Noile modele de autovehicule trebuie să treacă începând de astăzi nu doar testele de mediu din laborator, ci și o serie de verificări privind emisiile generate în condiții reale de conducere, nu doar de laborator, înainte să poată circula pe drumurile europene.
Noul sistem a fost amintit ieri de Comisia Europeană.
Sistemul este introdus în contextul în care Volkswagen a plătit aproximativ 22 de miliarde de dolari amendă în Statele Unite, pentru că a echipat mașinile diesel cu computere care înșelau controalele americane antipoluare. Demascat de autorități datorită unui ONG, gigantul auto cu 12 mărci, printre care Audi, VW și Porsche, a recunoscut, la sfârșitul lui 2015, că a echipat 11 milioane dintre mașinile sale cu un program care minimaliza nivelul real al emisiilor de gaze nocive în cursul controalelor.
Scandalul a ajuns și în Europa.
Compania a fost nevoită să recheme aproximativ 600.000 de mașini în service, în SUA, iar șapte directori și ingineri, în total, au fost inculpați.
Acum, verificările emisiilor generate în condiții reale de trafic (real driving emissions - RDE), alături de testele de laborator, ce au fost armonizate la nivel mondial, vor asigura rezultate mai fiabile și vor contribui la redobândirea încrederii în performanța autovehiculelor.
Concret, emisiile de NOx și de particule, care sunt o cauză majoră a poluării atmosferice, vor fi măsurate mai fiabil în condiții reale de conducere (testul RDE). Acest test va completa o procedură nouă, mai realistă de laborator (testul WLTP) pentru toate emisiile, inclusiv de CO2 și legată de consumul de combustibil, precum și de NOx și de alți poluanți atmosferici.
CITEȘTE ȘI Un stoc de peste 300.000 de mașini diesel noi stau nevândute la dealerii din Germania. Nemții se tem că vor fi interzise din cauza poluăriiAmbele tipuri de teste devin obligatorii începând din septembrie 2017 pentru toate modelele noi de autovehicule și vor fi introduse treptat pentru toate autovehiculele noi în perioada 2018-2019.
“O trecere rapidă la autovehicule cu emisii zero este în interesul tuturor, având în vedere riscurile pentru sănătatea publică și mediu aflate în joc. Dar, pentru moment, autovehiculele cu motoare diesel fac parte din viața noastră și trebuie să căpătăm iar încredere în această tehnologie. De aceea existența unor teste noi și mai fiabile pentru autovehiculele noi este esențială. Iar pentru autovehiculele aflate deja în uz, statele membre trebuie să își respecte angajamentele, să pună în practică legislația și să adopte măsuri suplimentare, împreună cu toate părțile interesate, pentru a reduce emisiile flotei existente”, spune Comisarul pentru piața internă, industrie, antreprenoriat și IMM-uri, Elżbieta Bieńkowska.
În cadrul procedurii de verificare a emisiilor în condiții reale de conducere (RDE), emisiile de poluanți sunt măsurate cu ajutorul unor sisteme portabile (PEMS), care sunt atașate pe automobil în condiții reale de conducere pe drum.
“Aceasta înseamnă că automobilul va fi condus în exterior pe drum, în condiții reale de variație aleatoare a unor parametri, precum accelerația, decelerația, temperatura ambiantă și sarcinile utile”, arată Comisia.
CITEȘTE ȘI Producătorii auto vor actualiza softurile a 600.000 mașini diesel în Austria. Sprijin financiar de până la 10.000 euro la cumpărarea unui vehicul electricProcedura RDE nu înlocuiește, ci completează testul de laborator, care a fost, de asemenea, îmbunătățit pentru a reflecta mai bine condițiile reale de conducere, în special pentru a oferi cifre mai realiste privind emisiile de CO2 și consumul de combustibil.
Pe lângă cele două teste de mediu obligatorii, Comisia urmărește revizuirea integrală a sistemului de omologare de tip, un proiect de regulament redactat în replică la la scandalul emisiilor poluante declanșat de Volkswagen în 2015 fiind deja agreat de Consiliul UE.
Potrivit proiectului, CE va putea verifica la fața locului dacă autovehiculele respectă nereguli regulile privind emisiile de noxe și va putea amenda direct producătorii și importatorii de automobile, cu până la 30.000 de euro pentru fiecare vehicul neconform.
Comisia notează că emisiile de poluanți atmosferici reprezintă cea mai importantă cauză legată de mediu a deceselor premature în UE, putând conduce la afecțiuni respiratorii, la costuri importante pentru asistența medicală și la zile lucrătoare pierdute.
Date recente relevă că doar trei poluanți atmosferici (PM 2,5, NO2 și O3) sunt responsabili pentru 400.000 de decese premature pe an în UE, inclusiv aproximativ 70.000 legate direct de dioxidul de azot (NO2). Transportul urban reprezintă, de asemenea, unul dintre motivele pentru care în multe zone urbane sunt încălcate limitele privind poluarea aerului.