Interviu Laurențiu Stan: Orice afacere trebuie să înceapă prin a-și defini “De ce?”-ul

Interviu Laurențiu Stan: Orice afacere trebuie să înceapă prin a-și defini “De ce?”-ul
Parteneri Profit.ro
Parteneri Profit.ro
scris astăzi, 13:18

Interviu exclusiv oferit publicației „Romanian Legal Awards” de către Laurențiu Stan, CEO Kapital Minds

De ce (ați ales acest domeniu), cât (de proactive sunt companiile în integrarea acestor servicii) și, mai ales, ce va urma?

Urmărește-ne și pe Google News

Opțiunea pentru domeniul financiar a venit în mod firesc, fiind rezultatul unei pasiuni cultivate încă din anii de liceu. Studiile superioare economice au consolidat această pasiune, oferindu-mi cunoștințele necesare pentru a activa în acest domeniu. Ulterior, evaluarea afacerilor mi-a deschis ochii către ceva mai mult decât o estimare statică a valorii; m-a condus către dorința de a ajuta antreprenorii să accelereze creșterea valorii afacerii lor, chiar dacă nu au scopul imediat de a o vinde. De altfel, evaluarea afacerilor implică și o analiză financiară detaliată și o comunicare continuă cu reprezentanții companiilor evaluate, iar concluziile raportului de evaluare necesită, deseori, discuții suplimentare pentru a fi argumentate, ceea ce adaugă o componentă de consultanță în acest proces. Astfel, am descoperit că evaluarea nu este doar o activitate tehnică, ci și una care necesită abilități de comunicare și consultanță.

Evenimente
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
8 noiembrie - Maraton Black Friday
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
28 noiembrie - Profit Financial.forum

Viața mea profesională coincide, în mare măsură, cu antreprenoriatul, având în vedere că am lucrat doar doi ani ca salariat al asociației profesionale a evaluatorilor și câteva luni într-o firmă de evaluare. Am crescut ca antreprenor și profesionist în evaluare desfășurându-mi activitatea în propria firmă, care a crescut de la zero la una dintre cele mai bune din domeniu. În cei aproape 20 de ani de activitate antreprenorială, am trăit și momente frumoase, dar și perioade grele, cum au fost criza financiară din 2008-2009 și pandemia din 2020. Așa am învățat să gestionez orice fel de situație și să lucrez cu oamenii potriviți la momentul potrivit. Deci înțeleg foarte bine provocările unui antreprenor, pentru că am trecut prin asta, iar sfaturile mele nu provin din cărți despre management și leadership.

Am observat de-a lungul timpului că firmele românești apelează la servicii de evaluare și consultanță financiară doar atunci când apare această nevoie, de cele mai multe ori urgentă. Evaluarea activelor sau a afacerii poate însemna doar o bifă pe o listă de ”to do” a antreprenorului pentru a își atinge un obiectiv pe termen scurt. La fel și auditul, consultanța fiscală și alte servicii punctuale din spectrul financiar. Însă se simte și la noi în țară o ușoară schimbare a mentalității antreprenorilor, care nu mai gândesc doar pe termen scurt afacerile lor, ci simt nevoia de o strategie de creștere pe termen lung, de o viziune holistică asupra proceselor din afacerea lor și de instrumente de lucru personalizate, pentru a reuși să se adapteze la tumultul vieții antreprenoriale autohtone.

Am observat că antreprenorii, indiferent de domeniu, se confruntă cu provocări similare, legate de creștere, scalare și optimizare financiară. Kapital Minds, firma pe care am fondat-o și lansat-o în septembrie, anul acesta, s-a născut din nevoia de a oferi un răspuns personalizat la aceste provocări. Misiunea noastră este să fim mai mult decât simpli consultanți. Vrem să fim un partener de încredere, care să însoțească antreprenorii pe tot parcursul călătoriei lor, de la ideea inițială până la consolidarea afacerii. Credem că fiecare afacere are un potențial uriaș, iar rolul nostru este să îl deblocăm și să îl maximizăm.

