Înalta Curte de Casație și Justiție a admis contestația în anulare formulată de Astra Asigurări, prin KPMG, în procesul în care asigurătorul a fost obligat să achite 21 de milioane de euro către CNADNR. Despăgubirea trebuia plătită în baza unor asigurări de bună execuție emise pentru Romstrade, firmă în insolvență, deținută de omul de afaceri Nelu Iordache. Datoria către Compania de Drumuri a fost unul dintre motivele pentru care Astra a intrat în administrare specială, în 2014.
Chiar dacă Astra Asigurări este la o sentință distanță de faliment, decizia Înaltei Curți este o veste bună pentru lichidator și pentru ceilalți creditori, având în vedere că valoarea creanței CNADNR plasa compania în topul creditorilor.
“Admite recursul declarat de pârâta SOCIETATEA ASIGURARE - REASIGURARE ASTRA SA BUCUREȘTI împotriva deciziei nr. 805 din 14 octombrie 2014 și a încheierilor de ședință din 27 iunie 2014 și 26 septembrie 2014 pronunțate de Curtea de Apel București – Secția a VI-a Civilă, pe care le casează și trimite cauza spre rejudecare aceleiași instanțe”, arată judecătorii de la Înalta Curte. Aceasta înseamnă că dosarul se va întoarce la Curtea de Apel București, pentu rejudecare, iar decizia anterioară a respectivei instanțe este casată, adică Astra nu mai este obligată, pentru moment, să achite datoria către CNADNR.
Încă din faza de apel, Astra a fost reprezentată de KPMG, pe atunci administrator special prin KPMG Advisory, în prezent lichidator prin KPMG Restructuring.
Atât Tribunalul București, pe fond, cât și Curtea de Apel au dat dreptate Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) într-un dosar în care a pretins peste 93 de milioane de lei (în jur de 21 de milioane de euro) de la Astra , în contul unor asigurări de bună execuție achiziționate de Romstrade, compania de construcții a lui Nelu Iordache. Deciziile au fost executorii, iar CNADNR a trecut deja la poprirea conturilor asigurătorului și doar o înțelegere cu ASF a făcut ca Astra să nu fie executată silit.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV KPMG: Luăm în calcul transferul afacerii Astra, cu tot cu angajați. Am trimis o prezentare către 100 de posibili investitori.Prima decizie favorabilă CNADNR a venit la finele lui 2013, cu doar două luni înainte ca Astra Asigurări să fie pusă sub administrare specială de către Autoritatea de Supraveghere Financiară. De altfel, într-un raport care a precedat decizia ASF, plățile potențiale către Compania de Drumuri erau identificate ca o vulnerabilitate a asigurătorului.
Cum a ajuns Astra datoare la stat în numele Romstrade
Sursa litigiului dintre Astra și CNADNR este un contract de modernizare a unui tronson din DN 67 C, între Bengești și Sibiu. Contractul a fost semnat în 2008 când executantul, adică firma Romstrade, s-a angajat să termine lucrarea într-un anumit termen. Pentru a se asigura că Romstrade își îndeplinește obligațiile, CNADNR a impus, prin contract, plata unei garanții de bună execuție în valoare de 10% din costuri.
Ulterior, legea fiind modificată, Romstrade a avut posibilitatea de a garanta buna execuție nu cu bani ci cu ajutorul unor polițe de asigurare. În acest sens, Romstrade a încheiat mai multe contracte cu Astra, pentru o garanție de bună execuție în valoare totală de 93 de milioane de lei. Romstrade a intrat în insolvență și nu a mai reușit să-și îndeplinească obligațiile contractuale. Drept urmare, CNADNR a solicitat Astra plata sumelor aferente contractelor de garanție.
Astra a refuzat plata, invocând, în principal două motive, și anume, neplata primelor de asigurare de către clientul Romstrade și, respectiv, faptul că CNADNR nu a reușit să pună la dispoziția asigurătorului o evaluare corectă a daunelor. Ulterior, Compania de Drumuri s-a îndreptat în instanță pentru recuperarea sumei și a avut câștig de cauză, pe fond, la Tribunalul București și, în apel, la Curtea de Apel București.
În august 2015, ASF a decis să ridice licența Astra și să îi ceară falimentul pentru că majorările de capital solicitate nu au fost efectuate. Nevoia de capital suplimentar a fost atunci evaluată la peste 800 de milioane de lei.
În decembrie 2015, Tribunalul București a admis cererea ASF, a confirmat starea de faliment la Astra și a numit ca lichidator provizoriu KPMG Restructuring, fixând, totodată, și un calendar care trebuie respectat de debitoare, de creditori și de lichidator.
La momentul intrării în administrare specială, în februarie 2014, Astra era cea mai mare societate de asigurări din România, cu prime brute subscrise de 800 de milioane de lei, în 2013.
Când i-a fost cerut falimentul, Astra ocupa locul al treilea în piață și mai avea circa 1,8 milioane de clienți cu 2,5 milioane de polițe.