Domnule Sebastian Eduard Stoica, vă numărați printre cei mai apreciați notari din București, care sunt principalele trei ingrediente ale succesului în cariera de notar?
Disponibilitate – având în vedere viteza cu care se derulează toate activitățile în prezent și care duce la o comprimare a timpilor personali, am considerat oportun să creez un program flexibil pentru a putea rezolva cât mai multe solicitări, oferind astfel oamenilor un raspuns / soluție adaptată vremurilor în care le trăim.
Pe același principiu am hotărât să extind programul de lucru la final de săptămână, adică sâmbata, pentru a oferi clienților oportunitatea de a rezolva în timpul lor liber tot ceea ce ține de domeniul nostru de activitate.
Comunicare eficientă și clară – întotdeauna am considerat că este foarte important să existe o comunicare eficientă între client și notar, de aceea am pus la dispozitie clienților majoritatea canalelor de comunicare prin intermediul cărora să intre în contact cu noi pornind de la cele tradiționale ( telefonie / e-mail ) și mergând mai departe către cele mai complexe care pot fi întâlnite pe pagina noastră virtuală notariatstoica.ro (chat on-line, diverse formulare de contact, etc.).
Rapiditate în execuția lucrărilor notariale – am ales să formez o echipă numeroasă, aceasta fiind structurată și antrenată pe fiecare ramură a meseriei de notar pentru a ne putea eficientiza munca și timpul prețios al clientului. Această abordare ne oferă avantajul de a fi prompți și exacți în ceea ce facem.
Care este rolul notarului în dinamica pieței imobiliare din România?
Notarul are un rol – cheie, esențial în piața imobiliară. Prin intermediul lui se asigură buna funcționare circuitului civil, de la cele mai simple acte notariale (legalizări de documente, declarații, procuri) până la cele cu complexitate ridicată (contracte, acte de dare în plată, etc.).
Entitatea notarială ușurează și fluidizează activitatea Instanțelor de Judecată și prin intermediul nostru se generează o siguranță a circuitului civil.
Vă dau un exemplu pe care toți l-am trăit lunile trecute – ținând cont de pandemia generată de virusul SARS-CoV2 și de faptul ca am trecut printr-o stare de urgență, biroul nostru a avut program normal de lucru cu publicul, deoarece nu am fost supuși niciunei restricții prevăzute de autorități cu excepția regulilor privind distanțarea socială, tocmai pentru a nu bloca circuitul civil și implicit piața imobiliară.
Care este viziunea dumneavoastră în privința unei piețe imobiliare reglementate și eficiente?
Piața imobiliară are în componența ei mai multe elemente de care trebuie să ținem cont. Pe de o parte aceasta este formată din tranzacții imobiliare având ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru care legea prevede în mod expres forma autentică, ceea ce înseamnă că aceste proceduri sunt perfectate exclusiv de către notar – această cerință legală sporind într-un mod exponențial siguranța actelor încheiate între părți și implicit a efectelor juridice.
Pe altă parte există o categorie de acte juridice pentru care legea nu prevede în mod expres forma autentică, astfel simpla manifestare de voință a părților fiind suficientă pentru încheierea în mod valabil a actului juridic, acestea putând fi semnate direct de părți. Printre aceste acte juridice putem enumăra contractele de închiriere și contractele de comodat, ambele fiind încheiate sub semnatură privată și întâlnite în dinamica pieței imobiliare.
Absența supervizării unui profesionist imparțial în materie de drept poate genera litigii între părți din cauze multiple. De aceea este recomandat ca persoanele care își manifestă interesul de a încheia un astfel de contract, să fie asistate de un avocat sau un notar, aceștia fiind cei care pot asigura aplicarea legii în circuitul civil, respectându-se astfel toate condițiile de fond și de formă a actului juridic.
Cum credeți că se va schimba atitudinea de business a investitorilor imobiliari în perioada post-pandemie?