După aproape două decenii de activitate ca evaluator și 15 ani de specializare în evaluarea afacerilor și activelor intangibile, prezentul vă definește prin două concepte inovatoare în România: Value Growth și Exit Planning Advisory. Cum arată „cartea Dumneavoastră de vizită” prin prisma celor două concepte?

Într-adevăr, odată cu lansarea Kapital Minds, „cartea mea de vizită” se completează cu două concepte inovatoare în România: Value Growth și Exit Planning Advisory, o completare firească a serviciilor de evaluare pe care le-am oferit și le vom avea, în continuare, în portofoliu. Este, de fapt, o abordare integrată a valorii unei companii, care ține cont de un aspect esențial: obiectivele personale pe temen lung ale antreprenorului, proprietarul afacerii. Tendința antreprenorilor este să se axeze pe creșterea veniturilor și a profitului, pe dezvoltarea afacerii, neglijând, de cele mai multe ori, anumite nevoi personale esențiale, cum ar fi timpul petrecut alături de familie și prieteni, îndeplinirea obiectivelor personale și familiale sau adevărata libertate financiară.

O afacere pornește de la o idee. Dacă ai avut o idee de business, tot tu te vei ocupa la început și de implementarea acesteia. Sunt antreprenori foarte buni în ceea ce fac, în domeniul de activitate pe care l-au ales. Însă nimeni nu poate avea convingerea că se pricepe la toate – la modul operațional de a implementa ideea de afacere, la metode de a atrage clienți noi, la dezvoltarea unor programe informatice sau la formalizarea unor sisteme și proceduri de lucru. De cele mai multe ori, strategia de creștere a valorii face mai ușoară trecerea business-ului tău la urmatoarea etapă, în care tu ești implicat mai puțin sau deloc.

Pe termen scurt, avantajul de a avea lângă tine un consilier pentru creșterea valorii este că ai pe cine să întrebi atunci când nu știi ceva. Și nu este puțin lucru ca atunci când ai nevoie de sfaturi de la un avocat bun sau de la un finanțist de încredere să formezi numărul consilierului tău, aflat în lista de favorite, bineînțeles, iar el să vină împreună cu ei la tine la birou în cel mai scurt timp posibil. Îl va bucura să facă asta, pentru că va fi lângă tine pe tot parcursul creșterii afacerii tale și va ști tot timpul cum să se folosească de sfaturile celorlalți profesioniști pentru a îți face viața mai ușoară. El este un fel de jurnal interactiv al afacerii tale, care va implementa și monitoriza planul strategic trasat inițial, iar când vei decide că este timpul să lași pe altcineva să îți continue munca, va fi deja sfetnicul tău de încredere și un bun promotor al afacerii în fața cumpărătorului.

Chiar dacă nu ai avut lângă tine de la început un consilier pentru creșterea valorii și ai o oportunitate de vânzare, cel mai sănătos este să nu încerci să gestionezi singur procesul de exit. Este mai înțelept să apelezi la un consultant cu experiență în astfel de evenimente importante din viața ta și a afacerii tale. Acesta, chiar dacă nu a fost în afacere înainte de decizia ta de a vinde, cunoaște deja perspectiva cumpărătorului și aspectele pe care le urmărește la o afacere în care vrea să investească și poate facilita semnificativ procesul de due dilligence necesar în astfel de situații. De asemenea, înțelegând în detaliu afacerea ta, poate oferi recomandări valoaroase pentru alegerea cumpărătorului ideal și vânzarea la un preț favorabil.

Prin planificarea anticipată, se poate crește atractivitatea și profitabilitatea afacerii și se pot reduce riscurile care pot afecta valoarea afacerii și obținerea unui preț bun. Prin planificare strategică, proprietarii de afaceri se asigură că obiectivele lor personale și financiare sunt aliniate cu obiectivele și viziunea afacerii și că au o foaie de parcurs clară și realistă pentru a le atinge. Astfel, antreprenorii se pot pregăti pentru tranziție și următoarea perioadă a vieții lor, asigurându-și veniturile, stilul de viață dorit și explorând noi oportunități.

