Suceava: Val de înșelăciuni legate de comenzi online/ Carton și polistiren, livrate în locul unui telefon mobil, roboțel din plastic, furnizat pentru comandă de dronă/ Recomandările polițiștilor

Social   
Suceava: Val de înșelăciuni legate de comenzi online/ Carton și polistiren, livrate în locul unui telefon mobil, roboțel din plastic, furnizat pentru comandă de dronă/ Recomandările polițiștilor

Polițiștii suceveni au primit un val de reclamații privind înșelăciuni legate de comenzi plasate online, pe diverse site-uri, și plătite la livrare, cu ridicare din lockere. O persoană a primit bucăți de carton și polistiren în locul unui telefon mobil pe care îl comandase, iar o alta, care i-a cumpărat copilului o dronă, a primit o jucărie din plastic reprezentând un robot. Sunt și situații în care produsele comandate nici nu arată ca cele prezentate și nici nu au caracteristicile promise în descrierea online, polițiștii au o serie de recomandări pentru cei care vor să plaseze comenzi pe internet.

Potrivit datelor furnizate duminică de oficialii Inspectoratului de Poliție Suceava, polițiștii primesc „aproape zilnic” , reclamații cu privire la înșelăciuni în mediul on line, legate de comenzi de bunuri. Sunt cazuri în care bunurile comandate nu mai ajung la destinatar, dar și altele în care produsele primite au o calitate îndoielnică și nu corespund descrierii de pe site-ul vânzătorului, scrie News.ro.

Urmărește-ne și pe Google News

Săptămâna aceasta, vineri, un sucevean a reclamat la Poliție că după ce a comandat de pe un site de vânzări un telefon mobil pentru suma de 200 de lei, a mers la un punct fix de ridicare, din municipiul Suceava, a achitat contravaloarea telefonului, a preluat coletul și când l-a deschis a constatat că în interior nu se afla telefonul mobil, ci mai multe bucăți de carton și polistiren.

Evenimente

3 aprilie - Eveniment Profit Health.forum - Sănătate nouă
16 aprilie - Maratonul de Educație Financiară
VIDEO Piedone închide restaurante din mall-ul Promenada: Record negativ absolut la schimbarea uleiului! CITEȘTE ȘI VIDEO Piedone închide restaurante din mall-ul Promenada: Record negativ absolut la schimbarea uleiului!

Cu o zi înainte o persoană din comuna Șcheia, tată a trei copii, a reclamat că în locul unei drone a primit un roboțel de jucărie.

„În data de 18.03.2025, în timp ce unul din copii săi, în vârstă de 9 ani, se juca pe telefonul mobil al părintelui, la un moment dat, acesta a accesat o reclamă prin intermediul unei aplicației, care prezenta o jucărie tip dronă. În urma insistențelor acestuia, tatăl său a comandat jucăria cerută de copil, iar ulterior, în data de 20.03.2025, după ce a achitat în numerar suma de 300 lei, sumă aferentă produsului comandat, acesta a constatat faptul că produsul nu coincidea cu cel primit, în sensul că în coletul respectiv se afla o altă jucărie tip roboțel din plastic, de o valoare mult inferioară”, informează Poliția.

Sunt și cazuri în care produsele comandate nu sunt nici pe departe cele prezentate online, deși funcționalitatea este similară.

Averile candidaților la alegerile prezidențiale - De la vile și terenuri, la bijuterii, tablouri, ceasuri de lux, conturi bancare, bani din consultanță CITEȘTE ȘI Averile candidaților la alegerile prezidențiale - De la vile și terenuri, la bijuterii, tablouri, ceasuri de lux, conturi bancare, bani din consultanță

O femeie de 73 de ani din municipiul Suceava a comandat un aparat de măsurare a glicemiei după ce a găsit un anunț în acest sens pe o rețea de socializare care indica prin link un site de profil.

„Văzând acest anunț, femeia a comandat de pe site-ul respectiv un aparat folosit la măsurarea glicemiei contra sumei de 250 lei. În 21.03.2025, femeia a primit prin curier coletul comandat, însă în momentul în care a verificat produsul a constatat faptul că acesta nu corespundea celui prezentat pe site”, relatează Poliția.

