", singura persoană de care ascultă excentricul președinte al Argentinei. Nimeni nu ajunge la Javier Milei fără să treacă mai întâi pe la ea

”Face parte din noul Drum al Mătăsii din China”, a declarat Mario de las Casas, director de afaceri corporative pentru Cosco Shipping, care deține o participație de 60% în port. Restul este controlat de compania minieră locală Volcan, în care Glencore deține o participație.

Jose Adriano da Silva, un antreprenor agricol din statul Acre din vestul Braziliei, care a vizitat portul, a declarat că proiectul va accelera dezvoltarea regională. El a spus că sunt în desfășurare discuții între oficialii peruvieni și brazilieni pentru a rezolva provocările legate de transportul terestru.

Guvernul din Peru plănuiește o zonă economică exclusivă în apropierea portului, iar Cosco vrea să construiască un centru industrial lângă Chancay, pentru a procesa materii prime care ar putea include cereale și carne din Brazilia, înainte de a le expedia în Asia.

Ambasadorul Braziliei în Peru, Clemente Baena Soares, a declarat că există planuri pentru întâlniri între oficiali la începutul acestui an, pentru a încerca să rezolve obstacolele logistice, sanitare și birocratice de la graniță, astfel încât camioanele braziliene să poată ajunge mai ușor în port.

”Este o oportunitate pentru producția de cereale și carne, în special din Rondonia, Acre, Mato Grosso și Amazonas, să meargă în Asia prin portul Chancay”, a spus Soares, care a vizitat și Chancay în septembrie, numind patru state din vestul Braziliei.

”(Afacerile braziliene) sunt încântate de posibilitatea de a nu mai folosi Canalul Panama pentru a-și duce mărfurile în Asia”.

El a adăugat că ar trebui să existe investiții într-un drum existent, cunoscut sub numele de Autostrada Interoceanică, care trece de la sud, în Peru, prin Anzi până în Brazilia, pentru a îmbunătăți rutele de transport.

O legătură feroviară mult discutată a rămas în faza de studiu, a spus el.

Gigantul Tata Steel închide furnale și taie 3.000 de locuri de muncă în Marea Britanie CITEȘTE ȘI Gigantul Tata Steel închide furnale și taie 3.000 de locuri de muncă în Marea Britanie

TRANSFORMARE MAJORĂ

China a depășit Statele Unite în ceea ce privește comerțul în America de Sud și Centrală în timpul  președinției lui Donald Trump, în ciuda faptului că administrația sa a avertizat regiunea despre pericolele de a se apropia prea mult de Beijing.

Sub președintele Joe Biden, decalajul s-a mărit, în ciuda încercărilor de a inversa tendința.

Oficialii americani adoptă acum o abordare diferită, susținând că Statele Unite oferă regiunii și alte lucruri dincolo de comerț, inclusiv investiții în industriile de înaltă tehnologie.

”Cred că folosirea comerțului pentru a evalua influența Chinei nu este o modalitate exactă”, a declarat Juan Gonzalez, consilier la Casa Albă și director principal pentru emisfera vestică al Consiliului Național de Securitate, la Buenos Aires.

”Suntem încrezători în capacitatea noastră de a concura cu China”, a adăugat el, îndemnând guvernele regionale să se asigure că nu există ”condiții politice” legate de comerțul cu Beijingul.

Beijingul spune că comerțul și investițiile sale în America Latină sunt câștigătoare pentru ambele părți.

Aproximativ 150 de țări au aderat la proiectul ”o centură un drum” cu China, inclusiv 22 din America Latină.

Schimbarea de-a lungul a zece ani este puternică. Acum un deceniu, Peru, al doilea mare producător de cupru, a tranzacționat puțin mai mult cu Statele Unite decât China.

Acum, China are un avans de peste 10 miliarde de dolari în comerțul bilateral, arată cele mai recente date anuale.

Această tendință se manifestă în regiune. Reuters a intervievat două duzini de oficiali, lideri de afaceri și experți în comerț, efectuând o analiză a datelor comerciale pe zece ani, dezvăluind modul în care cheltuielile pentru infrastructură ale Chinei își consolidează rolul de partener cheie în comerț și investiții pentru America de Sud, sfidând o încetinire economică la nivel național și avertismentele SUA cu privire la diplomația capcanei datoriilor.

O parte din schimbare este pragmatică. China, cu creștere rapidă, are nevoie de cupru și litiu din Anzii Americii de Sud, împreună cu porumbul și soia din câmpiile din Argentina și Brazilia. Dar avansul său comercial tot mai mare - aproximativ 100 de miliarde de dolari în America de Sud în cele mai recente date anuale, aduce o influență suplimentară.