De asemenea, se pot anticipa și atenua potențialele provocări și obstacole care pot apărea în timpul procesului de exit, cum ar fi litigiile, problemele de reglementare și conformare, precum și aspectul emoțional al acestei etape importante din viața unui antreprenor.

Proprietarul poate asigura continuitatea și stabilitatea afacerii prin dezvoltarea și păstrarea angajaților și managerilor cheie și prin transferul cunoștințelor și abilităților esențiale pentru succesul noului proprietar. Astfel, afacerea nu va depinde de el și se va elimina acest risc pentru un eventual cumpărător.

Indiferent dacă intenționezi să ieși din afacere în viitorul apropiat sau îndepărtat, planificarea strategică a ieșirii este un pas vital pe care ar trebui să îl iei în considerare încă de timpuriu.

Ca urmare, mi-am propus să îi fac pe antreprenorii români să înțeleagă că un consultant de încredere este un partener strategic care îi poate ajuta să își atingă obiectivele și să își maximizeze succesul. Vreau ca ei să fie conștienți de toate instrumentele posibile pentru creșterea valorii propriei afaceri, având alături, în această călătorie, consultanți de încredere, “o echipă de profesioniști în echipă”, așa cum îmi place să spun. Îmi doresc să vadă valoarea pe care consilierii pentru creșterea valorii o pot adăuga afacerii lor pe termen scurt, mediu și lung. Vreau ca peste 10 ani, cel puțin 8 din 10 antreprenori să știe clar care sunt cele mai bune opțiuni de exit din propria afacere și să fie pregătiți deja pentru oricare dintre acestea. Îmi doresc să transform consultanța pentru creșterea valorii afacerii și planificarea exitului într-o profesie la noi în țară, așa cum a devenit de ani buni în Statele Unite ale Americii.Și vreau ca valoarea acestei țări să crească odată cu cea a firmelor românești.

România este un stat care încă își educă apetitul spre strategiile de creștere și, acolo unde este cazul, de exit. O mentalitate de business sănătoasă. În opinia unui specialist, care este raportul dintre business-urile active, care au sub lupă aceste strategii și business-urile care navighează „din instinct”, fără o strategie și fără o direcție clară de dezvoltare?

O estimare precisă a raportului dintre cele două categorii de businessuri în România este dificil de obținut, deoarece lipsesc datele consolidate. Nu cred că antreprenorii români au fost întrebați vreodată dacă au o strategie de creștere formalizată și implementată, dar este o bună întrebare pentru următorul studiu cu privire la mediul de afaceri pe care echipa Kapital Minds îl va realiza.

Practicile de evaluare periodică și planificare strategică sunt mai frecvente în rândul companiilor mari, comparativ cu IMM-urile. Unele sectoare, precum cel financiar sau cel al tehnologiei informației, au adoptat mai rapid practicile de planificare strategică, însă majoritatea IMM-urilor navighează „din instinct”. Companiile mici și mijlocii, adesea conduse de proprietarii acestora, tind să ia decizii bazate mai mult pe intuiție și experiență anterioară decât pe analize de piață detaliate. Odată cu creșterea nevoii de fonduri pentru dezvoltarea afacerii, antreprenorii sunt motivați să apeleze la evaluarea periodică a propriei afaceri și la punerea în aplicare a unor proceduri de lucru standardizate, pentru că investitorii pun accent pe astfel de demersuri atunci când li se solicită aportul financiar într-o companie. Evaluarea poziției financiare și competitive a devenit o practică în rândul companiilor care își propun să atragă finanțare externă sau să se pregătească pentru o eventuală vânzare. Spre exemplu, băncile, în special cele care finanțează proiecte mai mari, solicită adesea astfel de evaluări înainte de acordarea creditelor. Perioadele de criză economică pot accelera adoptarea de practici de evaluare și planificare strategică, pe măsură ce companiile caută modalități de a-și îmbunătăți reziliența.