Am observat că toate societățile au început sa fie mult mai precaute, indiferent de domeniul de activitate. Consider că lucrurile nu au cum să se oprească, dar e greu pentru moment să fim în acelasi punct de dezvoltare a economiei, luând ca punct de reper începutul anului 2020.
Investitorii imobiliari vor fi mult mai atenți și își vor prioritiza investițiile împreună cu cheltuielile pentru a avea în continuare succes și profit.
Care sunt provocarile întâmpinate în activitatea de notar?
Provocarile sunt nenumărate! Fiind un domeniu vast, este plin de încercări, cu o varietate fabuloasă de spețe.
Această meserie este foarte frumoasă și dinamică, din exterior pare monotonă, dar vă asigur ca aparențele pot înșela un ochi neavizat. Funcționarea corectă a unui birou notarial implică multă muncă și dedicare.
Sunt foarte multe lucruri de făcut, atât procedural și fac referire la partea de back office a Notarului Public cât și din perspectiva front office-ului care menține vie relația cu clienții noștri, unde depunem toate diligențele necesare pentru a întelege nevoile lor și a le rezolva eficient cerințele.
Cum se vede, din perpectiva dumneavoastră viitorul profesiei? Credeți că vor fi introduse semnăturile electronice anul acesta?
Consider ca ceea ce facem noi ca notari, nu poate fi inlocuit de tehnologie, și aici o să-mi susțin opinia prin câteva exemple: consimțământul unei persoane nu poate fi exprimat printr-o semnatură electronică. Nu putem identifica partea semnatară dacă ea nu se prezintă în persoană sau reprezentată prin mandatar în fața Notarului, interacțiunea cu aceștia fiind decisivă pentru siguranța procedurii notariale.
Legat de autenticitatea documentelor prezentate în fața Notarului care reprezintă un lucru esențial pentru siguranța circuitului civil, lucru care va dispărea în contextul dat și ținând cont de evoluția tehnologiei pe toate planurile și mai ales pe partea de software care vizează prelucrarea textului și a imaginilor fiind extrem de facil de falsificat, astfel ne aflăm în situația în care ne vom confrunta cu documente credibil “modificate” și semnate digital de către o partea rău intenționată, iar noi ca profesioniști nu o vom reuși să identificăm aceste falsuri neavând elementele de siguranță actuale (sigiliu, timbru sec, semnături, etc.).
Având în vedere cele spuse, o să ne aflăm în situația în care vom fi obligați să considerăm că respectivele documente sunt originale/autentice până la proba contrarie, generând o multitudine de efecte juridice nedorite și bineînțeles litigii.
De aceea în prezent, modalitatea de verificare a părților semnatare și a documentelor în cadrul unui Birou Notarial este bazată pe multe elemente de siguranță, elemente care nu pot fi inlocuite de o simplă semnatură digitală.
Care este rolul noilor tehnologii în arhitectura profesiei de notar?
Tehnologiile avansate au menirea de a ne ușura munca, sunt foarte bune de implementat și recomand tuturor să facă demersuri în acest sens.
În curând o sa avem acces la o platformă comună de lucru implementată de Uniunea Notarilor Publici din Romania, bucurându-ne astfel din plin de beneficiile tehnologiei în munca noastră.
Care sunt sfaturile dumneavoastră pentru tinerii care aleg calea notariatului?
Pentru a deveni notar public, canditatul care își propune să profeseze în acest domeniu va trebui să fie dispus să facă o serie de sacrificii și să-și adapteze modul de viață în așa fel încât să poată promova examenul de admitere în cadrul Institutului Notarial Român și mai apoi examenul de devinitivat.
Ulterior acestui pas, aspirantul va trebui să dea dovadă de continuitate pe toate ramurile profesiei, atât pe parte teoretică cât și pe parte pactică.
Vor avea mult de învățat și datorită nivelului ridicat de informații, aceștia vor avea nevoie de o planificare riguroasă pentru a putea stapâni toată materia teoretică pe care se bazează, ca o completare perfectă, practica întalnită la nivelul biroului notarial.
Un material Legal Marketing