Beijingul a îmbunătățit în ultimul an legăturile cu Uruguay și Columbia la ”parteneriate strategice” - aceasta din urmă fiind o aliată a SUA.

Președintele Argentinei, Javier Milei, cândva extrem de critic față de China, și-a atenuat poziția de la preluarea mandatului luna trecută, reflectând importanța Beijingului pentru economia lovită de criză. China este cel mai mare cumpărător de soia și carne de vită din Argentina și are o linie de schimb valutar în valoare de 18 miliarde de dolari cu țara, pe care guvernul Argentinei, care nu are numerar, a folosit-o pentru a-și plăti datoria, inclusiv cu Fondul Monetar Internațional (FMI).

O nouă companie românească intră în insolvență CITEȘTE ȘI O nouă companie românească intră în insolvență

”Ultimul lucru de care au nevoie dragii noștri prieteni argentinieni în aceste vremuri dificile este să piardă sprijinul unui partener important precum China”, a scris ambasadorul chinez în Columbia pe platforma de socializare X, după inaugurarea lui Milei.

Comerțul cu Peru

​Comerțul Peru cu China s-a dublat în ultimul deceniu, la 33 de miliarde de dolari în 2022, datorită creșterii exporturilor de cupru, în timp ce comerțul său cu Statele Unite a stagnat.

China a investit aproximativ 24 de miliarde de dolari în minele peruane, rețeaua electrică, transport și generarea de energie hidroelectrică în aceeași perioadă.

Exporturile către China au crescut cu 9,3% în primele unsprezece luni ale anului trecut, arată datele guvernamentale, mai rapid decât creșterea cu 5,3% a exporturilor către Statele Unite.

Peru are un excedent comercial de 9,4 miliarde de dolari cu China și un deficit de 1,3 miliarde de dolari cu Statele Unite.

Președintele Peru, Dina Boluarte, s-a întâlnit cu președintele chinez Xi în noiembrie, la forumul de Cooperare Economică Asia-Pacific (APEC) de la San Francisco. Ei au discutat despre portul Chancay, despre care Boluarte a spus că este ”un impuls semnificativ pentru comerțul liber și noile investiții chineze”.

Asta a venit după o discuție incomodă la Washington cu Biden, căreia nu i s-a acordat statutul de întâlnire bilaterală completă.

”China profită de absența noastră și aceasta este o problemă reală”, a spus Eric Farnsworth, fost consilier la Casa Albă și oficial al Departamentului de Stat, care este acum expert în America Latină la Consiliul Americilor și Societății Americi.

El a spus că portul a consolidat poziția puternică a Chinei în Peru și a creat ”un punct de pârghie” în regiune.

”Acum vin directori de afaceri sau bancheri, cu proiecte mari ascunse sub centură”, a spus Juan Carlos Capuñay, fostul ambasador al Peruului în China.

”NOU TEREN DE LUPTĂ PENTRU MINERALE”

Proiectul ”o centură un drum” s-a confruntat cu respingere în Asia și Europa, Italia s-a retras recent din inițiativă, în timp ce datoriile neperformante datorate Chinei au crescut.

În America Latină, proiectele din Argentina până în Venezuela s-au confruntat cu blocaje.

Diplomații și experții comerciali au avertizat, de asemenea, că portul Chancay va avea succes numai dacă infrastructura regională, inclusiv drumurile și căile ferate, s-ar îmbunătăți pentru a permite mărfurilor să ajungă acolo, inclusiv cereale din Brazilia.

În prezent, Autostrada Interoceanică, un coridor rutier puțin folosit de aproximativ 2.600 de kilometri, în cinci secțiuni, construită cu mai bine de un deceniu în urmă, leagă Coasta Pacificului din sudul Peru de statul Acre din Brazilia.

”Problema de astăzi este lipsa conexiunilor regionale, ceea ce este foarte complex pentru succesul proiectului”, a declarat Fernando Reyes Matta, fost ambasador chilian în China.

Cu toate acestea, mai mulți oameni au spus că ascensiunea Chinei în America de Sud se solidifică, în ciuda acestor factori contrari, regiunea fiind disperată după finanțare și valută străină.

Un înalt diplomat european cu sediul în America de Sud a declarat că decalajul mare în finanțarea infrastructurii din regiune a făcut dificil ca Statele Unite să preseze guvernele locale să refuze banii chinezi.

Între timp, interesul global a crescut pentru resursele Americii de Sud, cum ar fi litiul, cuprul și cerealele.

”America Latină a devenit un nou teren de luptă pentru acele minerale, între Statele Unite, Europa și China”, a spus el.

viewscnt
Afla mai multe despre
china
port
peru
pacific