Ca o concluzie personală, deși nu există o statistică exactă, se poate afirma că în România există, încă, un decalaj semnificativ între companiile care au implementat strategii de creștere pe termen lung și cele care încă funcționează pe baza instinctului antreprenorial. Cu toate acestea, tendința este una pozitivă, iar tot mai multe companii recunosc importanța acestor practici pentru succesul pe termen lung.

În ultima perioadă observăm o adevărată cultură antreprenorială. Din ce în ce mai mulți tineri doresc să obțină această titulatură, fără o conștientizare în prealabil. Din acest punct, orice idee inovatoare se luptă cu piața concurențială. Cum încadrați acest trend și care sunt etapele pe care un antreprenor trebuie să le urmeze pentru ca business-ul său să fie aliniat cu această piață?

Într-adevăr, asistăm la o creștere semnificativă a spiritului antreprenorial, în special în rândul tinerilor, ceea ce este de bun augur. Entuziasmul și dorința de a-și construi propriul business sunt admirabile, însă este esențial ca această pasiune să fie însoțită de o pregătire adecvată și de o înțelegere a provocărilor pe care le implică antreprenoriatul. Ideea de a încerca, chiar dacă riscul de eșec există, este una sănătoasă. Însă, pentru a maximiza șansele de succes, este crucial să te informezi, să înveți de la cei cu experiență și să fii flexibil în abordarea propriei strategii de afaceri. Antreprenoriatul nu este o cursă de sprint, ci un maraton care necesită reziliență, adaptabilitate și o doză sănătoasă de perseverență. A construi o afacere de succes nu se reduce doar la o idee inovatoare. Este nevoie de o planificare strategică atentă, de o înțelegere profundă a pieței, de abilități de management și de o echipă solidă și talentată. În plus, este important să fii pregătit să muncești din greu și să investești timp și resurse în dezvoltarea afacerii tale, Da, antreprenoriatul este o călătorie plină de satisfacții, dar și de provocări. Pentru a avea succes, este esențial să te informezi, să înveți de la cei mai buni, să fii flexibil, să muncești din greu și să ai grijă de tine.

Orice afacere trebuie să înceapă prin a-și defini “De ce?”-ul. Tânărul antreprenor își aliniază, mai întâi, propria afacere cu piața specifică, începe prin a identifica problema reală pe care produsul sau serviciul oferit o poate rezolva. Apoi, analizează concurența, identifică toate categoriile de clienți țintă și înțeleage nevoile și preferințele acestora. Elaborează un plan de afaceri detaliat, construiește o echipă solidă, lansează afacerea pe piață și o scalează. Când creșterea începe să încetinească, identifică sursele de finanțare potrivite și construiește relații cu investitori potențiali, pentru că, pe măsură ce afacerea crește, va fi nevoie de o ajustare a strategiei și de identificarea unor noi oportunități de creștere. Și, nu în ultimul rând, ceva ce experiența anterioară m-a învățat: deținerea unei afaceri nu este ceva veșnic. Orice antreprenor va ieși la un moment dat din afaceri, într-un fel sau altul, și trebuie să fie pregătit în orice moment pentru asta. Cum o poate face? Prin crearea și implementarea unei planificări strategice care să aibe în vedere atât obiectivele de business, cât și cele personale.

De cealaltă parte a baricadei se află investitorii, cei care mențin echilibrul. Care este momentul în care antreprenorii se pot gândi la exit și în ce scenariu business-ul poate fi scalat la un nivel maxim?

