Serviciul online de ridesharing, prin care proprietarul unei mașini care pleacă din localitate intră în prealabil în legătură cu o altă persoană și se înțeleg să călătorească împreună în aceeași direcție, împărțind costul de transport, va fi legiferat de Parlament. Astăzi, în România, nu există vreun text de lege care să se refere explicit la acest serviciu.
Prin legiferare, șoferul și pasagerul vor fi însă obligați să anunțe Poliția, la cerere, despre data călătoriei, punctul de plecare și destinația, precum și să transmită datele de identificare.
În legislația românească, termenul de ridesharing va fi tradus în "co-voiajare" și definit ca activitatea de transport fără scop lucrativ, desfășurată între persoane fizice independente, care presupune utilizarea în comun, fără scop profesional, a unui autovehicul cu cel mult 9 locuri, de către un conducător auto și de unul sau mai mulți pasageri care călătoresc în aceeași direcție, cu condiția că deplasarea să fie efectuată de către conducătorul auto în scop personal, iar conducătorul auto împreună cu pasagerul sau pasagerii împart exclusiv costurile deplasării propuse.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Astăzi, prețul cursei este indicat de șofer pe platforma de conectare cu pasagerul.
Și platforma digitala de co-voiajare este definită ca un spațiu online, inclusiv website sau aplicație mobilă, administrat de un furnizor independent, care permite înregistrarea ca utilizatori a potențialilor conducători auto sau pasageri care intenționează în mod individual să efectueze deplasări în nume și pe cont propriu cu împărțirea costurilor aferente, cu condiția respectării unor termeni și condiții aplicabile tuturor utilizatorilor în ceea ce privește utilizarea platformei respective.
Transportul public de persoane fără autorizație este interzis în continuare, dar cu o excepție pentru această activitate de co-voiajare.
"Este interzis trasportul public, contra cost, de persoane cu un autoturism, fără a deține pentru acesta, după caz, autorizație taxi valabilă sau copie conformă valabilă, cu excepția activității de co-voiajare", stabilește proiectul.
Documentul este redactat în contextul în care taximetriștii încearcă să elimine de pe piață mașinile care transportă fără autorizație persoane care nu au nicio legătură cu șoferul. Recent, taximetriștii din București au pus la punct un plan împotriva celor de la Uber, în care comandă prin aplicație o mașină și, în timp ce sunt transportați unde au cerut, colegii lor cheamă poliția, care îi așteaptă pe șoferii Uber pentru a-i întreba dacă au autorizație.
Compania americană Uber, care le pune la dispoziție utilizatorilor de smartphone-uri un serviciu de transport alternativ taxiurilor prin intermediul unei aplicații mobile, a intrat pe piața din București în februarie anul trecut.