Tot pe o rețea de socializare un sucevean de 52 ani, din comuna Ilișești, a găsit o reclamă, a accesat un link spre site în care ulterior a investit mai multe sume de bani, crezând că cumpără criptomonede.

Bărbatul și-a creat un cont de utilizator, la scurt timp fiind contactat pe rețeaua de socializare de către o femeie care i-a transmis că  trebuie să investească suma minimă de 1.200 lei pentru a putea investi mai departe și că va fi contactat de către un bărbat căruia va trebui să-i transmită o parolă pe care cei doi au stabilit-o pentru a continua tranzacțiile.

ANPC, control în Halele Obor: 655 kg de pește și produse din pește considerate nesigure, retrase de la vânzare; amenzi în valoare de 110.000 de lei CITEȘTE ȘI ANPC, control în Halele Obor: 655 kg de pește și produse din pește considerate nesigure, retrase de la vânzare; amenzi în valoare de 110.000 de lei

„În aceeași zi, partea vătămată a fost contactată prin intermediul unei aplicații de către o altă persoană de sex masculin care l-a rândul său l-a redirecționat către o altă persoană, care i-a comunicat faptul că trebuie să investească suma de 5.000 euro pentru a continua tranzacțiile în criptomonede. În data de 28.02.2025, partea vătămată a cumpărat Criptomonede în valoare de 5.000 euro pe care le-a investit pe site-ul de profil indicat, după care pe data de 03.03.2025, persoana de sex masculin i-a propus persoanei vătămate să investească suma de 7.000 euro în Criptomonede pentru a tranzacționa în continuare, ocazie cu care persoana vătămată a cumpărat Criptomonede în valoare de 7.000 euro. În data de 05.03.2025, o altă persoană de sex masculin i-a socitat persoanei vătămate să investească împreună cu alte două persoane necunoscute suma totală de 300.000 euro, ocazie cu care persoana vătămată și-a dat seama că este înșelată și a încercat să-și scoată banii investiți anterior, însă a primit un e-mail prin care i-a fost comunicat faptul că dacă vrea să retragă banii investiți, este nevoie să depună în continuare suma de 8.800 dolari. Persoana vătămată a estimat valoarea prejudiciului total la suma de 12.200 euro”, informează Poliția.

În toate aceste cazuri au fost deschise dosare penale privind infracțiunea de înșelăciune.

Cartea electronică de identitate - disponibilă în Capitală peste două săptămâni CITEȘTE ȘI Cartea electronică de identitate - disponibilă în Capitală peste două săptămâni

Polițiștii spun că astfel de situații „sunt generate și de superficialitatea cumpărătorilor sau vânzătorilor care nu respectă reguli minime de prevenire și siguranță”.

Oamenii legii recomandă celor care vor să facă cumpărături online să nu trimită banii în avans, să verifice cu atenție sursa de comercializare, să păstreze documentele referitoare la plățile făcute online și să evite operatorii economici care nu afișează date de contact complete (adresă, telefon, cod unic de identificare fiscală etc.) și care se rezumă la o simplă adresă de e-mail. De asemene, site-urile care conțin greșeli gramaticale nu sunt de încredere.

„Cumpărătorii pot primi pe email mesaje care par a fi trimise de societăți sau persoane de încredere, însă, în fapt, adresele de email ale expeditorilor sunt modificate, astfel încât să pară că sunt legitime. Mare atenție la mail-urile care conțin link/link-uri. În conținutul email-urilor poate fi introdus unul sau mai multe link-uri spre o pagină falsă, iar în momentul în care se introduc date precum username și parolă, acestea pot fi furate ori se poate instala malware (una dintre cele mai întâlnite amenințări în mediul cibernetic). Atunci când navigați pe internet de pe dispozitivul dumneavoastră, asigurați-vă că această conexiune este securizată prin HTTPS – pictograma unui lacăt arătând că pagina accesată este securizată. Evitați să transmiteți prin telefon sau alte dispozitive informații referitoare la datele dumneavoastră bancare (numărul contului bancar, codul de securitate al cardului, PIN-ul cardului, parole de acces, seria sau IP-ul token-ului etc.), precum și date de identitate, cum ar fi: codul numeric personal, seria și numărul cărții de identitate”, sunt alte recomandări din partea Poliției.

viewscnt
Afla mai multe despre
comenzi online
inselaciuni