Antreprenorii trebuie să fie tot timpul pregătiți pentru momentul în care un cumpărător îi va bate la ușă sau pentru apariția nevoii de finanțare a afacerii pentru accelerarea creșterii. Investitorii pot juca un rol crucial atât în procesul de scalare, cât și în cel de exit. Ei pot furniza capitalul necesar pentru creștere, pot aduce expertiză și conexiuni valoroase și pot ajuta la identificarea de noi oportunități de afaceri. Decizia de a ieși dintr-o afacere și de a o scala la maximum este una complexă și trebuie luată în considerare cu atenție. Este recomandabil să se lucreze cu o echipă de consultanți specializați, care să ofere suport în toate etapele acestui proces.

Deși la începutul unui drum antreprenorial focusul este pe creștere și dezvoltare, este înțelept să avem în vedere și un plan de ieșire din afacere. O astfel de planificare nu doar că ne oferă o direcție clară, ci ne asigură și că afacerea noastră are valoarea maximă în orice moment. O afacere bine pregătită este ca un vehicul de lux, mereu gata să pornească la drum și atractiv pentru cumpărători. Indiferent dacă decidem să o conducem mai departe sau să o vindem, vom avea garanția că am făcut cea mai bună alegere pentru noi și pentru afacerea noastră.

Majoritatea antreprenorilor sunt preocupați de construirea și scalarea unor companii foarte bune, însă puțini se gândesc și la călătoria pe care o au de făcut până la realizarea unui exit de succes. Acest scop final înseamnă, de fapt, mai mult decât simpla maximizare a valorii afacerii. Chiar dacă acesta este principalul scop al unei companii, antreprenorii ar trebui să se gândească și la construirea de valoare pentru clienți, la diferențierea față de celelalte afaceri și la diminuarea riscurilor operaționale și financiare.

Înainte de toate, întreabă-te care sunt obiectivele tale. Vrei să ieși de tot din afacere vânzând unui  cumpărător strategic, să aduci o infuzie de capital privat pentru a îți susține creșterea, să vinzi 80% și să păstrezi 20%, râmânând în echipa de management sau să te finanțezi prin piața de capital în urma unui IPO? Opțiunile sunt nenumărate… La sfârșitul zilei, există o cale. Acea cale începe cu un plan. Pentru a începe călătoria pe acel drum, asigură-te că ai vehiculul potrivit, monitorizează eficiența și performanța parcursului, fii atent la semne și programează ieșirea din afacere astfel încât să poți spune la final că a fost o călătorie frumoasă, de care te-ai bucurat, și că efortul depus a meritat din plin. Iar dacă la final tragi linie și confirmi că ți-ai îndeplinit toate sau cele mai multe dintre obiectivele trasate inițial în planul strategic și, în plus, ai o imagine clară cu privire la cum va arăta viața ta în următoarea perioadă, poți spune că ai construit și crescut o afacere de referință în domeniul tău și că ai realizat un exit de succes.

Anul în curs încă se manifestă la nivel politic, cu ecou pe toate segmentele de business. Care sunt riscurile implicate într-un astfel de tablou instabil economic (cu modificările legislative aferente) și cum preconizați că va fi pictat acest tablou în 2025?

2025 este anul de după alegerile electorale, în care depindem de o multitudine de factori, atât interni, cât și externi. Un an complicat, un context politic instabil care creează un mediu de afaceri provocator, dar oferă și oportunități pentru companiile care sunt capabile să se adapteze rapid și să inoveze. Succesul, în acest context, va depinde de capacitatea companiilor de a gestiona incertitudinea, de a construi relații solide și de a investi în viitor.

Piața de consultanță pentru creșterea valorii unei companii și planificare pentru exit este într-un stadiu incipient la noi în țară. Deși porțiuni din întreg procesul de creștere a unei afaceri sunt acoperite de câteva firme mari de consultanță, nu știu ca până astăzi să fi abordat cineva creșterea valorii unei companii ca pe un proces integrat, personalizat, bazat pe o planificare strategică minuțioasă, urmărită atent de profesioniști dedicați pentru toate domeniile de activitate, cu pași bine definiți și analiza periodică a progresului. Kapital Minds va încerca să aducă la cunoștința antreprenorilor români toate instrumentele pe care le au la dispoziție pentru a accelera creșterea valorii propriei afaceri, de a o face atractivă și pregătită pentru un eventual cumpărător, precum și opțiunile pe care le au atunci când decid să iasă din companie. Piața pentru astfel de servicii se va forma în mod firesc odată cu o conștientizare a antreprenorilor cu privire la importanța unei viziuni obiective asupra proceselor interne și a perspectivelor de creștere pe care le au firmele pe care le dețin.

Pentru a face față provocărilor viitoare, companiile ar trebui să își diversifice activitatea pentru a-și reduce expunerea la riscuri specifice unui anumit sector, să își consolideze relațiile cu partenerii, deoarece parteneriatele strategice pot ajuta companiile să acceseze noi piețe și să își îmbunătățească competitivitatea, să investească în inovare, pentru că investițiile în cercetare și dezvoltare pot ajuta companiile să dezvolte produse și servicii noi, care să le permită să se adapteze la schimbările de pe piață și să își îmbunătățească gestionarea riscurilor, deoarece implementarea unor sisteme eficiente de gestionare a riscurilor poate ajuta companiile să identifice și să diminueze potențialele amenințări.

Cum definiți segmentul de business local, în comparație cu media europeană?

Serviciile de consultanță pentru afaceri sunt destul de bine dezvoltate în România, dar mai este mult loc pentru îmbunătățiri, mai ales în comparație cu țările din Europa de Vest și Statele Unite ale Americii. În ceea ce privește însă serviciile integrate de evaluare – creșterea valorii – planificare pentru exit, acestea nu existau practic până acum în România, în această formulă, iar la nivel european sunt foarte rar întâlnite, în comparație cu Statele Unite ale Americii, unde acest tip de servicii a devenit deja obiectul unei adevărate profesii, comparabilă cu cea a contabililor sau auditorilor. Acolo, dacă în 2013 erau doar 180 de consilieri pentru planificarea exitului din afacere (Certified Exit Planning Advisors), anul trecut ajunseseră la peste 5.000, toți membri ai Exit Planning Institute, devenit deja autoritatea globală în domeniul planificării pentru exit. Pe partea cealaltă a oceanului, în Europa, există doar patru astfel de consilieri certificați în planificarea unui exit din afacere, unul în Franța, unul în Finlanda, unul în Irlanda și eu, singurul din România. Potențialul de creștere esteconsiderabil, iar astfel de servicii vor contribui cu siguranță la dezvoltarea sănătoasă a mediului de afaceri românesc și a economiei în general.

Știu că toți antreprenorii se înfioară atunci când aud de proceduri, sisteme sau procese operaționale, însă planificarea pe termen lung rămâne doar la stadiul de idee și inițiativă fără o urmărire periodică atentă a progreselor înregistrate. Ceea ce m-a atras la acest concept de planificare pentru creșterea valorii și exit a fost abordarea structurată a întregului proces, care poate fi de durată. Chiar dacă strategia de creștere trebuie să fie adaptată specificului fiecărei companii, sunt etape bine definite pe care antreprenorii și echipele lor trebuie să le urmeze pentru a își atinge obiectivele, iar aceste etape au fost transpuse de  Kapital Minds în proceduri clare și ușor de implementat pentru orice tip de afacere.

Deoarece una dintre cele mai efervescente „construcții” de business este reprezentată de real estate, ce ne puteți dezvălui despre investițiile în acest sector?

Piața imobiliară este, într-adevăr, foarte efervescentă și, uneori, surprinzătoare. Principiile de business sunt asemănătoare cu cele din alte domenii, însă o afacere din domeniul real estate are riscuri și oportunități specifice. Investițiile în proprietăți imobiliare necesită, de regulă, sume importante de bani, deci și dimensiunea companiilor din domeniu este medie sau mare, iar capacitatea companiilor de a investi în proiecte diversificate și sustenabile poate fi cheia succesului. Incertitudinea este, de asemenea, un cuvânt des utilizat de investitorii în real estate, mai ales când modificările legislative sunt la ordinea zilei.

Domeniul imobiliar generează valoare adăugată în economie, locuri de muncă și oportunități de afaceri pentru producătorii și furnizorii de materiale de construcții, fiind esențial pentru o dezvoltare durabilă a economiei. Chiar dacă înregistrează uneori fluctuații mai mari și poate avea și accente speculative, rămâne una dintre cele mai accesate oportunități de investiții.

Notorietatea vine la pachet cu …

Nu pot spune că am cunoscut încă notorietatea, dar presupun că vine la pachet cu multă muncă pentru a o accesa și menține, dacă îți dorești asta. Pentru unii poate fi benefică, atât pe plan profesional, cât și personal, iar pentru alții vine cu o înțelegere profundă a conceptului de „kapital” și cu o capacitate uimitoare de a citi printre rânduri, mai ales în contractele de sponsorizare, precum și cu o colecție impresionantă de haine pe care nu le va purta aproape niciodată, dar care arată fantastic în poze.

Cum spun englezii, „the highest and the lowest” moment al carierei Dumneavoastră (atât din perspectiva antreprenorială, cât și din cea a profesiei în care activați).

Cel mai bun moment al carierei mele, din perspectivă antreprenorială, a fost lansarea cu success, acum câteva săptămâni, a companiei Kapital Minds. Am depășit nu doar obiectivele de comunicare propuse inițial, dar primim și recunoaștere în comunitatea de afaceri și nu doar cea specifică, de consultanță. În ultima vreme, lucrând la înființarea și dezvoltarea Kapital Minds, am descoperit că succesul în afaceri nu depinde doar de strategii financiare inteligente, ci și de relațiile puternice și autentice pe care le construim, nu doar la cele de conjunctură. A fost extrem de satisfăcător să-mi văd viziunea devenind realitate și să știu că a avut un impact pozitiv atât asupra clienților, cât și asupra echipei noastre. Din punct de vedere profesional, am avut șansa să am parte de mai multe momente “de vârf”, atunci când am simțit că am adus valoare adăugată clienților mei și, mai ales, când au revenit pentru diferite aspecte în care le-am putut fi de ajutor.

Am avut și momente mai puțin bune, ca orice om. Nu am reușit mereu să înțeleg sau poate să ascult mai atent perspectiva unor oameni din jurul meu și am realizat, mai apoi, că ar fi fost mai bine dacă aș fi făcut-o. De asemenea, poate că ar fi fost mai bine dacă mi-aș fi asumat mai multe riscuri în anumite perioade ale vieții. Eșecul este însă parte integrantă a vieții, o școală dură, dar necesară pentru creștere. E ca o cursă cu obstacole: ne scoate din zona de confort, dar ne face mai puternici. Provocările profesionale sunt oportunități de a-mi testa limitele și de a învăța din greșeli. Chiar dacă nu sunt un mare fan al riscului, am realizat că regretele pentru oportunitățile neexploatate sunt mai mari decât cele pentru eșecuri. Acum abordez fiecare provocare cu o atitudine pozitivă și o dorință de a învăța. Eșecurile nu mă descurajează, ci mă motivează să găsesc soluții. Îmi exprim liber opiniile, știind că pot aduce valoare celor din jur. La final, important e să învăț și să evoluez, devenind cea mai bună versiune a mea.

„Opțiunile sunt nenumărate… La sfârșitul zilei, există o cale. Acea cale începe cu un plan. Pentru a începe călătoria pe acel drum, asigură-te că ai vehiculul potrivit, monitorizează eficiența și performanța parcursului, fii atent la semne și programează ieșirea din afacere, astfel încât să poți spune la final că a fost o călătorie frumoasă.”

Un material Legal Marketing

viewscnt
Afla mai multe despre
laurențiu stan
afacere